Hej!

Nu i vintertider märker jag som många andra att uppvärmingen drar iväg.

Bor i ett 70talsradhus och har i sovrummen på övervåningen fast installerade oljeradiatorer kopplade i Gnosjö kopplingsboxar (1 jord noll)
Jag skulle vilja smarta till dessa med Shelly/sonoffpuck för att styra med extern termostat.

Någon som gjort liknande och dela med sig av tips på puckar och lite bilder?

• Gnosjö kopplingsbox med färgkodade kablar för elanslutning av oljeradiator i 70-talsradhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i en kopplingsplint med synliga ledningar i en plastkapsling, använd för att fästa elledningar i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken spänning och Watt står på det. Lite lustig koppling i dosan. Det är bara 3 st från väggen och 3 st till ellementet och någon har kopplat om på något vis och varför vet ingen. Normalt är är det 1 och 2 som matar spåänningen och 4 som är en nattsänkningsdel. Det ellementet har ingen nattsäkning i sig, men om 1 bryts av något så stoppar det värmen. Det blir då en övergripande funktion och termostaten kommer att verka som vanligt när 1 sluts.

Det är 1000W 230V. Tyckte också att det såg lite konstigt kopplat ut men det är mycket konstigt i det här huset.

jangen jangen skrev:
Det är 1000W 230V. Tyckte också att det såg lite konstigt kopplat ut men det är mycket konstigt i det här huset.
230 ok men någon tyckte det var fel, det står noll på 4. Har inte så stor betydelse igentligen, bara det fungerar. Men med 1000 W ( 4,5 amp ) så måste ett relä av något slag klara den effekten och undrar om en
puck klarar det.

jangen jangen skrev:
Jag skulle vilja smarta till dessa med Shelly/sonoffpuck för att styra med extern termostat.
Vad är det du önskar uppnå som du inte uppnår bara genom att ställa ner termostaten på respektive element? Fjärrstyrning? Mätning av energiförbrukning?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det du önskar uppnå som du inte uppnår bara genom att ställa ner termostaten på respektive element? Fjärrstyrning? Mätning av energiförbrukning?
I princip det du skriver samt schemaläggningar osv i Home Assistant, känns onödigt att elementen står på en behaglig temperatur när ingen är hemma och jag är riktigt dålig på att ställa ner/ stänga av på dagarna.

Men även att kunna ställa termostaten på en specifik temperatur, mina element har idag bara en skala från min till max utan tempangivelser, det är klart att jag skulle kunna köpa nya element men det känns lite onödigt när dom jag har ger bra effekt.

jangen jangen skrev:
Någon som gjort liknande och dela med sig av tips på puckar och lite bilder?
Du behöver något som klarar strömmen 4,5A. Dvs något som är specat att klar snäppet mer, säg 6A. Den skall bryta den gula ledningen på din bild. Det finns många som klarar det. Leta efter sådana som du gillar eller som passar dina behov/planer/system.

Jag utgår från att du skall styra med en separat temp sensor så att du kan styra individuellt eller flera radiatorer med samma externa sensor.

Alternativt finns det ju div "puckar" som det går att koppla en tempsensor till direkt.

jangen jangen skrev:
Men även att kunna ställa termostaten på en specifik temperatur, mina element har idag bara en skala från min till max utan tempangivelser
Just denna del löser du enkelt med en vanlig termometer och lite tålamod. Ställ elementratten på ett sätt, vänta någon dag eller så och läs av termometern. Ändra elementratten och gör om. Och så vidare...

Sen tror jag du sparar mindre än du önskar med tillfälliga temperatursänkningar dagtid utan det enda som egentligen ger "riktiga" besparingar är en mer permanent temperatursänkning inomhus.

• Gilla
Hannuse och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.