Ventilation
Per-Erik: Det finns i dag några olika sätt att ventilera våra bostäder/arbetsplatser på: • Självdrag (S) • Mekanisk frånluft (F) • Mekanisk från- och tilluft (FT) • Mekanisk från- och tilluft med värmeåtervinning (FTX) *Självdrag. Detta ventilationssystem är det äldsta. Det är ej tillåtet att använda sig av i dag när man bygger nytt. Hur funkar det? Självdraget
fribygg: [citat] Precis så är det, i hus med självdrag behöver man elda så murstocken blir varm (eller öppna sovrumsfönstret under sommaren) om man vill ha frisk luft. En kamin, kakelugn eller vedspis som eldas ( för värme eller matlagning) varje dag under vinterhalvåret är minst lika bra som en "panna" vad gäller att värma murstocken och skapa självdrag.
PerOF: Hej Empto! Friskluftsventliler är väldigt underskattade. En friskluftsventil ska ha ett visst mått av skydd mot kallras, och filter som går att byta ut. Säkerligen är det så att dina friskluftventiler av äldre datum inte uppfyller våra moderna krav på komfort.
Blab601: Har FTX med inblås i ett rum i källaren. I andra ändan av källaren ligger tvättstugan och där finns utsuget till FTX. Fått för mig att fukten från tvätt tas om hand på ett bra sätt av utsuget och att den inte sprids så mycket i källaren. Problemet är att FTX blåser in varm fuktig luft som skapar fuktig miljö i källaren och kan vid få, men ogynnsamma, tillfällen tom skapa
Blab601: Har ftx ventilation. Vid insuget av uteluft sitter det ett relativt fint galler. Detta galler sätts igen med tiden vilket kräver underhåll, se bild. Jag byter filter i ftx-sggregatet en gång per år och tänker att det filtret även kan ta det som fastnar i gallret. Jag funderar på att ta bort det fina gallret för att slippa en underhållspunkt på huset. Tänker att det spelar ingen roll
OskarL: Ett tips utifrån hur jag gjorde: ritade upp huset i sweet home 3d(gratis och enkelt). Lät en ventilationsfirma rita ett förslag och flöden i respektive rum(typ 4000kr). Monterade allt själv, gjorde lite justeringar. Lät samma ventilationsfirma justera in ventilerna och flödet (några tusenlappar till). Väldigt nöjd
vattenmelon: Frågeställning Jag söker råd för att sänka fukthalten i ett suterrängförråd. Överväger avfuktare eller sätta fläkt i frånluftsventilen på bilden nedan. Om förrådet Frånluftsventilen på bilden nedan sitter i ett fuktigt, ouppvärmt och oisolerat förrådsutrymme i suterräng. En förrådsvägg ligger mot inredda delen av huset och jag är orolig över fukthalten i förrådet.
MadSystem: Hej, vi köpte ett 30-talshus med krypgrund några år sen. Huset står vid en ås och ligger generellt i en väldigt fuktig miljö (mycket skugga, lite vind, ås osv). Vi har haft en del problem med mögel, men det går framåt. Anticimex installerade förra året en Corroventa CTR 300TT2. Den går ungefär 150 timmar per månad i genomsnitt (mer på sommaren, mindre på vintern). I själva
Claes Sörmland: Det beror på vad det är för system skulle jag säga. Är det självdrag så mäter man sällan flöden, man kollar vara att kanalerna inte är igenkloggade. Är det fläktdriven frånluft eller från och tilluft så mäter man flöden med en flödesmätare. Dessa flöden jämförs don för don mot projekteringsritningen för systemet. Har man slarvat bort projekteringen (illa!) så får man
Benpe: [citat] Kanon! På det sättet finns det hopp. Då kan frånluften eventuellt få pysa ut genom takkupan. :)
MöIIer: Vi har också ettrörssystem och det fungerar bra. Det behöver finnas en liten överkapacitet från värmekällan. Justera in termostaterna på ovanvåningen så finns det mer värme till elementen på nedre våningen. Är dessa element försmå så går det att köpa till fläktar att montera under elementen. Det kan göra stor skillnad, speciellt i de rum där elementen inte står vid
BirgitS: En frånluftsfläkt genom yttervägg är helt klart ett alternativ. Men rent allmänt så låter det ju som att föreningen borde gå igenom och styra upp ventilationssystemet, det är ju deras ansvarsområde och de som får betala om undermålig ventilation skadar husens stommar.
