Vår takfläkt har börjat låta och behöver bytas men jag är osäker på vad jag ska byta till. Genomföringen är rund med innerdiameter 200 och den styrs med en dimmer i elcentralen så jag gissar att det är en AC-fläkt.
Takfläkt installerad på ett tegeltak, fotograferad i närbild. Fläkten har en rund kåpa och är monterad på en fyrkantig platta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rörgenomföring med en innerdiameter på 200 mm, mätt med ett måttband.
Skapa konto
Rund dimmer inkopplad i väggen, styr en fläkt. Beige sladd med grön märkning leder till dimmern. Bakgrund av grå väggpanel.
Skapa konto

Är det någon som vet vad det är för fläkt jag har och vad som passar? Jag vet inte vilken kapacitet som behövs men den här ser ut att passa. Lite osäker på avståndet mellan fästena men det ser rätt ut på ett par cm när.
https://fsp.ostberg.com/products/277/tkc-300-c1/?region=&lang=se&country_code=se

Jag gissar att AC-varianten går att styra med befintlig dimmer så det är väl det enklaste valet. EC-varianten är dubbelt så dyr och kräver väl att jag kopplar bort dimmern och sätter in ny styrning istället. Bör jag satsa på EC-varianten istället, tjänar man in det på sikt med bättre effektivitet? Alla tips är välkomna.

RoTe
Har du testat att söka på de eventuella siffror som sitter på nuvarande fläkt? Ofta lyckas man genom att bara mata in artikelnummer på grejer. Man får eg inte be folk att söka själva men utan artikelnummer eller annat att gå på kan jag inte göra något som den glada amatör jag är.

RoTe RoTe skrev:
Har du testat att söka på de eventuella siffror som sitter på nuvarande fläkt? Ofta lyckas man genom att bara mata in artikelnummer på grejer. Man får eg inte be folk att söka själva men utan artikelnummer eller annat att gå på kan jag inte göra något som den glada amatör jag är.
Ja för att räkna ut kapaciteten är det nog lättast att kolla upp artikelnummer på gamla fläkten. Jag såg inget nummer när jag var uppe, det är brant tak och blött så jag hade lite bråttom men jag får kanske gå upp och kolla igen.

RoTe
Ta kort med mobilen på allt av värde, om du kan ha en hand fri, det tar inte många sekunder och du kan granska bilderna i lugn och ro inne i värmen...

J
A aahlborg skrev:
Ja för att räkna ut kapaciteten är det nog lättast att kolla upp artikelnummer på gamla fläkten. Jag såg inget nummer när jag var uppe, det är brant tak och blött så jag hade lite bråttom men jag får kanske gå upp och kolla igen.
Denna kanske..

https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tfsr-200-svart

A aahlborg skrev:
Vår takfläkt har börjat låta och behöver bytas men jag är osäker på vad jag ska byta till. Genomföringen är rund med innerdiameter 200 och den styrs med en dimmer i elcentralen så jag gissar att det är en AC-fläkt.
[bild][bild][bild]

Är det någon som vet vad det är för fläkt jag har och vad som passar? Jag vet inte vilken kapacitet som behövs men den här ser ut att passa. Lite osäker på avståndet mellan fästena men det ser rätt ut på ett par cm när.
[länk]

Jag gissar att AC-varianten går att styra med befintlig dimmer så det är väl det enklaste valet. EC-varianten är dubbelt så dyr och kräver väl att jag kopplar bort dimmern och sätter in ny styrning istället. Bör jag satsa på EC-varianten istället, tjänar man in det på sikt med bättre effektivitet? Alla tips är välkomna.
Borde funka med denna
https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tkc-400-b1-svart

H Håbbe01 skrev:
Borde funka med denna
[länk]
Den ser ut att passa bättre m a p rörets diameter. Spännenas avstånd är dock samma som den andra så det passar nog med båda. Jag får kolla upp vilken kapacitet jag behöver.

Är det någon som har erfarenhet av EC och vet om det lönar sig med en sådan?

A aahlborg skrev:
Den ser ut att passa bättre m a p rörets diameter. Spännenas avstånd är dock samma som den andra så det passar nog med båda. Jag får kolla upp vilken kapacitet jag behöver.

Är det någon som har erfarenhet av EC och vet om det lönar sig med en sådan
A aahlborg skrev:

Är det någon som har erfarenhet av EC och vet om det lönar sig med en sådan?
Skickade fel länk såg jag nu
https://ventilation.se/sv/products/takflakt-tkc-400-c1-svart

RoTe RoTe skrev:
Jag lyckades få en suddig bild av etiketten.
Närbild av en Systemair-produktetikett på en TFER 160 BLACK med tekniska specifikationer och märkningar, delvis täckt av vattenstänk.
Skapa konto

Jag hittar inte exakt samma modell men om den är ungefär som denna så räcker det nog med en lite mindre fläkt.
https://www.systemair.com/sv-se/p/tfer-k-160-takflakt-1174386

Jag kanske ska satsa på en Östberg TKC 300C då. Systemair har en ersättare till min modell, TSKR 160, men den verkar ha skruvar istället för spännen så man får kanske borra lite.

Det blev en TKC 300C EC. Jag hade en plejd liggande som jag använder för att styra hastigheten. Det var en bra uppgradering, från den gamla fläkten hördes ett svagt brummande från ena sovrummet (innan den gick sönder) men nu är det helt tyst. Den passade inte helt på takgenomföringen men efter lite bändande i fästena gick det att spänna fast den.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.