Läst på lite om laddboxar och det verkar som att Charge Amps Aura är en av få laddboxar med inbyggd personskyddsautomat, jordfelsbrytare och dvärgbrytare i samma kapsling (2st i detta fallet).
Betyder detta att installationen är enklare för elektrikern och att ingen extern säkring/dvärgbrytare eller jordfelsbrytare behövs?
Kopplas denna box direkt på matningen till normcentral tex.?
Tänkte dra fram kabel för att underlätta, 6mm2 är väl lämpligt för denna laddbox med 2st uttag?
Betyder detta att installationen är enklare för elektrikern och att ingen extern säkring/dvärgbrytare eller jordfelsbrytare behövs?
Kopplas denna box direkt på matningen till normcentral tex.?
Tänkte dra fram kabel för att underlätta, 6mm2 är väl lämpligt för denna laddbox med 2st uttag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Detta är en dubbelladdare, två uttag som kan användas samtidigt. Det innebär att den har alla skydd som krävs inbyggda i laddstationen.
Men kolla specen, den pratar om olika produktnummer.
Jag ser PSAer där som elsäkerhetsverket knappas kan ha några synpunkter på, det ska möjligen vara att vippan och testknappen är lite svåråtkomlig. 🙄
Den kan kopplas in direkt på en huvudledning i en normal bostad. Alla apparater har krav på överströmsskydd, men det ligger i detta fall långt över de maximala 25 A man har i en bostad. Laddstationen ska ju kunna driva 2x22 kW, dvs 64 A.
6 mm² räcker till 25-30 A. Vill du nyttja 2x22 kW krävs 16-25 mm² koppar.
PS. Alltid bra med en länk till specen när man postar dylika frågor.
Jag ser PSAer där som elsäkerhetsverket knappas kan ha några synpunkter på, det ska möjligen vara att vippan och testknappen är lite svåråtkomlig. 🙄
Den kan kopplas in direkt på en huvudledning i en normal bostad. Alla apparater har krav på överströmsskydd, men det ligger i detta fall långt över de maximala 25 A man har i en bostad. Laddstationen ska ju kunna driva 2x22 kW, dvs 64 A.
Har alla dubbelladdare krav på att allt ska finnas inbyggt i laddstationen?Bo.Siltberg skrev:
Detta är en dubbelladdare, två uttag som kan användas samtidigt. Det innebär att den har alla skydd som krävs inbyggda i laddstationen.
Det låter ju som installationen blir både enklare och billigare med denna modell än att köpa 2st vanliga laddare, i och med att den kan kopplas in direkt utan ytterliggare produkter.
Vad menar du med överströmsskydd, behövs det något eller klarar man sig utan?
Okej, det är en rejäl dimension som behövs då, var hittar jag ens 16mm2 kabel? Har dragit fram 2st 20mm flexslang till platsen där den ska installeras.
Man får med en nyckel som man kan ta bort fronten med.useless skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Ja, det är tvunget då varje ladduttag ska vara individuellt skyddade.J joasag skrev:
Jo, det har sina fördelar.J joasag skrev:
Jag menar att du redan har det i form av dina mätarsäkringar eller eventuellt andra säkringar nedströms som skyddar ledningen till laddstationen. Väljer du 6 mm² så måste du skydda ledningen med max 25 A (32 går bra om ledningen är utanpåliggande vilket den vanligen är). Du kan fortfarande ladda två bilar samtidigt med 10 A, beroende på din mätarsäkring.J joasag skrev:
Du måste inte dimensionera laddstationen för 64 A. Det är fullständigt orimligt. Du kan dimensionera den för t.ex 16-20 A totalt och programmera laddstationen att inte dra mer ström än så. Det ska gå att göra hos alla laddstationer.J joasag skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Vad är priset på laddstationen jämfört med enkla? Jag ser inte fabrikatet på PSAerna. Om det är kvalitetskomponenter så kostar boxen typ 10,000 mer än andra. Sitter det lågprisprodukter från Chint el dyl så kan man lika gärna vara utan.