Testarn: För att ett FTX-system ska fungera bra behöver huset vara tätt och det är tveksamt om ert är det... men det kanske ingår i 250' att lösa det. Frågan är om inte en ordentligare ventilation kommer att lösa att känns instängt och med friskluftsventiler så får ni in luft motsvarande vad som sugs ut. Luft värms upp fort så lite extra kommer det att kosta i uppvärmning men det är inga
Du och 19till: En oring i rätt dimension så ska väl det troligtvis ordna sig.
SaaraK: [citat] Ja de är utslitna.. När luckan antingen endast går att ha helt öppen eller helt stängd så känns de som ett bra alternativ att byta ut... Hade varit trevligt att få bort luckan om den innehåller asbest också. (Är medveten om att asbest endast sprids när man börjar riva i det).
andymannen: Aggregatet sitt på på vinden så det hörs självklart inget.
TennisBakugan: [citat] Jag sitter även och tittar på att bygga ett, till en början, lättare ftx system för att få huset att cirkulera luften bättre. Värmeförflyttning verkar vara svårt utan att först ha bra ventilation hemma.
HasseTeknik: Varför ska du öppna den? Om du inte tänker byta lager i fläkten, så är det lättast att köpa en helt ny fläkt, för då slipper man jobbet med att balansera ihop motor och fläkthjul. Kostar mer, men sparar mycket arbete om man inte är ett proffs.
Uffe Str: Jag har en Rexovent från 1979 och som är rostig invändigt i bottenplåten. Om jag skall borsta bort lös rost och måla på färg som skydd. Är det nån färg som kan rekommenderas respektive avrådas från att användas. Vanlig Hammarlack känns ju som den enkla vägen, men tillrådligt? Kan väl inte bara vara jag som fått rost i "burkbotten?
NightRider: [citat] Hehe nja, den har väl kanske 20 år på nacken eller så men är i princip i nyskick och används egentligen bara några gånger om året för dunkuddar och duntäcken. Allt annat får lufttorka utomhus eller i tvättstugan. Men jag hör vad ni säger, och efter att ha researchat lite så verkar ju kondenstumlare vara det enda vettiga nuförtiden. Så jag skrotar planen på
Stormen: [citat] Nu 2 år senare :) Men det är mycket riktigt en rs200X (rg128/1300-3612). jag har en likadan fast vit. från Independia group. 36VDC 70W 5650r/min Min brummar ganska mycket (men går fortfarande så den står nu på gummikuddar istället. Jag tog isär och kasetten är fylld med isolering för att komma ner i ljudnivå. Priset för en ny trygghetsvakt ser jag är 19 000kr vilket är
Benpe: [citat] Det är så det är ritat på ritningen. Punkten i köket är ett frånluftsdon. Köksfläkten ska sitta över hällen.
OBJ: [citat] Ingen bild tyvärr. Köpte på byggvaruhandeln. Skulle passa 100 mm-system. Ändlocket hade en gummitätning men det tog emot metall mot metall eftersom att stosen var mindre. Låter som att jag får testa ta bort stosen och sätta ändlock direkt på spirot?
JLIM: [citat] Jag anlitade dessa, både för att rita upp systemet och för allt materiell. https://alig.se/ Nu är det några år sedan så vet inte vad dom tar för projekteringen idag. Men då var det helt klart värt kostnaden. Dom levererade alla delar som behövdes inklusive aggregat.
J P: Har köpt ett Swgon R2VL av Klaravik 26.5-23 Aggregatet är tillverkat -21 och fabriksnytt. Installerades av mig själv som är utbildad VVS-ingenjör och har egen VVS-firma. OVK besiktning utfördes för 2-3 veckor sedan utan någon anmärkning. Efter en vecka efter besiktning och ett års drift pajade kretskortet. På Swegons hemsida skryter dom om 5 års garanti. Tyvärr hävdar Swegon att
Benpe: [citat] Jag har låtit tanken marinera och det är såklart rimligt det du skriver att jag bör förlägga rören så att det blir enklare att hantera dem. Mycket uppskattad feedback i tråden. Det hjälper mig utkristallisera den bästa lösningen innan jag beställer. :)