Igår sattes vårat FTX-system igång för första gången. De har monterats 200mm närmaste meterna vid aggregatet och sedan som minst 160. Detta för att få ner ljudnivåer och lugnt luftflöde. Förvånad över hur mycket motor/fläktljud som hörs i rummen. Inte farligt med luftljud. Jag ville montera ljuddämpare vid don men det var onödigt enligt firman. Nu är det inte injusterat än och det måste vänta till efter jul, men även om jag kör det på 40% så brummar och väsnas det alldeles för mycket i vissa rum. Kan detta bero på alla böjar och krokar innan ljuddämparna vid aggregatet? Förstått det som att man normalt vill sätta ljuddämpare direkt mot? Eller avsaknad av flexrör mellan aggregat och rör? Är de för små? 60 cm.
Får naturligtvis ta detta med firman när de är tillbaka efter jul men jag ska isolera allt tills dess och känns tråkigt att göra det om vi måste bygga om den delen sen.
Insisterade på att sätta in ljuddämpare på två ställen för att få bort överhörning mellan rum och där är det knäpptyst. Swegon 120 cm. Säkert over kill, kanske hade räckt bra med 60 cm?
Någon som har bra koll?

• FTX-system med rör och ljuddämpare monterade i ett rum, med isolering och trädetaljer synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör i metall installerade på en vind, anslutna till en rektangulär enhet placerad på golvet av träplankor.
    Skapa konto
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
T Skolan37 skrev:
Igår sattes vårat FTX-system igång för första gången. De har monterats 200mm närmaste meterna vid aggregatet och sedan som minst 160. Detta för att få ner ljudnivåer och lugnt luftflöde. Förvånad över hur mycket motor/fläktljud som hörs i rummen. Inte farligt med luftljud. Jag ville montera ljuddämpare vid don men det var onödigt enligt firman. Nu är det inte injusterat än och det måste vänta till efter jul, men även om jag kör det på 40% så brummar och väsnas det alldeles för mycket i vissa rum. Kan detta bero på alla böjar och krokar innan ljuddämparna vid aggregatet? Förstått det som att man normalt vill sätta ljuddämpare direkt mot? Eller avsaknad av flexrör mellan aggregat och rör? Är de för små? 60 cm.
Får naturligtvis ta detta med firman när de är tillbaka efter jul men jag ska isolera allt tills dess och känns tråkigt att göra det om vi måste bygga om den delen sen.
Insisterade på att sätta in ljuddämpare på två ställen för att få bort överhörning mellan rum och där är det knäpptyst. Swegon 120 cm. Säkert over kill, kanske hade räckt bra med 60 cm?
Någon som har bra koll?
Man bör sätta dämpare närmast aggregatet för att dämpa ljud vid ljudkälla dvs fläkt.

Ljuddämpare bör bara minst 900mm långa

Bedrövlig rördragning. Aggregatet finns i vänster eller höger utförande på in/ut gångar men kan ändras på plats via meny. Hade de gjort detta så hade rördragning blivit mer logiskt.

Aggregatet bör ligga på ett ljuddämpande gummi matta. Nu går ljudet ner i bjälklaget.

Flexrör skall inte användas, minskar flöde och ökar ljudnivå pga mer motstånd

• Gilla
kobbish
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Man bör sätta dämpare närmast aggregatet för att dämpa ljud vid ljudkälla dvs fläkt.

Ljuddämpare bör bara minst 900mm långa

Bedrövlig rördragning. Aggregatet finns i vänster eller höger utförande på in/ut gångar men kan ändras på plats via meny. Hade de gjort detta så hade rördragning blivit mer logiskt.

Aggregatet bör ligga på ett ljuddämpande gummi matta. Nu går ljudet ner i bjälklaget.

Flexrör skall inte användas, minskar flöde och ökar ljudnivå pga mer motstånd
Jag gillar inte heller dragningarna. När du sen säger att det går att vända på höger vänster i menyn känns det ännu galnare med tanke på att det hade sparat metervis med rör och sluppit massa böjar.
Tror inte killen viste detta som installerade.
Knäckande också nu när jag isolerat det mesta av detta om det ska göras om.

De har lagt små gummimattor under, de bild.

• Metallstöd med gummimatta under ett vitvaruskåp på träplankgolv.
    Skapa konto
H Håbbe01 skrev:
Hmmmm klent och förmodligen verkningslöst
Skulle själv fixat en träfiberskiva på ställning och sedan nått liknande detta mellan agg och skiva

[länk]
Ja jag blev förvånad när jag såg vad de hade gjort men tänkte att de borde veta vad de gör.
Känner att risken är mycket stor att det är klantigt utfört på många ställen i hela systemet med tanke på bara detta.
Undrar hur man ska gå vidare i detta.

T Skolan37 skrev:
Ja jag blev förvånad när jag såg vad de hade gjort men tänkte att de borde veta vad de gör.
Känner att risken är mycket stor att det är klantigt utfört på många ställen i hela systemet med tanke på bara detta.
Undrar hur man ska gå vidare i detta.
Ta gärna nån bild vid tillfälle på hur anslutningen ut till luftdonen ser ut från huvudkanal

H Håbbe01 skrev:
Ta gärna nån bild vid tillfälle på hur anslutningen ut till luftdonen ser ut från huvudkanal
pm

K
Håller med ovanstående! Hade blivit betydligt bättre med 1200mm Swegon dämpare. Skulle ställt stativet på en isoleringsskiva.
Sen också dumt att inte vända på anslutningarna.. Vad har dom satt för till/frånluftsdon?

K kobbish skrev:
Håller med ovanstående! Hade blivit betydligt bättre med 1200mm Swegon dämpare. Skulle ställt stativet på en isoleringsskiva.
Sen också dumt att inte vända på anslutningarna.. Vad har dom satt för till/frånluftsdon?
Ja tråkigt att det inte verkar vara helt bra utfört.
Frånluftdon vanliga galler.
Tilluft HVDO interior vägg och swegon cdr i tak.

• Tak med Swegon CDR ventilation, gröna gardiner vid väggen.
    Skapa konto
  • Väggmonterat frånluftsdon i ett hörn av ett rum med vanligt galler.
    Skapa konto
  • Frånluftsdon i taket med runt galler.
    Skapa konto
K
T Skolan37 skrev:
Ja tråkigt att det inte verkar vara helt bra utfört.
Frånluftdon vanliga galler.
Tilluft HVDO interior vägg och swegon cdr i tak.
Sitter det galler på alla frånluftstammar även in badrum, toa tvättstuga? Har som installerat några injusteringsspjäll? Det blir just ingen ljuddämpning på galler kontra ett frånluftsdon. Inte heller på Swegon CDR om dom inte satt en anslutningslåda på vinden?

K kobbish skrev:
Sitter det galler på alla frånluftstammar även in badrum, toa tvättstuga? Har som installerat några injusteringsspjäll? Det blir just ingen ljuddämpning på galler kontra ett frånluftsdon. Inte heller på Swegon CDR om dom inte satt en anslutningslåda på vinden?
Sitter irisspjäll innan samtliga don men på toa och badrum justerandes såna typiska runda som kan skruvas.

Är det mer ljuddämpning i ett frånluftdon än galler?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.