718 läst ·
15 svar
718 läst
15 svar
Förbättra ventilation i självdrags hus.
Sida 1 av 2
Har en 2 plansvilla på ca 200 kvadrat. Med självdrag i murstok. Men jag har installerat bergvärme. Så murstocken är kall?. Har/och ska montera tilluft ventil i alla rum utom hall. På nedervåningen har jag fresh fläktar i toa,badrum och tvättstuga som går hela tiden och spisfläkt i kök. Så på nedervåningen känns som jag har bra?
Men jag funderar på övervåningen då jag bara har tilluft ventiler? Och från i murstocken som kanske inte funkar som den ska?. Funderar på att sätta en Fresh fläkt i hallen på övervåningen som går hela tiden? Övervåningen består av 2 stora rum och ett barnrum och en jättestor hal.
Men jag funderar på övervåningen då jag bara har tilluft ventiler? Och från i murstocken som kanske inte funkar som den ska?. Funderar på att sätta en Fresh fläkt i hallen på övervåningen som går hela tiden? Övervåningen består av 2 stora rum och ett barnrum och en jättestor hal.
Inget badrum då på ovanvåningen som du har avluft från?E Elutte skrev:Har en 2 plansvilla på ca 200 kvadrat. Med självdrag i murstok. Men jag har installerat bergvärme. Så murstocken är kall?. Har/och ska montera tilluft ventil i alla rum utom hall. På nedervåningen har jag fresh fläktar i toa,badrum och tvättstuga som går hela tiden och spisfläkt i kök. Så på nedervåningen känns som jag har bra?
Jag tycker det är bra att mäta så att man vet om/hur mycket skillnad åtgärder gör. T.ex en sån här: https://www.amazon.se/Netatmo-Inomh...2lkZ2V0TmFtZT1zcF9waG9uZV9zZWFyY2hfbXRm&psc=1
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 099 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 099 inlägg
Ja, men det beror på hur mycket luft som bör ventileras ut. Man brukar räkna med 0,35 l/s och kvm. Beroende på hur mycket det blir så kan man antingen ventilera ut allt i en fläkt eller fördela det på två så att det blir mindre dragigt. Som jämförelse brukar man ha 15 l/s frånluft i badrum.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En är bättre än ingen. Det beror delvis på din ambitionsnivå. Vi har använt Fresh IntelliVent (Sky) som stöd under tiden som vi har uppgraderat vår centrala ventilation (mekanisk frånluft). De låter mycket på högsta varvtal och flyttar ändå inte särskilt mycket luft, knappt 20 l/s på den sista som jag snart kan stänga ner. Från 1800 rpm och neråt (2400 rpm är max) så är det dock acceptabelt ljud, men då sjunker så klart också flödet. Tänk på att det låter i båda ändarna, alltså både inne och ute.E Elutte skrev:
Produkter som diskuteras: "IntelliVent (Sky"
Badrumsfläkt Intellivent Sky Design Fresh
Med fukt, ljus och luftkvalitetssensor
2 169 kr inkl moms
Läs mer
Vet inte.E Elutte skrev:
Om det är badrumsfläkt som gäller så satsa på två i alla fall (hall och förråd) och kör de så högt som känns acceptabelt.
Är förrådet stort så att du kan ha en kanafläkt i det? I sådana fall kan du ha en ventil genom väggen, kanal, kanafläkt och sedan kanal med frånluftsdon i förrådet och hallen samt ljuddämpare i mån av plats.