Hej!
I vår tvättstuga vill vi installera en pax-fläkt för att ventilera ut fuktig luft rakt ut genom väggen till det fria. Tanken är att sätta fläkten direkt mot väggen, vilket verkar vara standard. Vi har en håltagning i ytterväggen sedan tidigare, som har använts som utblås från torktumlare via ett spirorör på 100 mm diameter. Röret sitter dikt an mot taket. Och därmed är även hålet i muren precis under takets nivå. Det finns även en del andra rör i närheten. Se bild. Vi vill gärna använda det hål som redan finns eftersom vi inte har behov av ett separat utblås från TT i framtiden. Rumsluften är alltså tänkt att ventileras ut i riktningen som den röda pilen visar.
Rörinstallationer i tvättstuga med spirorör längs taket och en röd pil som visar ventilationsriktningen. Ytterligare rör och kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu när vi ska installera en pax-fläkt (Calima) ser jag att fläkten inkl. ram är 177 cm i diameter. Jag inser att det inte kommer fungera med bef. håltagning som bara är ca 50 mm under taknivå. Hur kan jag lösa detta?

Funderade på om fläktens ram kan modifieras genom att man kapar av ena sidan, lite som de röda strecken i bilden. Och att man då monterar fläkten med den avkapade sidan upp mot taket. Men detta känns inte som en bra lösning, om det ens är möjligt.
Ritning av en pax-fläkt med måttangivelser, röd linje markerar potentiellt skärområde för installation nära tak.
Skapa konto

Har någon löst en liknande situation? Kan jag på något sätt kapa spiroröret och slarva på en böj, och sedan montera fläkten direkt mot röret? Hittar inga sådana lösningar..

Tacksam för hjälp!

Redigerat:
J JAVA_ skrev:
Hej!
I vår tvättstuga vill vi installera en pax-fläkt för att ventilera ut fuktig luft rakt ut genom väggen till det fria. Tanken är att sätta fläkten direkt mot väggen, vilket verkar vara standard. Vi har en håltagning i ytterväggen sedan tidigare, som har använts som utblås från torktumlare via ett spirorör på 100 mm diameter. Röret sitter dikt an mot taket. Och därmed är även hålet i muren precis under takets nivå. Det finns även en del andra rör i närheten. Se bild. Vi vill gärna använda det hål som redan finns eftersom vi inte har behov av ett separat utblås från TT i framtiden. Rumsluften är alltså tänkt att ventileras ut i riktningen som den röda pilen visar.
[bild]

Nu när vi ska installera en pax-fläkt (Calima) ser jag att fläkten inkl. ram är 177 cm i diameter. Jag inser att det inte kommer fungera med bef. håltagning som bara är ca 50 mm under taknivå. Hur kan jag lösa detta?

Funderade på om fläktens ram kan modifieras genom att man kapar av ena sidan, lite som de röda strecken i bilden. Och att man då monterar fläkten med den avkapade sidan upp mot taket. Men detta känns inte som en bra lösning, om det ens är möjligt.
[bild]

Har någon löst en liknande situation? Kan jag på något sätt kapa spiroröret och slarva på en böj, och sedan montera fläkten direkt mot röret? Hittar inga sådana lösningar..

Tacksam för hjälp!
Borde funka o montera fläkt på en takstos och sen kapa befintligt rör o montera en 90 böj med takstos+fläkt som pekar nedåt
Takstos av metall med rund öppning, lämplig för montering av fläkt.
Skapa konto

• Gilla
7ender
  • Laddar…
D
J JAVA_ skrev:
Tack för bra tips! Kan det finnas en poäng med att skarva på ett T-rör, istället för en 90-böj? Jag tänker att T-röret då kan ha ett lock på änden så att man kan öppna där och suga ut en damm som samlas upp i kanalen? Rätt tänkt?

Liknande denna: [länk]
Funkar det inte med någon annan fläktmodell? Pax passad har 52 mm som minsta avstånd. Och det går kanske att vinna någon millimeter till.

Eller pax levante?

https://golvvarmebutiken.se/storage...3ceae4335fb5b4/produktblad-pax-levante-40.pdf

Redigerat:
D datja skrev:
Funkar det inte med någon annan fläktmodell? Pax passad har 52 mm som minsta avstånd. Och det går kanske att vinna någon millimeter till.

