Bakgrund. Bott i hus drygt 1 år, frånluftsfläkten låter mycket så tänkt byta. Fått info av andra i området att det i original var AC-fläkt (EBM PABST RE250-AB01-11, spänningsreglerbar), och har specat att jag önskar byta till EC-fläkt, och i offerten står det EBM PABST K3G225RE0703 vilket verkar rimligt (styrbar med 0-10V, alt PWM).
Idag när ventteknikern kom (utan elektriker) så påstod han att vi redan hade EC-fläkt, och gick upp och bytte fläktmotor. Jag kollade inte den nya motorn, men däremot fick jag den gamla. Jag tycker helt klart det verkar som en AC-fläkt (se bild, och kopplingsschema). Får erkänna att jag egentligen inte har nån vidare koll, mer än vad jag surfat mig till..
Gammal fläkt, fyra tåtar:
Kopplingsschema AC-fläkt (EBM PABST RE250-AB01-1) .. tycker det matchar ovanstående:
(Det sitter även en kondensator uppe vid fläkten fö..)
Nu till frågorna
1) Går det utifrån bilden säga om det är AC eller EC? (Tyvärr ingen övrig märkning på den..)
2) Om det tidigare var AC, går det att byta till EC rakt av och driva denna? Jag trodde man behövde koppla in styrning på 0-10V-ingångarna, enligt något av följande alternativ (från K3G225RE0703-manualen). ..och hur är det isåfall troligt att den är inkopplad?
Kopplingsschema/styrning EC-fläkt (K3G225RE0703), styrningen sker med ett av de fyra alternativen till vänster, väl? (Jag har tänkt använda en Shelly Dimmer 0-10V Plus, dvs strömsätta den med L+N och sen mata 0-10V enl "metod 2" till vänster.)
Den ska dessutom ha två sladdar (3 + 4 tåtar):
(Sista lösningen är givetvis att jag själv demonterar den nya fläkten och kollar efter märkning och inkoppling på den. Samt begär kvittot? från firman..)
Ber om ursäkt om min nomenklatur är helt felaktig, jag är långt ifrån nån elektriker eller ventilationstekniker.
Idag när ventteknikern kom (utan elektriker) så påstod han att vi redan hade EC-fläkt, och gick upp och bytte fläktmotor. Jag kollade inte den nya motorn, men däremot fick jag den gamla. Jag tycker helt klart det verkar som en AC-fläkt (se bild, och kopplingsschema). Får erkänna att jag egentligen inte har nån vidare koll, mer än vad jag surfat mig till..
Gammal fläkt, fyra tåtar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema AC-fläkt (EBM PABST RE250-AB01-1) .. tycker det matchar ovanstående:
Logga in
Skapa konto
(Det sitter även en kondensator uppe vid fläkten fö..)
Nu till frågorna
1) Går det utifrån bilden säga om det är AC eller EC? (Tyvärr ingen övrig märkning på den..)
2) Om det tidigare var AC, går det att byta till EC rakt av och driva denna? Jag trodde man behövde koppla in styrning på 0-10V-ingångarna, enligt något av följande alternativ (från K3G225RE0703-manualen). ..och hur är det isåfall troligt att den är inkopplad?
Kopplingsschema/styrning EC-fläkt (K3G225RE0703), styrningen sker med ett av de fyra alternativen till vänster, väl? (Jag har tänkt använda en Shelly Dimmer 0-10V Plus, dvs strömsätta den med L+N och sen mata 0-10V enl "metod 2" till vänster.)
Logga in
Skapa konto
Den ska dessutom ha två sladdar (3 + 4 tåtar):
Logga in
Skapa konto
(Sista lösningen är givetvis att jag själv demonterar den nya fläkten och kollar efter märkning och inkoppling på den. Samt begär kvittot? från firman..)
Ber om ursäkt om min nomenklatur är helt felaktig, jag är långt ifrån nån elektriker eller ventilationstekniker.
Redigerat:
Är inte heller någon expert men bytte till en EC-fläkt förra året och i min satt det en potentiometer i en kapsling i fläkten så man kunde ställa varvtalet med. Men ska man kunna variera varvtalet måste man ersätta den med en extern styrning och då får man dra fram en sladd.
Eftersom EC fläktar typiskt är dyrare (och drar lite mindre ström) än AC-dito tycker jag du borde gå upp och kolla att du fått vad du beställt.
Eftersom EC fläktar typiskt är dyrare (och drar lite mindre ström) än AC-dito tycker jag du borde gå upp och kolla att du fått vad du beställt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, min tanke var att styra den mha en Shelly 0-10V dimmer (Zigbee), troligtvis monterad uppe vid fläkten.D Dublin skrev:Är inte heller någon expert men bytte till en EC-fläkt förra året och i min satt det en potentiometer i en kapsling i fläkten så man kunde ställa varvtalet med. Men ska man kunna variera varvtalet måste man ersätta den med en extern styrning och då får man dra fram en sladd.
Eftersom EC fläktar typiskt är dyrare (och drar lite mindre ström) än AC-dito tycker
Japp, får bli att göra det imorgon.. men hoppas även få mer input från proffs här.D Dublin skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden