Vårt hus består av tre våningar, ungefär 70 + 70 + 35 m², totalt 175 m². Vi har en två år gammal liten frånluftsvärmepump, Thermia Ventec (Nilan VGU 180 EK), som sköter både varmvatten och värme. Kompressorn ger max runt 2 kW så en hel del tas av elpatronen.
I huset finns det på respektive våning följande frånluftsventiler: på plan 1 fyra stycken (tvättstuga, kök, badrum och förråd), på plan 2 två stycken (kök och badrum) och på plan 3 tre stycken (kök, badrum och klädkammare). Alla kanaler går upp på kattvinden på plan 3.
Vid kontroll har jag upptäckt att ventilen i badrummet på plan 2 och de tre ventilerna på plan 3 inte är kopplade till frånluftsvärmepumpen, utan går till en separat fläkt på kattvinden som bara blåser ut luften direkt ur huset utan någon återvinning. Övriga ventiler går till stammen som är ansluten till FLVP:n. Det känns spontant som en energimässig idiotisk lösning.
Jag funderar därför på vad som är mest rimligt att göra.
Ska jag ta bort den separata fläkten och koppla in den stammen på samma frånluftsstam som går till frånluftsvärmepumpen (allt ligger ju ändå på kattvinden), så att all frånluft i huset går via FLVP:n? Funderar dock om den FLVP:n inte klarar de luftflöden som krävs enligt byggreglerna om alla nio ventiler kopplas dit,
Eller är det mer vettigt att i stället montera ett litet FTX-aggregat på kattvinden, sätta en tilluftsventil på husgaveln och ansluta "fläktstammen" dit och sedan skicka tillbaka den återvunna varmluften som tilluft till plan 3 (och eventuellt plan 2), medan resten av huset fortsätter att gå på FLVP som idag?
Tar gärna emot synpunkter på vad som är klokast ur energi-, komfort- och regelverkssynpunkt.