4 186 läst ·
33 svar
4k läst
33 svar
Högre radonvärde efter byte av frånluftvärmepump
Sida 1 av 3
Jag gjorde en långtidsmätning i mitt småhus (ca 130-140 kvm, två våningar, trähus på isolerad betongplatta) när vi flyttade in för ca 5 år sedan. Jag fick då 180 Bq/m3 i årsmedelvärde (mätning med två puckar, en i vardagsrum och en i sovrum på övervåning).
Strax därefter hade jag en sotare som gjorde ren ventilationskanaler och trimmade frånluftdon enligt nedan:
Kök 9, tvätt 10, klädkammare 5, badrum 15, badrum 15. Enhet l/s
När vår frånluftvärmepump gav upp köpte jag en ny ivt 402, men montören var oerhört stressad och gjorde endast en halvhjärtad kontroll av ventilationen. Då jag upplevde den som dålig (imma i badrum ville inte försvinna efter dusch) ökade jag själv fläktvarvtalet lite godtyckligt.
En nyss genomförd långtidsmätning gav 270 Bq/m3 i årsmedelvärde.
Nu har jag hyrt en Testo 417 och mätt upp min frånluft. Jag trodde att jag kanske ökat ventilationen alldeles för mycket och därmed skapat för stort undertryck i huset, men mina mätvärden är som följer:
Kök 8, tvätt 10, klädkammare 6, badrum 11, badrum 9. Enhet l/s
Totalt 44 l/s vilket faktiskt är strax _under_ norm för huset om man tittar på Boverkets anvisningar.
Jag testade även att mäta flödet från tilluftsventiler (Fresh 80) och får då total tilluft i huset på endast dryga 11 l/s. Kan det vara så att Testo 417 visar fel eftersom Fresh 80-ventilen släpper luften runt om och skapar turbulens som gör mätningen osäker? Annars förstår jag inte differensen mellan från- och tilluft (44 mot 11 l/s).
Någon med erfarenhet som kan ge mig tips på nästa steg? Ska jag göra något mer själv eller tillkalla en expert på ventilation och radonsanering? Varje långtidsmätning kostar ju nästan 1 000 kr, så man vill inte gärna strössla med sådana när man håller på och experimenterar.
Strax därefter hade jag en sotare som gjorde ren ventilationskanaler och trimmade frånluftdon enligt nedan:
Kök 9, tvätt 10, klädkammare 5, badrum 15, badrum 15. Enhet l/s
När vår frånluftvärmepump gav upp köpte jag en ny ivt 402, men montören var oerhört stressad och gjorde endast en halvhjärtad kontroll av ventilationen. Då jag upplevde den som dålig (imma i badrum ville inte försvinna efter dusch) ökade jag själv fläktvarvtalet lite godtyckligt.
En nyss genomförd långtidsmätning gav 270 Bq/m3 i årsmedelvärde.
Nu har jag hyrt en Testo 417 och mätt upp min frånluft. Jag trodde att jag kanske ökat ventilationen alldeles för mycket och därmed skapat för stort undertryck i huset, men mina mätvärden är som följer:
Kök 8, tvätt 10, klädkammare 6, badrum 11, badrum 9. Enhet l/s
Totalt 44 l/s vilket faktiskt är strax _under_ norm för huset om man tittar på Boverkets anvisningar.
Jag testade även att mäta flödet från tilluftsventiler (Fresh 80) och får då total tilluft i huset på endast dryga 11 l/s. Kan det vara så att Testo 417 visar fel eftersom Fresh 80-ventilen släpper luften runt om och skapar turbulens som gör mätningen osäker? Annars förstår jag inte differensen mellan från- och tilluft (44 mot 11 l/s).
Någon med erfarenhet som kan ge mig tips på nästa steg? Ska jag göra något mer själv eller tillkalla en expert på ventilation och radonsanering? Varje långtidsmätning kostar ju nästan 1 000 kr, så man vill inte gärna strössla med sådana när man håller på och experimenterar.
Har ni gjort några renoveringar under dessa år som ni bott i huset?
Hur många friskluftsventiler har ni? Varje fresh 80 ger omkring ca 5l/s. Dom är inte stängda? Smutsiga filter?
Sen för att lugna lite så är inte radonvärdet du mätt nu alarmerande högt och inget du behöver oroa dig för. Skulle också kunna rekommendera en mätare från airthing, finns så du kan mäta radon, partiklar, VOC, RH mm.
