421 läst ·
7 svar
421 läst
7 svar
FTX med inbyggd luft-luft???
Jag ska börja med att erkänna att jag inte har en aning om vad jag pratar om...
Jag har funderat på att förbättra ventilationen i vårt hus, främst pga att det är så varmt under sommaren. Det är ett gammalt trähus från 1929 med självdrag och rätt dåligt isolerat.
Jag funderade då på att installera FTX och fick en kul offert igår på 130000:-, inte särskilt lockande faktiskt. Sen har vi en luft-luft värmepump på övervåningen, men jag får inte in kalluften i sovrummen då det inte cirkulerar nåt vidare. Cirkulationen skulle ett FTX lösa, men det känns ändå som feltänk att den i så fall riskerar att suga ut min kylda luft och sen skicka tillbaka lite lätt kyld uteluft via FTX.
En tanke som slog mig är att det (kanske) vore smartare att flytta luft-luft upp på vinden och koppla ihop den med FTX i så fall. Så att friskluften från FTX kan passera luft-luft på väg ut till sovrummen. Helt enkelt göra våld på luft-luft, bygga in den i nån låda och se till så att luften flödar genom den på vägen.
Hur låter den idén?
Jag har funderat på att förbättra ventilationen i vårt hus, främst pga att det är så varmt under sommaren. Det är ett gammalt trähus från 1929 med självdrag och rätt dåligt isolerat.
Jag funderade då på att installera FTX och fick en kul offert igår på 130000:-, inte särskilt lockande faktiskt. Sen har vi en luft-luft värmepump på övervåningen, men jag får inte in kalluften i sovrummen då det inte cirkulerar nåt vidare. Cirkulationen skulle ett FTX lösa, men det känns ändå som feltänk att den i så fall riskerar att suga ut min kylda luft och sen skicka tillbaka lite lätt kyld uteluft via FTX.
En tanke som slog mig är att det (kanske) vore smartare att flytta luft-luft upp på vinden och koppla ihop den med FTX i så fall. Så att friskluften från FTX kan passera luft-luft på väg ut till sovrummen. Helt enkelt göra våld på luft-luft, bygga in den i nån låda och se till så att luften flödar genom den på vägen.
Hur låter den idén?
FTX återvinner 85% värme/kyla, så du kommer ju inte ventilera bort nån kyla utan istället få bättre spridning.
Tänker du att set skall vara iskallt i hela huset så duger det ju inte, men vill du bara komma ner i 24 grader nattetid kommer det funka att ta kylan från annan del av huset...
Det finns vattenbatteri man kan koppla till rörkanaler (om du haft frikyla från bergvärme t.ex.), men inte hört om nån gaskondensor...
Installerar du FTX själv hamnar du på 45kkr med ett aggregat för 25kkr, lite ljuddämpare, don, rör och böjar... En injustering kan man köpa för 3000kr om man vill få det perfekt...
Tänker du att set skall vara iskallt i hela huset så duger det ju inte, men vill du bara komma ner i 24 grader nattetid kommer det funka att ta kylan från annan del av huset...
Det finns vattenbatteri man kan koppla till rörkanaler (om du haft frikyla från bergvärme t.ex.), men inte hört om nån gaskondensor...
Installerar du FTX själv hamnar du på 45kkr med ett aggregat för 25kkr, lite ljuddämpare, don, rör och böjar... En injustering kan man köpa för 3000kr om man vill få det perfekt...
Finns batteri till ftx sen en utedel, då har du både värme o kyla
Javisst vore det det! En billigare lösning vore att sätta fyra frånluftsventiler i taket framför luft-luft och sen fläktar och spirorör med utblås i varje sovrum. Då får man visserligen inte frisk uteluft nånstans, men den kylda luften skulle tryckas in i sovrummen i alla fall.R Runnis skrev:
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Du ska nog lägga ner den tanken. Dels har du problemet att konstruera systemet, det finns nog ingen färdig lösning. Nästa grej är att värmepumpen behöver jobba med större flöden än ventilationen, så då behöver du dimensionera upp ventilationssystemet och cirkulera luft om du ska få någon större kyleffekt. Troligen behöver du även kondensisolera kanalerna. Det kommer att bli en dyr halvkass lösning.F Frippegubben skrev:Jag ska börja med att erkänna att jag inte har en aning om vad jag pratar om...
Hur låter den idén?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden