Ventilation
Elvist: [citat] Hej Kanske går o öppna o sprayar in smörjmedel vid axellagringarna i båda ändarna på motoraxlarna
martin_skold: Enekl lösning. Jag såg det bara inte. Jag kompletterade med två beslag under röret så nu sitter det bra!
Peter321: [citat] Tack, det där ser ju helt klockrent ut. :) Vad använder man bäst för att täta mellan övergången och ventilationskanalen? Kanalen är ju inte helt slät och rak.
hovapettson: [citat] Det att uteluft (intaget) resp avluften sitter nära varandra brukar vara vanligt och stör sällan. Men har ditt kök sitt utblås så att det kan ta sig in? Det är väl något att undersöka. Annars är det väl att se till balansen i kåken. Det låter lite underligt att FTX och fläkt inte kan ta ut matoset från köket i källaren. PS Termerna från- resp tilluft reserveras för
AverageJoe: [citat] Hej, detta var intressant. Jag har funderat på något liknande men då jag har en Homey smart-hem-hub funderar jag på att använda en 0-10v "dimmer" som är kopplad via wifi/zigbee/matter och använda en temp/fukt sensor, plus ev komplettera med närvaro genom att mäta ljus eller ström på belysningen. Då kan man automatisera det i hubben och även lägga in
Kardan79: Tanken med kolfilterfläktar är att den renade luften ska tillbaka ut i det utrymme luften tas ifrån. Om du istället leder luften upp i ett trångt slutet utrymme i vilket det finns frånluft - var tar då luften vägen? Du skapar ett övertryck i det trånga utrymmet när du startar köksfläkten, varvid luft pressas ut genom frånluftskanalen. Jag TROR att om du ska leda upp fläktkanalen
Balubba: [citat] Jag fick inte heller kontakt med länken. Samma problem uppstod för mig nu när det blev kallare ute och värmaren vill gå längre perioder. Bytte filter, kollade fysisk brytare osv. Men det slutade med att jag ökade flödet några procent i service menyn så löste det mitt problem. Var helt enkelt för lite luft utbyte, vet inte om det kan hjälpa dig…
lutorm: Har precis upptäckt samma sak med vårt kombidon nu när det är -20 ute också. Jag skulle tro att problemet är självbegränsande, allteftersom kanalen isar igen så blir lufthastigheten högre och värmeöverföringen till gallret högre. Det bästa vore ju om man kunde sätta ett lager kondensisolering på utsidan av avluftkanalen, men där kommer man ju inte åt pga gallret. En grill i
Stoltbygg: Hej, Ni som har en ventex 300 aggregat. Vart beställer ni filter ifrån? Kan bara hitta på deras egna hemsida som var lite dyrt. Kan man köpa på fler ställen och t.ex klippa till själv?
Kristi_a_n: Har övervägt plåtkanal, men då blir det två "essningar" eftersom genomföringen i yttervägg inte är centrerat i skåpet, tänker att det skapar lika mycket hinder för luften som min flexibla kanal... och dimensionsändringen ska ju in ändå.
Jörgen H: Jag har ett Flexit Uni 3. Upplever att återvinningen inte är vad den varit. Inblåsningstemperaturen (efter värmeväxlaren, före tillskottsbatteri) är lägre och huset kyls ner snabbare när ackumulatortanken är "tom". Jag har bytt filter. Har även bytt släplister i den roterande värmeväxlaren. Ska även beställa nya lager till den, inget totalhaveri men har missljud, löper lätt.
RSRC: Kör rejäl tilluft i rummet som du eldar i. Då är du hemma! :)
Demmpa: [citat] Det måste alltid finnas en imkanal från köket. https://imkanal.se/
AndersBjörne: [citat] Hej saiter, Tack för tips, jag testar detta. Vänligen, Anders
Oldboy: Kommer det att gå kall luft i rören? Dvs kallare än i omgivningen, typ friskluft utifrån eller nedkyld luft på sommaren. Då finns det risk för kondens, och därmed är alla icke isolerade ytor och icke fuktspärrad isolering ställen där det kommer att bli kondens. Kommer luften i rören att vara varmare än omgivande luft så kan det bli kondens inne i rören där de inte är isolerade,
Simon91: Kan ju vara vatten som nämnt tidigare men jag lägger min gissning på att det är att dom inte kan garantera flödet när gallret sitter för nära fläkten. Då det blir turbulens efter fläkten. Jag hade satt dit den och sovit gott. Det är bara luft som ska ut.
saiter: Jag ska montera in ftx ventilation i huset och behöver lite ljuddämpare och rördelar. Var brukar ni handla ventilationsdelar?? //AA
saiter: Jag hade satt ljuddämpare mellan T-rören och tilluftsdonen i sovrummen. //AA
magnuslink: [citat] Hej, Jag tejpade mot isoleringen och vad jag upplevt så här långt så har det funkat bra.
slurppe99: Vid mekanisk fläkt så var det spiskåpan som kunde reglera fläkten på taket. Sedan införde Franke/Cylinda en köksfläkt som även kunde reglera fläkten på taket. Det ser ut som det är en äldre variant av den. Den vänstra är för att forcera takfläkten efter möjligen dusch etc. Den i mitten reglerar köksfläktens tre hastigheter som då anpassar hastigheten på takfläkten. Så
ajn82: Jag undrar om en sådan här går att öppna helt, eller om hållet blir blockerat på något sätt? [bild] Sen skulle den helst vara vit istället.. men deras version i plast ser väldigt billig ut och verkar ha någon form av fästen som blockerat möjligheten att sticka in en slang när den här öppen
Göran Larsson4888: [citat] Vredet har gått av så de siter en del kvar j hållet år de bar ta en tång dra ut den
Linda Ö: [citat] Ok, tack…så vettig ventilation innan & vettigt psyke- till bättre ventilation & sämre psyke….🙈🤣
Matti_75: Jag har en sån i mitt badrum och hör den inte alls. Har också ett sovrum ovanför. Stora fördelen är att du kan styra varvtalet i appen för att på så sätt också kunna minska ljudet
Villa1949: Vilken fläkt bytte du till och är du nöjd? Jag har en likadan som du som jag funderar på att byta ut då den ger dålig effekt