Fairlane
Fairlane: [citat] Säg till om du fungerar på att flytta verksamheten till Södra Stockholm. 😉
28 svar · 7,8k läst
·
Pasjostrom
Pasjostrom: Jag ska installera en laddbox och då jag har en bonus på 1000kr hos Tibber (från att ha värvat en kund till dem) så tänkte jag eventuellt köpa boxen via Tibber. Snubblade över en annons på Facebook (6495kr inkl installation), men det annonserade priset stämmer inte (kostnaden blir 7382kr när jag klickar in på Tibber sida, och med bonusen landar det på 6431kr.) Någon här inne som
0 svar · 1,2k läst
·
Fairlane
Fairlane: [citat] Jag har full respekt för detta och tycker det är bra, även om jag såklart gärna hade anlitat dig om jag bott i Uppsala. Jag vet också vem jag skulle velat anlita om jag bodde i Östersund, samma sak i Skåne etc. Det finns väldigt många bra elektriker här på forumet vara tjänster jag inte skulle tveka att nyttja, inte för att ni nödvändigtvis skulle vara billigast, utan för
13 svar · 4,8k läst
·
F
fredand44: Har fått svar från leverantören som försäkrar att det är rätt. Anledning till den brutna förpackningen är att de sätter på sin dekal med logga. Det enda märkliga är väl skruvmallen som jag påstår är bakvänd.
3 svar · 1,6k läst
·
J
joasag: [citat] Det får jag testa, var inne i installationsmenyn för ett tag sen. Menar du att ändra fasordning? [bild] Har en Tibber Pulse som lastbalanserar, därför jag sett problemet, och att mycket hamnar på samma fas.
2 svar · 848 läst
·
N
NiBaBaD: Tack för alla svar och tankar. Nu har jag kommit fram till att det INTE går att få avdraget pga uthyrningen detta och nästa år. Tråkigt. Så det jag kommer att göra är att sätta ett trefasuttag direkt från mätarskåpet (alltså uppsäkrat som egen grupp), och sen köpa en mobilsladd som har inbyggd lastbalansering. Tråkig mellanlösning men godkänd av skattemyndighetens regler.
5 svar · 2,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag tycker du valt att köpa fel tillbehör. En krok att hänga upp kabeln på är betydligt nyttigare än ett sånt där fäste att stoppa in kontakten i. Eller går det att hänga upp kabeln på den där, det är lite svårt att se. Jämför med den här där man tydligt ser att man kan dra kabeln några varv mellan fäste och stolpe. [bild] För egen del har jag bara mina kablar hängande på
5 svar · 1,2k läst
·
M
m@nge: [citat] Nej det vet jag :) Frågade för att jag var osäker och tänkte inte belamra forumet med ytterligare en tråd :)
11 svar · 2,5k läst
·
A
alfista: Skillnaden mellan interfacen är såvitt jag kan se inte rent mekanisk, både signaltyper och protokoll skiljer så då funkar inte en passiv adapterkabel. Mälarenergi skriver själva när det gäller att ansluta fler enheter till HAN-porten: I nuläget har vi inte hittat någon tillfredställande lösning för RJ45. Under hösten 2025 hoppas vi göra en release för lastbalansering i vår app
4 svar · 1,7k läst
P
Pligg85: [citat] Ändringar inom samma intervall = 16-25A så kostar det inget hos Ellevio att göra det och inte heller påverkas övriga avgifterna av det. Dock finns ju förutsättningar att höja sin effektavgift så den får man hålla koll på. Men nu kan vi dagtid köra tvätt+ugn vilket pressade säkringarna över 20A om båda värmde samtidigt. Och kunna köra effektiv 3fasladdning på natten
7 svar · 1,1k läst
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Jag förstår det men jag undrade inte vilken du inte vill köpa utan ett exempel på en du kan tänka dig köpa...
56 svar · 5,6k läst
·
zarkov
zarkov: Jag har en Garo Entity Compact laddbox som visserligen gör det den skall men appen kan inte ansluta och jag kan inte heller ladda ner ny firmware. Jag kommer åt den med lokalt API och med OCPP från Home Assistant så den har kontakt med mitt nätverk men den kommer inte ut på webben. Jag ser inget i logg- och config-filerna som ser konstigt ut. Finns det något att göra förutom att
0 svar · 1,2k läst
K
knightjocke: [citat] https://laddstoppet.se/laddstationer/zaptec/stolpe-till-zaptec-go-one-base?srsltid=AfmBOooAOdZIp1FtsQPodji9V0a9k5XCzeo1Id3MiQnhKrC0B3D3e_-T Där är originaltillbehöret. Men blir billigare att göra en trästolpe om man är händig. Den är inte så bred
5 svar · 1,5k läst
E
elmont: [citat] Och eftersom det handlar om samma grupp får man inte dela upp ledarna i olika slangar, alla trådar ska gå inom samma utterhölje.
26 svar · 3,2k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det var nog ingen som på riktigt missförstod vad du menade. Jag kunde bara inte låta bli att medvetet missförstå och se vad det faktiskt skulle bli i ampere.
6 svar · 923 läst
K
KenNo: Hej! beror lite på... elbilsladdare är... beroende lite på vilket märke du beställer ganska flexibla hur dom kopplas in. Jag sätter en del elbilsladdare hos personer som inte är jätte sugna på att faktiskt ha en. Men det är en försäkrings grej att dom inte får lov att ladda från dom vanliga vägguttaget. Sedan bestämmer bilen om det går med en 1 fas specialkoppling... det är
5 svar · 982 läst
·
D
Du och 19till: [bild]
1 svar · 708 läst
·
M
m@nge: Det fungerade. Easee och Elna samkör med den passiva splittern jag länkade till.
4 svar · 2,4k läst
·
K
KenNo: [citat] När jag koppla in zaptec så kopplar jag mycket riktigt de två faserna till N och L1... har inte installerat en ren 3x230 ute i fält så hur det kopplas internt i easee kan jag faktiskt inte svara på, jag har endast dokumentation ifrån zaptec eftersom det är dom vi monterar. Och arbetssättet är att vi sätter "enfas" på IT med högre säkring och tjockare kabel, TN systemen kör
23 svar · 2,7k läst
·
Totte_S
Totte_S: Det är alltid trevligt (lättare) att jobba med en smidigare kabel i laddboxar, dvs inte solida ledare. Aceflex/RVK är trevlig. När jobbet är utfört spelar det ingen roll. Ska nån annan göra jobbet så ta det billigaste. Det viktigaste är att jobbet blir rätt och bra.
4 svar · 1,1k läst
Attitudeswe
Attitudeswe: [citat] Sätt en Tibber pulse istället så finns det inget krav på samma nätverk.
5 svar · 1,1k läst
K
karlmb: Lite OT hur de håller på i USA med 1-fas 60A men... En del behöver nog se lite exempel, kan nog förhindra en eller annan brand här i Sverige också. Serious men: [MEDIA=youtube]tDp9PhPJhUI[/MEDIA]
0 svar · 916 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Dylika laddklumpar på sladden som Styrman länkar till har alla skydd inbyggda. Man ska inte behöva kontrollera att den följer IEC 62752.
38 svar · 5,7k läst
·
A
Avemo: [citat] Enklast borde vara att borra ett hål i väggen och sticka igenom kabeln. Men kan du få in det genom det gamla röret som @JSten föreslår är det förstås snyggare.
8 svar · 1,3k läst
·
V
vass: [citat] Beställt på Evify.se, och bor på gotland så tog lite längre tid då.
28 svar · 3,2k läst
·
F
Fideliox: [citat] Fungerat bra i 3 år än så länge.
30 svar · 25,6k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Absolut! Men, mängden tillfällen som just de villkoren är uppfyllda är nog som sagt rätt få. (Även om de givetvis finns)
55 svar · 5,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, Schuko ska i allmänhet inte användas. Men du kan se till att det blir säkert genom att dels kontrollera att uttaget är fräscht och av god kvalitet och att det helst matas direkt från elcentralen utan avgreningar eller skarvar. Och att inte använda skarvsladdar från uttaget eller timers som man pluggar i. Trefasiga CEE-uttag är egentligen inte bättre, men de brukar uppfylla
17 svar · 1,7k läst
M
mBard: Va trist att det inte finns någon som gjort det.
1 svar · 851 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.