Eller pax levante?

[länk]
Tack för tips! Jag hittar dock bara varianter på passad och Levante som är likande mått som calima. Alltså diameter på 172-177 mm. Förtydliga gärna ifall du känner till någon modell som är mindre 👍🏻

D
Du skriver att ditt hål är 50 mm från vinkeln. Passad anger minsta avstånd från vägg (men i ditt fall tak) till 52mm.

Så här sitter vår pax (passad) i taket i vårt duschhörn. Kanske får denna plats på er vägg?

Ventilationsfläkt Pax passad monterad i taket på ett duschhörn, synligt avstånd från kakelvägg.
Skapa konto

• Gilla
JAVA_
  • Laddar…
S
Du kan sätta en kanalfläkt med samma diameter som röret men då får du ha separat styrning tex hygrometer.

• Gilla
Emanuel01
  • Laddar…
D datja skrev:
Du skriver att ditt hål är 50 mm från vinkeln. Passad anger minsta avstånd från vägg (men i ditt fall tak) till 52mm.

Så här sitter vår pax (passad) i taket i vårt duschhörn. Kanske får denna plats på er vägg?

[bild]
Hej och stort tack! Jag inser att jag var otydlig i min beskrivning. 100-röret sitter alltså dikt an mot taket. Håltagningens centrum är då ca 50 mm ned från taket. Det borde jag ha skrivit ut. Hade hålets kant varit 50 mm från tak så hade det absolut gått att lösa på det sätt som du visar.

• Gilla
datja
  • Laddar…
D
J JAVA_ skrev:
Hej och stort tack! Jag inser att jag var otydlig i min beskrivning. 100-röret sitter alltså dikt an mot taket. Håltagningens centrum är då ca 50 mm ned från taket. Det borde jag ha skrivit ut. Hade hålets kant varit 50 mm från tak så hade det absolut gått att lösa på det sätt som du visar.
Ok, då blir det lite knepigare. Ja i så fall en kanalfläkt på utsidan kanske?

7ender
H Håbbe01 skrev:
Borde funka o montera fläkt på en takstos och sen kapa befintligt rör o montera en 90 böj med takstos+fläkt som pekar nedåt
[bild]
Det här tror jag funkar bra.

• Gilla
JAVA_
  • Laddar…
I
J JAVA_ skrev:
Hej!
[bild]

[bild]

Tacksam för hjälp!
Om det bara är fukten som du vill bli av med så i mitt fall blev det en avfuktare istället för att blåsa ut den uppvärmda luften.

Tack för bra och kloka kommentarer. I mitt fall blir det nog en lösning enligt bilderna nedan. Dvs. ett T-rör med takstos nedåt för att montera en nedåtriktad pax-fläkt. Den öppna änden på T-röret tänkte jag sätta ett lock på ifall man behöver rensa röret någon gång.

Valde T-rör eftersom ett vanligt 90 rör hade kommit längre ned från taket. Kortböj fanns inte på något av de lokala byggvaruhusen. Håller tummarna för att detta ska funka.

Det verkar vara lite olika skolor när det gäller sammanfogning av spirodelar. Många rekommenderar tre skruvar per skarv, men det känns onödigt med vassa skruvspetsar invändigt i röret om man kan undvika det. Därför funderar jag på om blindnitar är bättre. Hittar dock inga täta sådana att köpa i handeln, tror ni att det funkar det lika bra med ”otäta” blindnitar för detta ändamål?
T-rör för ventilation monterat i tak, med nedåtriktad pax-fläkt och omgivande isolerade rör. Träpanel och vitmålade väggar i bakgrunden.
Skapa konto

T-rör med pax-fläkt monterat i taket med rörisolering och elkabel, närbild i renoveringsprojekt.
Skapa konto

7ender
Nitar brukar vara att föredra, särskilt på frånluft (fastnar smuts i skruvarna). Men du kommer ju kunna komma åt och rensa om det skulle behövas.

• Gilla
JAVA_
  • Laddar…
Tack! Då kör jag på nitar, även fast jag inte får tag på den täta varianten som jag sett rekommenderas. Om det skulle dra lite luft vid en otät nit så lär det knappast vara något större problem, tänker jag.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.