Ventilation
aahlborg: Det blev en TKC 300C EC. Jag hade en plejd liggande som jag använder för att styra hastigheten. Det var en bra uppgradering, från den gamla fläkten hördes ett svagt brummande från ena sovrummet (innan den gick sönder) men nu är det helt tyst. Den passade inte helt på takgenomföringen men efter lite bändande i fästena gick det att spänna fast den.
Vrana: Har inga svar man nyfiken på hur det gick! Hur löste ni det?
Mrmrpoal: [citat] Jag misstänker att det är motorn som behöver bytas ur ! Har garanti på det hos ikea , har ringt för dem ska komma kolla på det
Busster: [citat] Hallå Daniel Jag var just inne och tittade på bilder ifrån bytet men såg inget kvitto eller bilder ifrån var jag köpte trafon. Tror att jag Googlade bara. 🤗 Prova å bildgoogla på bilden ifrån Ventex hemsida.
Niclas8811: Det satt en skruv under vänstra klaffen längst in. Har rengjort hela spjället och hoppas det funkar bättre. Annars får det bli ett nytt spjäll.
Avemo: [citat] Du får börja med att trappa ner förväntningarna här. Det finns fler än ett rätt svar och så länge du letar på internet kommer du att få en massa felaktiga svar också. [citat] Man vill ha en viss ventilation, men inte för mycket. Så länge man får ett bra ventilationsflöde spelar det ingen roll om det går genom läckande fönster eller öppna ventiler. Men det är mycket
Claes Sörmland: [citat] Det där gäller för moderna hus. I ett gammalt hus som detta har varje rum tilluft i yttervägg och frånluft vanligen i form av en lokaleldstad (kakelugn/kamin), eller i rum utan eldstad via en frånluftskanal.
Demmpa: Börja med att öppna till styr/reglerkortet å ta en bild. Generell felsökning: Jag skulle börja med att kontrollera om givarna är anslutna. Nästa steg skulle jag flytta runt tilluftsgivarens kontakt till de olika givarnas anslutningar. Mäta alla givarnas resistans.
BirgitS: Enligt normen så är då närmare 35 l/s lämpligt, vilket inte en vanlig badrumsfläkt klarar av utan det behövs två.
Tretiosju: [citat] Sitter irisspjäll innan samtliga don men på toa och badrum justerandes såna typiska runda som kan skruvas. Är det mer ljuddämpning i ett frånluftdon än galler?
JAVA_: Nu sitter fläkten på plats. Tänkte försöka runda av stosens vassa hörn som sticker ut, och lite målning på rören. Men sen är nog detta moment klart. Tack för hjälpande svar här i tråden! [bild]
BirgitS: Ja, då går det ju bra att snurra in tallriken så att det inte går igenom någon luft.
MagicFingers: har för mig det står något om detta på östbergs hemsida.. men kan vara läge att uppdatera mjukvaran i enheten(na)
BirgitS: Det går ju även att under dagen vädra genom att öppna fönster i 5-10 minuter för korsdrag och sen stänga till. Upprepas vid behov, t.ex. en gång i timmen.
David1996: Hej! Hur bör man tänka här? Jag vill sätta igen denna fläkt i badrummet då vi installlerat ett FTX-system och funderar vad som kan vara smidigast. Tänker mig att ett ändlock med isolering räcker eller finns det då en risk med fukt och kallras? Tack!
Stefan Bengtsson: Dom där vita plastbeslagen finns även för inåtgående. https://www.hornbach.se/p/vadringsbeslag-1224-2-inatgaende-vit/5182893/ Det finns även massor av andra som också fungerar. Man får enligt forumreglerna inte uppmana folk att googla, men jag skrev "vädringsbeslag inåtgående fönster" i sökrutan, och valde att se bilderna som blev resultatet. Det finns mycket att välja på.
