Hejsan , jag har en ikea fläkt som slutar fungera , se information på bild. När trycka in knappen så startas lampan och man kan höra ett ljud från fläkten men själv motorn eller fläktar kommer inte igår och snurras inte , jag vrider från 1 till 3 men fortfarande samma ljud . Den kommer inte igång och startar inte alls. En vän sa det kan vara kondensatorn så har tagit ut den och tänkte köpa en ny ifall det är felet eller vet någon annan vad felet kan vara ? Skulle uppskatta all hjälp man får ! Tack #fläkt

• Etikett på IKEA-fläkten "Underverk" med teknisk information som watt, spänning och serienummer. Made in Italy, modell: 703.891.39.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kondensator från en fläkt med märkningen "Ducati energia 3.15 µF ±5%" i en hand, potentiellt orsak till fläkts problem.
    Skapa konto
  • Gilla
RogerB68
  • Laddar…
Håller med om kondensator. Men testa och se om du kan putta igång fläkten för hand, då kan det bara vara att det beckat igen med fett etc så jäkligt att det är det som hindrar omdrejning. "Lagade" för någon vecka sedan min moders fläkt med samma problem med en flaska grovrent.

E etompau skrev:
Om motorn står stilla och bara brummar så kan det mycket väl vara kondensatorn som har tappat i kapacitans.
Då är det värt att testa med en ny kondensator.
Ett exempel: [länk]
Den jag har är bara med två huvud o denna har 4 st

I InsidersUnited skrev:
Håller med om kondensator. Men testa och se om du kan putta igång fläkten för hand, då kan det bara vara att det beckat igen med fett etc så jäkligt att det är det som hindrar omdrejning. "Lagade" för någon vecka sedan min moders fläkt med samma problem med en flaska grovrent.
Jag får testa göra det idag , om det inte fungerar får testa byta kondensator

Jag testar min kondensatorn och det verkar som den är hel och inget fel på den

• Digital multimeter mäter spänningen på en kondensator bredvid en oscilloskop på ett träbord. Displayen visar 3.093 volt.
    Skapa konto
Ja det var inte många knappa på detta knappskaftet
men en vanlig reservdel är ju själva vredet
488000630603

returen returen skrev:
Ja det var inte många knappa på detta knappskaftet
men en vanlig reservdel är ju själva vredet
488000630603
Men de verkar som den är okej

• Multimeter som visar 3.093 V, ansluten till en kondensator på ett bord med gammal oscilloskoputrustning i bakgrunden.
    Skapa konto
Testade
I InsidersUnited skrev:
gick tyvärr inte heller , själva motorn är värm man kan känna det också men ingenting händer alls , startas ej

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
M Mrmrpoal skrev:
Testade

gick tyvärr inte heller , själva motorn är värm man kan känna det också men ingenting händer alls , startas ej
snurrar fläkten lätt?

returen returen skrev:
snurrar fläkten lätt?
De inte alls , de bara hörs lite från den men snurrar inte alls! Står fast

M Mrmrpoal skrev:
De inte alls , de bara hörs lite från den men snurrar inte alls! Står fast
jag menar om du puttar på den

returen returen skrev:
Ja men om du gör det med kraft så går den

returen returen skrev:
Ditt tålamod är oändligt i dag, är det julstämmningen som drabbat dig?🤔😉😀

• Haha
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.