Ventilation
TN-Funkis: På tråden: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44541 avhandlas olika fabrikat av rökgasfläktar. På länken:http://www.bradrag.com/ finns en fläkt för c:a 3.300:- som är smart då den inte förhindrar självdrag då skorstenstocken blivit uppvärmd, dom andra modellerna är i princip täta och måste då köras hela tiden. Den klarar också högre temperaur än dom andra och är
Majgårdarna: Kan det här va nått? http://www.aidt.dk/Svensk/hovedsite.html Jag har en sån på gäststugan.Funkar kanon
jacobic: Hejsan, jag tänkte sätta en tilluftsventil jämte spisinsatsen. Frågan är på vilken höjd jag ska sätta den på. I höjd med spisinsatsens luftintag eller på standardhöjd en bit innan taket. Några idéer?
TN-Funkis: Enklaste/snyggaste åtgärden bör vara att lyfta av toadörren och slipa till en luftspalt på dörrkarmens bottenstycke mot tröskeln (c:a 15-20 cm) som knappast blir synligt. Som Gaia säger blir det kraftigt undertryck och antingen är det då dåligt isolerat mellan avloppsrörs-infästningarna till handfat/toastol eller så kan det gå bakvägen genom handfatets vattenlås ( om det är ett
Per-Erik: Isoleringen.. Välj Stenull.. säkrast ur brand synpunkt..
GoForIt: [citat] Det är så lite material (betong) kvar runt ventilen, som dessutom är trasigt på sina håll, så jag tror inte det fungerar i vårt fall. Tack för hjälpen ändå!
GoForIt: Eller ett schakt logiskt placerat. Ex. i en garderobsrad. Vi har ventilationsrören från källaren i schaktet med skorstenen från pannrummet.
Wizeguy: [citat] Har gjort exakt samma byte som dig (fast till lite mer ackvolym) och jag känner igen det där med att man blir sågad jäms fotknölarna när man säger att man installerat vedanläggning.. Folk kollar på en som om man vore skadad :-/ Har själv självdrag men har inte märkt någon försämring alls.. Snarare en förbättring då man eldar fullt o länge.. Kan nästan höra draget i
poiu: Det finns många reflektioner att göra om det här. Jag delar till viss del gugges farhågor om kattvinden, men frågan är; är det tillufts- eller frånluftsventiler? Och fungerar de som det är tänkt? Och ligger vinden innanför eller utanför isoleringen, det blir två delvis olika case. Hur trycket varierar innomhus beror på ventilernas placering i huset. Om frånluften bara är ordnad
poiu: Det mesta här är nog mer juridik än ventilation. Jag tar nr 5 först: Du kan behöva bygglov det är ganska omfatttande, kolla med kommunen. Nr 3 , om du har otur kan du påverka hela trapphuset, men det borde finnas tryckmarginaler. Du kan även råka minska din egen ventilation. En konsult är nog ingen dålig lösning, om han är oberoende av både dig och styrelsen.
Pasta: Om du drar till ett kombidon så blir det såklart 2 kanaler se: http://www.abcvent.se/pdf/ABC-Combidon.pdf Annars drar du en kanal till norrsidan och sätter ett sånt här galler: http://www.abcvent.se/pdf/ABC-YGGL.pdf Du kan sätta ett till likadant på sydgaveln för avluften så slipper du dra den så långt. /Patrik
Thor: http://www.nspab.se/pdf/NSP-Aspirotor.pdf eller så bygger du en förlängning av rökkanalen
Sfinx: Jag har köpt en Separett till mitt nyrenoverade badrum i fritidshuset. I manualen står det att den klarar av att ta bort fukt från badrummet. Nu undrar jag om det räcker i ett badrum på 4-5 kvm eller om jag ska köpa en våtrumsfläkt. Tacksam för svar Johan.
FrittDrag: Beror på vilken köksfläkt du har, men dom flesta köksfläktar går tyvärr inte att sänka farten mer på. Alternativ att byta till Futums "Non-Stop"-fläktar ? *antar att det är den funktionen du vill ha*
Pasta: Hej! Mekanisk frånluft i Tvättstuga, WC, Bad och Kök Uteluftsventiler i Sovrumen samt rum där man vistas längre tider tex vardagsrum och hobbyrum. Ventilerna placeras med fördel ovanför fönster och radiatorer då hjälper den varma lufte från radiatorn till att värma och sprida ut friskluften i rummet. Om du placerar ventilerna lågt ökar risken för kalldrag vid golvet. Här kan du
olah46: Hej har en köksventilation som går i en trumma igenom hela huset,övervåning och upp till taket idag. Funderar på om man inte kan dra ut den direkt igenom köksväggen istället ( knappt 1 m ) ? Inser att ventilationen ( när fläkten inte är på ) kommer att bli mindre och att det kanske skall till ngn brandskydd vid vägg-genomföringen ... Är det ngn som har kommentarer till detta och
ofa: Jag har två st. automat avluftare Taco hy vent 42-5072. den monteras i en specialnippel som har en itegrerad avstängningsventil. kostade ca 100:- på Ahlsell (+moms) fungerar kanon, värd varenda krona! RSK 4842126 http://www.nicab.nu/ (Tillverkaren)
Immobil: Dyra varianten = byggnadsvårdsbutik. :P Billiga varianten = loppis eller second hand. :D
gaia: No ja, ska röken svänga runt innan den når skorstenen så blir draget svagare i alla fall i starten av eldningen. Varje 90 grader sväng minskar draget med 10% ... om jag nu minns detta rätt. Har du ingen lucka där du kan välja hur röken ska gå ut? Man brukar ha möjlighet att leda röken direkt in i skorstenen när man börjar elda och sen när spisen är varmt så stänger man den