Ironside: Har nu kört test, 2 dagar i rad. Vi har kört lika mycket tvätt och samma typ av tvätt, såhär ser grafen ut : [bild] Den första är vår gamla MRD 17 och den andra är LD40. Grafen som visar temperaturen är inte särskilt förvånande, MRD 17 gör rummet märkbart varmare, vilket troligen också innebär att den drar mer ström. Den övre grafen är däremot mer förvånande. Med LD40
BirgitS: Alla våningsplan, inkl. källaren, behöver ventileras. Det som nog är vanligast, när det inte längre finns en varm murstock i huset, är att ha ständigt gående frånluftsfläktar i alla rum som "smutsar" ner luften, t.ex. badrum, kök, tvättstuga, klädkammare, samt tilluftsventiler i alla rum där man vistas lång tid t.ex. sov- och vardagsrum. Det finns olika normvärden för
sdlfkjlsdf: Hej, Vi installerade en fläkt på skorstenen, som är kopplad till en kanal som fått ett rör uppblåst i sig (150 skorsten kanal så lite mer än motsvarande 160 rör). Det är en 600 dämpare i skorstenen. Det går ett stick ut på vinden med både flexrör och dämpare, och sen vidare till andra våningen. På andra våningen låter det ingenting i frånluftsdon (efter att vi bytt till
Quaqq: Nu har jag varit uppe på taket och kollat, och kan konstatera att jag hade rätt.. på plats sitter en ny AC-fläkt. Nu ska man bara få ventilationskillen att fatta det också. :-/
1921: Hej! Har en frånluftskanal i murstocken i ett sovrum på övervåningen. I samma rum finns en freshventil i yttervägg. Det sitter en pax calima fläkt på wc på övervåningen. Frånluftskanalen fortsätter ner med en ventil på entréplan och en ventil i källaren. Kan jag mura igen öppningen i sovrummet? Jag tänker att kanalen ändå har luftflöde genom ventilerna på de andra planen och
Eje_19: [citat] Hej Jag tror att du är på rätt spår, att åtminstone en del av "tilluften" kommer från fel håll, där det finns radon. Med de flöden du mätt låter det troligt. Ett vanligt fenomen när man suger ut mer luft än vad som hinner sugas in är att ytterdörrar liksom suger fast och ger motstånd när man öppnar. Är det så måste mer luft släppas in i huset, eller varvtalet på
kobbish: Jag skulle nästan alltid rekommendera en ljuddämpare, helst från Swegon eller Lindab, om man har plats. Finns i olika längder och utföranden. En drasut ska helst vara helt utdragen för att få bästa ljuddämpning. Finns drasuter som är bättre att böja och bända lite, risken finns att de blir "ihop" klämda och att man försämrar luftflöde.
BirgitS: [citat] Ja, om det inte är för många tilluftsventiler. Det är vanligt att tilluftsventilerna klarar ungefär 5 l/s så en badrumsfläkt som blåser ut 15 l/s kan dra in luft genom 3 sådana tilluftsventiler. Obs du måste kolla luftflödet genom just dina fläktar och tilluftsventiler. [citat] Brukar vara säkrare att sätta dem lågt, vid/bakom radiatorn. [citat] De som är i rummet kommer
Raginmar: [citat] Nu får jag dumförklara mig själv lite grann. Började skriva: "Det sitter ett kallrasskydd på fläkten som öppnar fritt.." så slog ju tanken mig.. Det sitter mycket riktigt ett kallrasskydd i fläkten, som öppnar fritt. Men! Det är även ett flexrör som i skåpet går från fläkten till taket där första bilden är tagen. Det var mjuka delarna på flexröret som blockerade
Bigfoot: [citat] Du ska nog lägga ner den tanken. Dels har du problemet att konstruera systemet, det finns nog ingen färdig lösning. Nästa grej är att värmepumpen behöver jobba med större flöden än ventilationen, så då behöver du dimensionera upp ventilationssystemet och cirkulera luft om du ska få någon större kyleffekt. Troligen behöver du även kondensisolera kanalerna. Det kommer att
Gustav öhrn: Har ett Temovex 480s. Det fungerar som det ska men tycker mig tro det har blivit mycket varmare runt transformatorn. Plastkåpan runt blir väldigt varm så har lossat skruvarna lite för att få in lite luft. Är detta normalt eller bara att jag inte märkt av det tidigare? mvh
Claes Sörmland: Det är skorstenseffekten i huskroppen. Den varma luften rör sig upp i huset, t ex upp från källare och vidare till övervåning och vind. Då får du ett undertryck i källaren och blir det tillräckligt stort så drar det luft bakvägen genom kanalen. Det hela blir värre om du saknar tillräcklig tilluft i källaren och ju mer fläktdriven frånluft du har i huset. Så börja med att proppa
polaris78: Ibland beror såklart helt på platsen ,så blåser det alltid åt ett visst håll och då läger sig röken från grannen som ett moln på en plats. Andra platser blåser det runt runt på och röken blir kvar.. och vart man försöker ta frisk luft kvittar man får med samma mängd rök ändå.. andra hus finns det en rätt plats och några dåliga platser beroende på vart rök ligger kvar vid