Hej,
Håller på riva tapeterna i min 20-talslägenet i vardagsrummet och hittade en öppning bakom den uråldrig tapeten. Det känns som det suger luft från den. Min spontana tanke är att någon har lappat igen den felaktig någon gång i tiden men att det ska vara ett ventilgaller där egentligen och fungera som en del av luftflödet. Men sen sa någon på jobbet att det förmodligen varit en kakelugn där. Känns spontant lite konstigt.
Finns det någon annan här på forumet som vet vad det kan vara? Bör jag lappa igen den igen eller låta den vara öppen?
Det finns ingen annan liknande kanal i vardagsrummet.
Håller på riva tapeterna i min 20-talslägenet i vardagsrummet och hittade en öppning bakom den uråldrig tapeten. Det känns som det suger luft från den. Min spontana tanke är att någon har lappat igen den felaktig någon gång i tiden men att det ska vara ett ventilgaller där egentligen och fungera som en del av luftflödet. Men sen sa någon på jobbet att det förmodligen varit en kakelugn där. Känns spontant lite konstigt.
Finns det någon annan här på forumet som vet vad det kan vara? Bör jag lappa igen den igen eller låta den vara öppen?
Det är inte direkt ovanligt att det sitter frånluftsventiler mot/i närheten av hjärtväggen i äldre hus (50-tal och bakåt, typ).D david576 skrev:Hej,
Kolla om du har motsvarande ventil på baksidan av väggen, om det är i din lägenhet alltså. T.ex från kök, badrum, garderob eller liknande.
Den väggen går faktiskt mot trapphuset. Så vi har inget annat rum där. Tittar man in så ser det ut som att kanalen går ner och uppåt.A Arga ingenjörn skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Man hade lite andra ventilationsprinciper för 100 år sen än idag. Jag föreslår att du hör med styrelsen om vad som gäller i just det huset numera. Det är föreningen som är ansvarig för ventilationssystemet. Gör du fel kan du bli ålagd att ändra när det upptäcks (OVK), det gäller oavsett om du öppnar frånluftskanalen men den ska vara stängd eller tvärtom.D david576 skrev:Hej,
Lite otydligt på Google Maps för mig som är okunnig. Och lägenheten är på en trång gata i stan så kan inte gå så långt bort och se. Huset är högt också.GoC skrev:
Det är bara en frånluftsventlig i kök och badrum. Så känns ju rimligt att den borde vara öppen.
Men kanske bra idé att fråga föreningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Fast det intressanta är väl inte hur luftflödet går när man öppnar kanalen utan hur ventilationen i hela huset är tänkt att fungera. Om det är tänkt att rummet bara ska ha tilluft och all frånluft ska tas från badrum och kök, så blir det ju fel om det blir frånluft i den kanalen.3 307an skrev:
Min erfarenhet av gamla hus, bodde i ett från 1927. Där var det murade kanaler, men också sprickor mellan dem. Beroende av lufttryck så kunde luften röra sig oberäknelig, ibland var det bra cirkulation och ibland inte. Genom åren har också boenden gjort förändringar och tapetserat över ventiler eller tagit bort innerväggar som förändrar flödet. Vi gjorde inför en total renovering av huset en brf med 12 lägenheter, en inventering av rökkanaler, man satte någon form av små kraftigt rökand små klossar i varje rumventil, en i taget. Sedan hade en man upp på taket/skorstenarna, en man på vinden som letade sprickor. På så sätt gjordes en inventering av alla kanalerBirgitS skrev:
I mitt gamla hus är det frånluftsventiler i varenda rum.BirgitS skrev:
Det där med att bara ha frånluft i badrum och kök tror jag är ett modernare påfund från 60-70-talet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg