Hej,
Nu kliar jag mig i huvudet.
Köksfläkten har under senaste månaderna fungerat sämre och sämre. Os samlas i hela köket fastön fläkten står på max, och ibland upplevs fläkten mer blåsa runt matoset från spisytan. Nu har jag fått tummen ur för att försöka kika närmare på det.

Jag har kopplat loss röret från köksfläkten och testat fläkten för att se om den suger, och då blåser den ut luft som tusan ovanför.

Jag kikade upp i röret mot taket som ser ut såhär:
Köksfläktens avgasrör med synliga skador och bucklor, eventuellt påverkar luftflödet negativt och orsakar os-samling i köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något är ju knas uppe i röret där det svänger.
Vidare var jag på kattvinden för att se hur röret går för att nå skorsstenen/utblåset, då det baserat på första bilden ser ut att behöva byta ut aluminiunrör flex mot spiro-rör.

På kattvinden går röret såhär:
Isolerat ventilationsrör i träkattvind under snedtak. Rör böjt och har ojämn ytstruktur, kringliggande träregel och isoleringsmaterial synliga.
Skapa konto

Det verkar då som att böjen är just uppe vid taket, då den även tillbuckling lokaliserats där:
Ventilationsrör av aluminium i trångt utrymme, omgivet av grönt material och isolering. Bucklig yta på röret syns tydligt.
Skapa konto

Därefter kilade jag uop på taket för att se om det var något fågelbo eller så som blockerade utsuget och då såg det ut såhär:
Insidan av ett metallrör med isolering, delvis tilltäppt vid skarven, nära taket. Rör skadat, orsakar problem med köksfläktens luftflöde.
Skapa konto

Utöver skada i böjen, och att röret inte når hela vägen upp till plåten på skorsstenen (och nedfallen isolering), så verkar röret fritt.

När jag startar köksfläkten och står på taket så blåser det ingenting ur röret. Enda som sker är atr det luktar lite matfett, men ingen blåst.

Det är helt öppet från skorsstenen ned och det är inget kallrasskydd uppe i skorsstenen.

kan denna lilla skada i röret påverka utflödet så mycket att det blir os-samling i köket? Är det en "kall propp" från uteluften som blockerar utblåset? Bör jag kunna förvänta mig ordentlig förbättring av att bara byta röret till ett hårt spirorör hela vägen?

jag fattar nada varför det inte blåser, eller suger ut os, så att säga.

Redigerat:
Det sitter inget kallrasskydd på fläkten, som hakar fast på något sätt , när fläkten sätts på plats?

• Gilla
oscar_uppsala och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Det sitter inget kallrasskydd på fläkten, som hakar fast på något sätt , när fläkten sätts på plats?
Nu får jag dumförklara mig själv lite grann.

Började skriva: "Det sitter ett kallrasskydd på fläkten som öppnar fritt.." så slog ju tanken mig..

Det sitter mycket riktigt ett kallrasskydd i fläkten, som öppnar fritt. Men! Det är även ett flexrör som i skåpet går från fläkten till taket där första bilden är tagen.

Det var mjuka delarna på flexröret som blockerade flärparna på kallrasskyddet när det "tynger sig självt" och komprimeras. När jag rätade ut det, så blåste det på rejält ur taket!

Så tillfällig åtgärd nu att räta ut röret, tills jag köpt ett fast rör i veckan som inte veckar sig över kallrasskyddet.

Tack för hjälpen!

• Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.