Många moderan robotdammsugare har ju en moppfunktion. Är det något som man vågar använda på parkettgolv? Tar sådana golv inte skada av fukten? Kan man programmera de mer avancerade robotdammsugare (t.ex. Dreame x 50) så att de moppar i vissa rum och inte i andra?
Undrar en potentiell köpare...
Flundran
Flundran
Vi har en Roboroc S5 Max, våtmoppfunktionen tycker jag är ganska begränsad. Pumpen fuktar moppen, alltså lite vatten på själva duken. Det ska inte skada ett parkettgolv skulle jag säga.
Använder ej längre moppfunktionen. Nya modeller har moppar som kan höjas upp vid dammsugning över mattor.
Använder ej längre moppfunktionen. Nya modeller har moppar som kan höjas upp vid dammsugning över mattor.
Moppen har en poäng i köket, men inte i vardagsrummet. Så jag kör torrt i vardagsrummet.
OM dammsugaren blir stående någonstans så kan en blöt mopp skada golvet. Har hänt mig i köket, men där har jag ett golv som tål det.
OM dammsugaren blir stående någonstans så kan en blöt mopp skada golvet. Har hänt mig i köket, men där har jag ett golv som tål det.
Roboroc s7 här.
Moppen fungerar som lättare underhållsstädning. Man kan även ställa in mängd vatten den använder och att inte moppa på vissa områden.
Men absolut inte lika smidigt (mycket mer handpåläggning) som dammsugningen, i så fall krävs nog servicestationen till.
Men den har inte skadat vår parkett än.
Moppen fungerar som lättare underhållsstädning. Man kan även ställa in mängd vatten den använder och att inte moppa på vissa områden.
Men absolut inte lika smidigt (mycket mer handpåläggning) som dammsugningen, i så fall krävs nog servicestationen till.
Men den har inte skadat vår parkett än.
Hände här senast igår, sonen dammmsög och moppade sitt rum och glömde sen ta av de våta mopparna. Roboten har sin laddplats på parkettgolvet så där är fuktfläckar nu.pacman42 skrev:
Kommer gömma de j-la mopparna nu.
Nej den lilla mängden vatten skadar inte. Men om du kör den när ingen är hemma på ett tag och den skulle t ex trassla in sig och bli stående, då kan det ju bli problem.F Flundran skrev:Många moderan robotdammsugare har ju en moppfunktion. Är det något som man vågar använda på parkettgolv? Tar sådana golv inte skada av fukten? Kan man programmera de mer avancerade robotdammsugare (t.ex. Dreame x 50) så att de moppar i vissa rum och inte i andra?
Flundran
Vi har laminat överallt så är inte bekymrad själv, kör med moppen överallt. Visst den tar inte allt men en hel del. Dryga är ju att tömma och fylla på tanken. Nästa robot får bli inkopplad till vatten och avlopp direkt.
Fick ni inte med ett plastskydd som roboten ska stå på när den laddas?mexitegel skrev:
Ett sådant kom med i leveransen för roboroc:en.
Om du inte regelbundet våttorkar/moppar dina golv tycker jag det är dags!
Det är inte några problem att moppa parkettgolv och bör göras regelbundet (typ varannan vecka) men du ska använda ett "milt" medel för den ytbehandling du har, t.ex. ett vaxat, oljat eller lackat golv behöver olika medel.
Undvik såpa på lackerade och hårdvaxoljade trägolv och använd då rengöring för trägolv.
Om du kör med svabb eller roboten spelar ingen roll.
Jag har skurfunktion på min robot men det går nog nästan dubbelt så fort att göra det för hand, i din tid, inte robotens, för du måste fylla på vatten i den och sen också se till att den inte kör på mattor, etc. och du kan inte använda "vanliga" medel i roboten heller utan tillverkarens "special" som förstås är dyrt.
Det är inte några problem att moppa parkettgolv och bör göras regelbundet (typ varannan vecka) men du ska använda ett "milt" medel för den ytbehandling du har, t.ex. ett vaxat, oljat eller lackat golv behöver olika medel.
Undvik såpa på lackerade och hårdvaxoljade trägolv och använd då rengöring för trägolv.
Jag har skurfunktion på min robot men det går nog nästan dubbelt så fort att göra det för hand, i din tid, inte robotens, för du måste fylla på vatten i den och sen också se till att den inte kör på mattor, etc. och du kan inte använda "vanliga" medel i roboten heller utan tillverkarens "special" som förstås är dyrt.
De dyrare robotarna har en stor dockningsstation där den tar vatten av sig själv. Dessutom lyfter de moppen vid mattor mm. Jag kör några droppar grönsåpa i, har funkat fint än så länge. Tillverkarens egna kostar ju 600kr/l eller nåt så det kan dom glömma.anders07 skrev:
Om du inte regelbundet våttorkar/moppar dina golv tycker jag det är dags!
Orsaken de anger är att "vanliga" tvättmedel kan orsaka frätskador och/eller kloggning av rör och/eller munstycken och om man inte använder deras medel så upphör garantin att gälla... Kan vara bra att känna till...F Fideliox skrev:
Köpte min billigt från tyska amazon så bryr mig inte om garantin. Har ändå rootat min och kör custom firmware. Har väldigt svårt att tro att lite såpa gör någon skada.anders07 skrev:
Har en Dreame X40 Ultra. Det går utmärkt att programmera anpassat för varje rum. Min lämnar mopparna i dockningsstationen och dammsuger endast matta och golv i vardagsrummet, efter det åker den och hämtar mopparna för att köra köket och hallen. I hallen lyfter den bara upp mopparna när den går över hallmattan. Man kan också styra per rum hur fuktigt mopparna ska köra. Hade en S5 innan min nya X40 är en helt annan nivå 👌F Flundran skrev:Många moderan robotdammsugare har ju en moppfunktion. Är det något som man vågar använda på parkettgolv? Tar sådana golv inte skada av fukten? Kan man programmera de mer avancerade robotdammsugare (t.ex. Dreame x 50) så att de moppar i vissa rum och inte i andra?
Flundran
Jag köpte en X40 igår och satte då upp alla rum, No Go-zoner och två mattor.Boulder Dash skrev:
Har en Dreame X40 Ultra. Det går utmärkt att programmera anpassat för varje rum. Min lämnar mopparna i dockningsstationen och dammsuger endast matta och golv i vardagsrummet, efter det åker den och hämtar mopparna för att köra köket och hallen. I hallen lyfter den bara upp mopparna när den går över hallmattan. Man kan också styra per rum hur fuktigt mopparna ska köra. Hade en S5 innan min nya X40 är en helt annan nivå 👌
Idag när jag bad den att, för första gången, endast dammsuga den ena av mattorna blev resultatet minst sagt sisådär.
Har du koll på om det beror på att det var första varvet, och att det blir bättre sen.
Eller vad är det som gör att den mest verkade att virra omkring på mattan och missa en massa ytor?
Det tog den även 19 min att dammsuga denna 2x3 meter (6kvm) stora matta, är det normalt? Det låter som lång tid för den relativt lilla ytan.
Jag hoppas den skärper till sig, annars blir det retur och ev. uppgradering till en dyrare och bättre(?).