Enklare blir det men absolut inte billigare. Jag kan köpa tre Easee eller Zaptecladdare och ändå få pengar över för samma pris som en Charge Amp Aura. Med Easee slipper man dessutom jordfelsbrytare, det räcker med säkringar.J joasag skrev:
Slipper man jordfelsbrytare helt och hållet med Easee? Har dom fixat en riktig jordfelsbrytare på nya versionen (Charge Up)? För den förra modellen fick dom väl kritik att det inte var en riktig jordfelsbrytare utan någon mjukvaruvariant?Müssli skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Jag tror att Easee numera kräver en JFB i den fasta anläggningen. Om du länkar till specen så kan jag kolla.
Jag vet inte vad du har för skäl till att vilja undvika detta. Om det är trångt i mätarskåpet går det att alltid att placera en liten kapsling med nödvändiga skydd någon annanstans, t.ex vid laddstationen.
Jag vet inte vad du har för skäl till att vilja undvika detta. Om det är trångt i mätarskåpet går det att alltid att placera en liten kapsling med nödvändiga skydd någon annanstans, t.ex vid laddstationen.
https://download.easee.com/m/2dcca57491b3a0a2/original/-EN-Charge-Up-Productsheet.pdfBo.Siltberg skrev:
Jag tror att Easee numera kräver en JFB i den fasta anläggningen. Om du länkar till specen så kan jag kolla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Tack. Där anges att de har en inbyggd JFB av industrikvalite! Överraskande. Det sista jag hörde var att deras nya laddstationer krävde en extern JFB. Kanske tycker inte elsäkerhetsverket att detta "är" en JFB om det inte finns en åtkomlig testknapp att trycka på, de använder lite lustiga formuleringar.
Integrated RCD type A 30 mA AC according to EN 60947-2
Står följande i installationsmanualen för Easee Charge Up:Bo.Siltberg skrev:
Tack. Där anges att de har en inbyggd JFB av industrikvalite! Överraskande. Det sista jag hörde var att deras nya laddstationer krävde en extern JFB. Kanske tycker inte elsäkerhetsverket att detta "är" en JFB om det inte finns en åtkomlig testknapp att trycka på, de använder lite lustiga formuleringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Oj, har microsoft AI skrivit detta trams? Så svårt kan det väl inte vara att översätta från Norska eller att be en Svensk att korrekurläsa.
Det låter i alla fall som att de anser att deras inbyggda skydd uppfyller alla krav...
Edit: På papperet är deras JFB alltså ok. Det kräver dock att deras laddstation är ombyggd jämfört med den modell som elsäkerhetsverket granskade då de troligen hade en allvarlig brist i det relä som de använder internt, alltså det relä som ska bryta vid ett jordfel.
Det låter i alla fall som att de anser att deras inbyggda skydd uppfyller alla krav...
Edit: På papperet är deras JFB alltså ok. Det kräver dock att deras laddstation är ombyggd jämfört med den modell som elsäkerhetsverket granskade då de troligen hade en allvarlig brist i det relä som de använder internt, alltså det relä som ska bryta vid ett jordfel.
De har en helt nybyggd box jämfört med den som fick Elsäkerhetsverket att agera, som ser exakt likadan ut på utsidan. Hur det är med brytavstånd har jag ingen koll på om de löst det med att frångå kravet genom att visa att deras lösning är bättre via godkända tester eller faktiskt ökat avståndet.Bo.Siltberg skrev:
Oj, har microsoft AI skrivit detta trams? Så svårt kan det väl inte vara att översätta från Norska eller att be en Svensk att korrekurläsa.
Man kan välja att tro på Easee i detta läget och skippa PSA/jordfelsbrytare eller sätta upp en för säkerhets skull och ge kunden en högre kostnad.