Hur många friskluftsventiler har ni? Varje fresh 80 ger omkring ca 5l/s. Dom är inte stängda? Smutsiga filter?
Sen för att lugna lite så är inte radonvärdet du mätt nu alarmerande högt och inget du behöver oroa dig för. Skulle också kunna rekommendera en mätare från airthing, finns så du kan mäta radon, partiklar, VOC, RH mm.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 055 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 055 inlägg
Inga renoveringar som påverkar tilluftsdon utförda. Byter filter på fresh-80 varje år. Däremot som sagt ny frånluftsvärmepump som i högsta grad påverkar frånluften!K kobbish skrev:Har ni gjort några renoveringar under dessa år som ni bott i huset?
Jag är inte så orolig för nivån vad gäller hälsan, men tänker att man gott kan göra en ansats att hamna under 200. Bra inte minst vid ev framtida försäljning.
Tack, jag har en hyrd flödesmätare nu över helgen. Frågan är hur man ska tänka med totala flödet. Följer jag norm per kvm blir totalen 47 l/s, men om jag följer norm för olika utrymmen blir totalen 55 l/s.BirgitS skrev:
Huset har 6 st fresh 80 som tilluft. Jag tänker att om jag har för mycket frånluft är risken att undertrycket sänks och jag börjar suga radon från grunden.
Tänk på att långtidspuckarna bara visar högsta uppmätta värde och inte någon bild över hur det ser ut i verkligheten.
Du kanske hade fläktarna avstängda någon gång under mätningen vilket gjorde att värdet peekade?
Du kanske hade fläktarna avstängda någon gång under mätningen vilket gjorde att värdet peekade?
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det tror jag inte stämmer riktigt. Om jag förstått det rätt så skapar radioaktivt sönderfall av radon spår i en film inuti pucken. Sedan räknar man förekomsten av spår efter två månaders exponering. Värdet blir därför inte ett maximum utan blir proportionellt mot alla radioaktiva sönderfall pucken utsatts för. Om man sedan dividerar med tiden pucken suttit uppe (två månader) så får man ett medelvärde för den tiden. Att de utsatts för en kort stund av högre strålning bör därför påverka det slutliga värdet mycket lite.Matti_75 skrev:
Kolla till exempelMatti_75 skrev:
https://radea.se/blog/2022/09/24/sa...CnxV_oxMMfr5GcOuM6_89NglZD2ND39T87I0qjKWW9-6Y
”
Själva spårfilmen sitter i det svarta plasthöljet. Luft sipprar in i mätkammaren, och finns det radongas så sönderfaller gasen inuti dosan. Då bildas spår på filmen.
Spårfilmen registrerar endast alfastrålning vilket är den strålning som på sikt kan orsaka lungcancer om att gasen dras ner i lungorna och sönderfaller där.
Mätdosorna, eller mätpuckarna, hänger du lämpligtvis i en krok, eller en lampa, mitt i rummet. Det är för att undvika mätfel som kan uppstå om mätdosan hänger för nära en friskluftsventil eller ett fönster som ofta står öppet.
När mätdosorna hängts upp är det bara att vänta. Eftersom radonhalten varierar i huset blir det ett bättre resultat ju längre de får hänga.”
Nej det ger väl ett medelvärde under mätperioden. Varför skulle det bli ett högsta uppmätta värde? Hur skulle spåren i filmen ens kunna säga något om det maximala värdet?Matti_75 skrev:
Har du någon källa på det?
Ja jag har testat åtskilliga byggnader och vet att så är fallet och fått det beskrivet utav folk som jobbar med det dagligen.
Ville bara hjälpa dig att förstå varför dina värden kan vara högre nu utan att du behöver lägga en förmögenhet att åtgärda ett problem som kanske inte finns.
Du väljer själv om du vill tro på det jag skriver.
Ville bara hjälpa dig att förstå varför dina värden kan vara högre nu utan att du behöver lägga en förmögenhet att åtgärda ett problem som kanske inte finns.
Absolut! Vi kommer nog inte längre i diskussionen. Jag känner mig trygg med att jag förstår hur själva mätningen fungerar.Matti_75 skrev:
Ja jag har testat åtskilliga byggnader och vet att så är fallet och fått det beskrivet utav folk som jobbar med det dagligen.
Hur jag däremot ska tänka när jag justerar frånluftflödet tycker jag är svårare. En ökad frånluftsventilation gör att radon i huset ventileras bort snabbare. Men samtidigt ger det huset ett större undertryck vilket öka risken för att radon sugs in från grunden.