Hej,

Bor i ett flerbostadshus (byggt 50-talet) med mekanisk frånluftsventilation. Sedan två-tre veckor tillbaka har fläkten uppe på vinden varit trasig. Inget utsug av luften överhuvudtaget.

Har vädrat ordenligt ett par gånger om dagen och haft fönstren öppet på glänt dygnet runt. Luften stagnerar väldigt snabbt och luktar unket när jag stänger.

Ser att det nu i veckan ska bli minusgrader och som jag förstår kan det orsaka skador att ha öppna fönster när det är frost?

Föreningen väntar på prisuppgifter till en ny fläkt och det kan ta ytterligare ett par veckor innan det blir installerat.

Vad kan ni rekommendera? Är det okej att ändå ha fönstren öppet lite på glänt fast än det är minusgrader?

Tack.

M Magoso skrev:
Är det okej att ändå ha fönstren öppet lite på glänt fast än det är minusgrader?
Ja.

M Magoso skrev:
Ser att det nu i veckan ska bli minusgrader och som jag förstår kan det orsaka skador att ha öppna fönster när det är frost?
Inte mer än att det kan bli lite kallt inne. Kanske krukväxter tar lite skada?

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Ja.

Inte mer än att det kan bli lite kallt inne. Kanske krukväxter tar lite skada?
Okej tack för svar. Förvaltaren för fastigheten skriver att man ska undvika ha fönster öppet längre tid då det kan kyla ner lägenheten och orsaka kondens?

M Magoso skrev:
Okej tack för svar. Förvaltaren för fastigheten skriver att man ska undvika ha fönster öppet längre tid då det kan kyla ner lägenheten och orsaka kondens?
Är han rädd för det så är det läge för honom att fixa ventilationen pronto.
Fukt och kondens-problem är ju väldigt vanligt vid bristfällig ventilation.

Ha du fönstret lite öppet.
Blir det obekvämt kallt så stänger du till lite.

BirgitS
Det går ju även att under dagen vädra genom att öppna fönster i 5-10 minuter för korsdrag och sen stänga till. Upprepas vid behov, t.ex. en gång i timmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.