Hej,

Efter att man blivit husägare har man fått läsa och lära sig mycket. Men nu har jag kört fast och lyckas inte hitta rätt på mitt "problem".
Idag är första dagen jag upplevde att den blåste in via självdragsventilationen. Men enbart i källaren. På mellan plan och övreplan va det ett svagt utsug.
I källaren har jag även ett håll i väggen men där blåser det inte in något.
Alla ventiler i huset är öppna. Förstår inte riktigt varför det blåser ner genom skorstenen helt plötsligt.
Någon som sitter med en logisk förklaring?

Du har fått bakdrag - en fenomen som de flesta som eldat i kamin eller vedspis mer än enstaka gång i sitt liv upplever och det ryker in som sjuttsningen när man försöker tända brasan.

Beror mångt och mycket att du har flera pipor på olika höjd för ventilation i stocken på olika våningar i huset och slåss om luften i huset och den kanalen som har mest lyftkraft av värme och längd vinner, och den som har minst lyftkraft för att det är för lite rumsvarm luftpelare och för kort sträcka med uppvärmd luft i denna - förlorar och luftströmmen vänder.

Dessutom när luftströmmen väl vänder så tenderar det att hålla i sig då det kyler kanalen med kalluften från skorstenen och det tappar ännu mer lyftkraft i den kanalen och så fortsätter utblåset till det blir en rejäl väderomslag, och det kan hålla på hela vintern igenom...

För att stoppa det tillfälligt tryck in en tuss mineralull/isolering eller en passande kudde så att luftströmmen stoppar helt - kanalen ifråga värms upp igen efter någon eller några dygn och då blir det mindre vilja att dra ned luft och tom. kanske börja dra åt rätt håll.

Detta är något som lätt händer i hus som inte längre har någon uppvärmning av stocken via oljepanna eller pelletspanna för sin uppvärmning, och rumsvärmen som värmer stocken är ofta för litet för att ge bra drag.

Har man gjort konvertering från olja/träpelletsuppvärmning till tex LVVP eller bergvärme så är det rekommendabelt att sätta motsvarande PAX-fläktar på ventilationsuttagen i skorstenens ventilationutgångar - gärna intelligenta sådana med variabel kapacitet

Och glöm inte källarvåningen - har själv sett vad som sker om det glöms bort (svartmögel på väggar och tak) - den tidigare pannan med sin läckvärme och sin luftförbrukning hade en viktig roll för att hålla tex. källare torra även om de hålls mycket svalare än resten av huset.

PS. kolla också att du har så mycket undertryck även på översta våningen att det pyser in en smula luft från vinden när du lättar vindsluckan en aning eller blåser in i bostaden i springorna för vindsdörren till vindtrappan - blåser det inte in så är det definitivt dags att förstärka självdragsventilationen med motsvarande PAX-fläktar, och hinner du inte göra det nu, kolla vinden ofta om du börja se fuktfläckar av uppläckande bostadsluft, då om det är för lång tid utan åtgärd så kan det börja att mögla (konvektionsfuktskador).

Redigerat:
  • Gilla
Vrana och 1 till
  • Laddar…
Tack för långt och uppförligt svar. Det mesta du säger är ju logiskt. Men det ska tilläggas att min hus är byggt 76 med direktverkande el som uppvärmning och nu har jag installerat bergvärme. Men jag kan ändå tro att det du säger stämmer. Det har varit ganska så milt väder fram till i går natt då det hastigt blev några grader kallare.
Jag ska testa att täppa igen hålen om än temporärt. Därefter får jag fundera på vad nästa steg blir.
Jag hade tänkt koppla in PAX frånluftsfläkt till ventilationsutsuget. Är det dumt? Är det vad du menar? Eller syftar du på toppen av skorstenen?

om det är byggd för eluppvärmt så är det lite förvånande att den har skorstenstock - har du någon eldstad - typ öppen spis eller liknande ??

Börja med pax-fläktar som trycker in luften i stockens ventilationskanaler.

Att sätta en skorstensfläkt är betydligt större historia att få till och jag har inte koll vilka regler som gäller där.

Det viktiga är att få igång utsuget och PAX-fläktar eller dess motsvarighet av andra tillverkar är relativt billiga lösningar - dock vill man inte ha en sådan i sovrummet...

Claes Sörmland
Det är skorstenseffekten i huskroppen. Den varma luften rör sig upp i huset, t ex upp från källare och vidare till övervåning och vind. Då får du ett undertryck i källaren och blir det tillräckligt stort så drar det luft bakvägen genom kanalen. Det hela blir värre om du saknar tillräcklig tilluft i källaren och ju mer fläktdriven frånluft du har i huset.

Så börja med att proppa denna kanal och öppna upp tilluft i källaren (om du inte har FTX i huset utan det är självdrag eller självdrag+frånluftsfläktar).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.