4 190 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Högre radonvärde efter byte av frånluftvärmepump
Tack jag ska kika på det. Jag bor i Stockholmsregionen.A Andreas Addinho Andersson skrev:Absolut. Sen har jag inte riktigt kunskap hur man ska täta runt rör och kopplingar. Men min första tanke är någon sorts fog (min favorit heter tech7...) kladda på lite så det blir ännu jobbigare för luften att ta sig genom. I detta fallet om det var hemma hos mig själv hade jag nog inte brytt mig så bärst mycket om det estetiska utan kanske gjort lite som en krans med fog för att verkligen få fäste runt både rör samt mot platta.
Får jag fråga vilken region du bor i?
Jag har en Airthing som är testad mot koldosor och visar identiskt resultat,den kan jag sölja då jag nyligen flyttat från mitt radonhus till bostadsrättS svarsfrojd skrev:Inga renoveringar som påverkar tilluftsdon utförda. Byter filter på fresh-80 varje år. Däremot som sagt ny frånluftsvärmepump som i högsta grad påverkar frånluften!
Jag är inte så orolig för nivån vad gäller hälsan, men tänker att man gott kan göra en ansats att hamna under 200. Bra inte minst vid ev framtida försäljning.
För att täta runt genomföringar har jag fått lära mig från en expert inom området att det är eldfast silikon man ska använda, den torkar på utsidan men inte på insidan vilket gör att den håller sig flexibel länge. Dock gillar jag Tec7 skarpt 
När det gäller genomföringar så är det ganska ofta att man inte kan se att det faktiskt finns ett läckage så det kan finnas idé att mäta även där man inte ser några direkta glipor.
När det gäller tillluftsventiler från mark så kan det vara ett problem men det beror på hur miljön ser ut på utsidan och vilka nivåer det finns i marken. Tydligen har runt 50% av uterummen förhöjd radon och det har en tendens att samlas under trägolven, har man en ventil där är det ganska sannolikt att det kommer in radon här. Sitter tilluftsventilen öppet så 30+ cm upp så är risken för att radon tar sig in i huset den vägen liten, möjligen om marken har EXTREMT höga värden. Man får inte glömma att radongas är väldigt, väldigt flyktigt.
Den där Airthing var ingen dum idé, har själv 2 radon eye som kostade strax över 2000 kr per st. Sätter man dem intill varandra så kan de ibland visa med upp till 100 Bq fel, men oftast skiljer det inte mer än +-10 Bq. Det största problemet med dem är att det endast är bluetooth och att mjukvaran är väldigt begränsad, visst får man ut data men den är väldigt primitiv, den håller inte ens reda på datum, det får man själv göra.
När det gäller genomföringar så är det ganska ofta att man inte kan se att det faktiskt finns ett läckage så det kan finnas idé att mäta även där man inte ser några direkta glipor.
När det gäller tillluftsventiler från mark så kan det vara ett problem men det beror på hur miljön ser ut på utsidan och vilka nivåer det finns i marken. Tydligen har runt 50% av uterummen förhöjd radon och det har en tendens att samlas under trägolven, har man en ventil där är det ganska sannolikt att det kommer in radon här. Sitter tilluftsventilen öppet så 30+ cm upp så är risken för att radon tar sig in i huset den vägen liten, möjligen om marken har EXTREMT höga värden. Man får inte glömma att radongas är väldigt, väldigt flyktigt.
Den där Airthing var ingen dum idé, har själv 2 radon eye som kostade strax över 2000 kr per st. Sätter man dem intill varandra så kan de ibland visa med upp till 100 Bq fel, men oftast skiljer det inte mer än +-10 Bq. Det största problemet med dem är att det endast är bluetooth och att mjukvaran är väldigt begränsad, visst får man ut data men den är väldigt primitiv, den håller inte ens reda på datum, det får man själv göra.
HejS svarsfrojd skrev:Absolut! Vi kommer nog inte längre i diskussionen. Jag känner mig trygg med att jag förstår hur själva mätningen fungerar.
Hur jag däremot ska tänka när jag justerar frånluftflödet tycker jag är svårare. En ökad frånluftsventilation gör att radon i huset ventileras bort snabbare. Men samtidigt ger det huset ett större undertryck vilket öka risken för att radon sugs in från grunden.
Jag tror att du är på rätt spår, att åtminstone en del av "tilluften" kommer från fel håll, där det finns radon.
Med de flöden du mätt låter det troligt.
Ett vanligt fenomen när man suger ut mer luft än vad som hinner sugas in är att ytterdörrar liksom suger fast och ger motstånd när man öppnar. Är det så måste mer luft släppas in i huset, eller varvtalet på fläkten i FLVP minskas. I våra Fresh 80(~30år gamla) sitter innerdelen bara iskjuten i röret och är lätt att dra ur för ett högre flöde om man vill testa.
Vi har en Nibe F370 där jag ställt fläktvarvtalet så avluften är plus 2-3 grader vid utloppet, vilket gör att den ytterst sällan behöver avfrosta under uppvärmningssäsongen. Avfrostning drar el i onödan...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden