Hej!
Förstagångshusköpare här – vi har renoverat det mesta men gått bet på hur vi ska göra med ventilationen.
Redan under besiktningen påpekade besiktningsmannen att vi bör borra in friskluftsventiler, och vi upplever också att luften är ganska stillastående, särskilt när vi har folk över.

Nu är frågan bara om vi har tillräckligt med drag för att detta ska fungera...
Huset är 70 m² på vardera plan. På nedre våningen finns en badrumsfläkt som går igång när man duschar, och på ovanvåningen snurrar badrumsfläkten konstant. Det är det drag vi har.

Räcker det att borra in friskluftsventiler på nedre våningen?
Hur ska de placeras på ovanvåningen? Jag läste någonstans att de inte ska sitta ovanför fönstren på ovanvåningen.
Måste toalettdörren alltid vara öppen för att vi ska få fungerande ventilation?

Helt vilse i denna djungel, så alla råd tas tacksamt emot.

BirgitS
Det man ofta gör i hus som är byggda för varm skorstensstock, men som inte längre har det är, att antingen vädra mycket t.ex. sova med fönstret på glänt, eller gå över till mekanisk frånluft.

I det senare fallet har man ständigt gående frånluftsfläktar i alla badrum, gästtoalett, tvättstuga och andra rum som "smutsar" ner luften. Tilluft genom spaltventiler och/eller tilluftsventiler genom vägg i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum.

För att luften ska kunna ta sig från tilluftsventilerna till frånluftsfläktarna, har man en öppning under eller över dörrarna.

Normvärdena för frånluft är:
minst 15 l/s i badrum
minst 10 l/s i kök, tvättstuga, toaletter
minst 5 l/s i t.ex. klädkammare

Totalt 0,35 l/s och kvm. Varje våningsplan ventileras för sig.

När det gäller tilluft i t.ex. sovrum ska luftflödet där vara minst 4 l/s och person.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det man ofta gör i hus som är byggda för varm skorstensstock, men som inte längre har det är, att antingen vädra mycket t.ex. sova med fönstret på glänt, eller gå över till mekanisk frånluft.

I det senare fallet har man ständigt gående frånluftsfläktar i alla badrum, gästtoalett, tvättstuga och andra rum som "smutsar" ner luften. Tilluft genom spaltventiler och/eller tilluftsventiler genom vägg i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum.

För att luften ska kunna ta sig från tilluftsventilerna till frånluftsfläktarna, har man en öppning under eller över dörrarna.

Normvärdena för frånluft är:
minst 15 l/s i badrum
minst 10 l/s i kök, tvättstuga, toaletter
minst 5 l/s i t.ex. klädkammare

Totalt 0,35 l/s och kvm. Varje våningsplan ventileras för sig.

När det gäller tilluft i t.ex. sovrum ska luftflödet där vara minst 4 l/s och person.
Tack!!
Men om vi ska förenkla detta så jag förstår, om jag sätter en ny frånluftsfläkt i tvättstuga och badrummet på ovanvåningen (då det redan finns i det andra badrummet) så bör jag ha tillräckligt med drag för att kunna borra friskluftsventiler? Där är en standard glipa mellan dörrarna, är detta också tillräckligt?
Kan jag sätta de högre än fönsterna även på ovanvåningen eller vill jag ha de längre ner där?
Om jag borrar för en friskluftsventil som visar sig bli frånluft, kommer det påverka något? Kallare inomhus eller liknande.

BirgitS
1 140m2&IngenKoll skrev:
om jag sätter en ny frånluftsfläkt i tvättstuga och badrummet på ovanvåningen (då det redan finns i det andra badrummet) så bör jag ha tillräckligt med drag för att kunna borra friskluftsventiler?
Ja, om det inte är för många tilluftsventiler. Det är vanligt att tilluftsventilerna klarar ungefär 5 l/s så en badrumsfläkt som blåser ut 15 l/s kan dra in luft genom 3 sådana tilluftsventiler. Obs du måste kolla luftflödet genom just dina fläktar och tilluftsventiler.
1 140m2&IngenKoll skrev:
Kan jag sätta de högre än fönsterna även på ovanvåningen eller vill jag ha de längre ner där?
Brukar vara säkrare att sätta dem lågt, vid/bakom radiatorn.
1 140m2&IngenKoll skrev:
Om jag borrar för en friskluftsventil som visar sig bli frånluft, kommer det påverka något?
De som är i rummet kommer inte att andas frisk luft utan använd luft.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.