Har ett hus från 1930 som är tilläggsisolerat när ny panel sattes samt på vinden, dock sitter det ingen plast under isoleringen på vinden. Jag har nu märkt att det kommit ganska mycket mögel på vinden och hela huset är väldigt varmt på sommaren, känns som luften står stilla. Har en källare och 2 våningar och samtliga är på ca55kvm styck. Tänkte jag skulle ta tag i att fixa lite ventilation i huset, hur bör jag göra?
Ska man sätta lite tilluftsventiler lite överallt och sedan köra kanske 1 mini-ftx per våning? Räcker det?
I källaren har jag i dagsläget bara en frånluftsfläkt i badrummet övriga rum har jag inget i.
Håller på med ett rum i källaren nu där det satt en tallriksventil i som jag alltid haft stängd, läst om att man bara för in mer fukt i källaren om man har den öppen. Hur ska jag tänka i källaren? Alla rum är putsade och målade med silikatförg. Det är en hall, badrum, tvättstuga och 2 andra rum. Bör jag sätta in en mini ftx och någon frånluftsventil i källaren med?

BirgitS
Alla våningsplan, inkl. källaren, behöver ventileras. Det som nog är vanligast, när det inte längre finns en varm murstock i huset, är att ha ständigt gående frånluftsfläktar i alla rum som "smutsar" ner luften, t.ex. badrum, kök, tvättstuga, klädkammare, samt tilluftsventiler i alla rum där man vistas lång tid t.ex. sov- och vardagsrum.

Det finns olika normvärden för ventilation. De jag kommer ihåg på rak arm är:
minst 0,35 l/s och kvm totalt frånluftsflöde, varje våningsplan beräknas för sig.
minst 15 l/s för badrum
minst 10 l/s för kök, toalett, tvättstuga
minst 5 l/s för andra frånluftsfläktar

H hedstrom skrev:
Har ett hus från 1930 som är tilläggsisolerat när ny panel sattes samt på vinden, dock sitter det ingen plast under isoleringen på vinden. Jag har nu märkt att det kommit ganska mycket mögel på vinden och hela huset är väldigt varmt på sommaren, känns som luften står stilla. Har en källare och 2 våningar och samtliga är på ca55kvm styck. Tänkte jag skulle ta tag i att fixa lite ventilation i huset, hur bör jag göra?
Ska man sätta lite tilluftsventiler lite överallt och sedan köra kanske 1 mini-ftx per våning? Räcker det?
I källaren har jag i dagsläget bara en frånluftsfläkt i badrummet övriga rum har jag inget i.
Håller på med ett rum i källaren nu där det satt en tallriksventil i som jag alltid haft stängd, läst om att man bara för in mer fukt i källaren om man har den öppen. Hur ska jag tänka i källaren? Alla rum är putsade och målade med silikatförg. Det är en hall, badrum, tvättstuga och 2 andra rum. Bör jag sätta in en mini ftx och någon frånluftsventil i källaren med?
Sent svar utifall fler liksom jag söker svar i gamla trådar. Att öppna upp tillluftventiler om man vill använda någon form av FTX kommer möjligen att öka ventilationen något men garanterat försämra hela poängen med FTX. Man vill ju ta både till och från luft via FTXen för att faktiskt återvinna den. Ska man använda FTX vill man att huset är tätt. Men vist mini FTX är inte så dyra så kanske ok att göra en sådan lösning så länge man inser att man inte kommer få full effekt av värmeväxlaren i FTXen, alternativet är ju att sätta in fler istället för ventiler.
Men viktigast för möglet på vinden är att kontrollera att köks och badrumsfläktarna är bra och kontroller också att ventilations ledningarna är täta. Våra var det inte och läckte troligen ut massa av fukt på vinden. Dessutom kontrollera att vindsluckan är tät.
Vet inte hur mycket isolering ni har på vinden..Tilläggsisolera inte för mycket om ni är utan ångbroms/ångspärr. Kan också rekommendera trygghetsvakten om man vill vara säker, ventilerar bort fukt på vinden när det är gynnsamt och kan även byggas ut med stödvärmeslinga som går igång vid behov för att hålla vinden torr. Att bara öka ventilationen på vinden rakt av kan som många föreskriver kan förvärra problemet eftersom man då även sänker temperaturen på vinden. (Har en kåk från 50 talet, hade fuktproblem vind när vi köpte och har därför läst på. Är själv energiingenjör så är lite nördig vad gäller detta).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.