638 läst ·
4 svar
638 läst
4 svar
Stänga eller öppna ventiler vintertid?
Jag blir verkligen galen på att förstå mig på hur man ska tänka kring ventilation i huset, känns som internet är smockfullt av åsikter som folk slänger ur sig som om det vore fakta. Jag tänker att det måste finnas ett rätt svar.
Det som förbryllar mig är hur jag ofta läser energisparande tips i stil med att man ska se till att täta sina fönster och dörrar för att förhindra att kalluft tar sig in i huset.
Men samtidigt ska jag inte täppa igen mina ventiler för då får jag mögel.
Vad spelar det då för roll om fönstren inte är täta?
Kan jag inte bara skita i att ha ventiler och köra på ett gäng gamla otäta fönster och dörrar. Känns billigare i längden, mindre saker att renovera och fixa.
Det som förbryllar mig är hur jag ofta läser energisparande tips i stil med att man ska se till att täta sina fönster och dörrar för att förhindra att kalluft tar sig in i huset.
Kan jag inte bara skita i att ha ventiler och köra på ett gäng gamla otäta fönster och dörrar. Känns billigare i längden, mindre saker att renovera och fixa.
Det beror lite på vad du har för uppvärmning bl.a.
Med ventiler så går det att styra luftflödet, var tilluften ska ske.
Tilluft vill man ha i "bra" vistelserum som tex sovrum, vardagsrum.
Frånluft vill man ha i "dåliga" rum som tex kök, badrum, tvättstuga.
Ja, det går ungefär lika bra med otäta fönster som med friskluftsventiler.
Med otäta fönster så "sprids" kallraset till fler punkter jämfört med friskluftsventiler.
I gamla hus kan det vara en nackdel att täta "för mycket"
Med ventiler så går det att styra luftflödet, var tilluften ska ske.
Tilluft vill man ha i "bra" vistelserum som tex sovrum, vardagsrum.
Frånluft vill man ha i "dåliga" rum som tex kök, badrum, tvättstuga.
Ja, det går ungefär lika bra med otäta fönster som med friskluftsventiler.
Med otäta fönster så "sprids" kallraset till fler punkter jämfört med friskluftsventiler.
I gamla hus kan det vara en nackdel att täta "för mycket"
För att kunna svara behövs information om när ett hus är byggt, konstruktion, har det byggts om/renoverats/tilläggsisolerats, vilken ventilation finns idag, vilken uppvärmning har huset, osv, ett svar kan resultera i nya frågor.M Martinooo skrev:Jag blir verkligen galen på att förstå mig på hur man ska tänka kring ventilation i huset, känns som internet är smockfullt av åsikter som folk slänger ur sig som om det vore fakta. Jag tänker att det måste finnas ett rätt svar.
Tyvärr är det ofta så med våra hus att de "svart/vita" svaren/lösningarna finns inte utan det är en "gråskala" beroende av de faktiska förutsättningar som finns för just det huset man undrar om.
Som exempel: När vi bytte fönster på vårt hus från -60 med självdrag, fick de i sovrummen spaltventiler i fönsterbågen och sovrummen har dessutom egen frånluft via takventiler. Så vi öppnar fullt på sommaren och stryper på vintern beroende av hur självdrag fungerar med varm/kall luft utomhus.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Du får börja med att trappa ner förväntningarna här. Det finns fler än ett rätt svar och så länge du letar på internet kommer du att få en massa felaktiga svar också.M Martinooo skrev:
Man vill ha en viss ventilation, men inte för mycket. Så länge man får ett bra ventilationsflöde spelar det ingen roll om det går genom läckande fönster eller öppna ventiler. Men det är mycket lättare att kontrollera flödet genom en ventil än genom ett läckande fönster.M Martinooo skrev:Det som förbryllar mig är hur jag ofta läser energisparande tips i stil med att man ska se till att täta sina fönster och dörrar för att förhindra att kalluft tar sig in i huset.
Jo det kan man. Men risken finns att man ventilerar onödigt mycket och därmed får en högre uppvärmningskostnad. Jag tror inte att renoveringskostnaden för ventiler brukar vara så hög.M Martinooo skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden