Hej.
Tänkte ta hit en elektriker å installera en laddbox.
Har 3 fas kabel framdragen till garaget.
Går det använda den på ngt sätt å dra därifrån? Sitter i dag ett vanligt 3 fas uttag där

R Roobiiiiin skrev:
Hej.
Tänkte ta hit en elektriker å installera en laddbox.
Har 3 fas kabel framdragen till garaget.
Går det använda den på ngt sätt å dra därifrån? Sitter i dag ett vanligt 3 fas uttag där
Ja om den är i bra skick och ansluten på ett bra sätt så är det troligt att den går att använda.

Ja den är ny förra året och med jordfelsbrytare

Något förslag på bra laddbox? Tänkte ta hit en elektriker svart så kan köpa den innan 😂

R Roobiiiiin skrev:
Något förslag på bra laddbox? Tänkte ta hit en elektriker svart så kan köpa den innan 😂
Nej för helvete ! Vitt ska det vara och elektrikern dks handla boxen. Få blir det GT avdrag.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Nej för helvete ! Vitt ska det vara och elektrikern dks handla boxen. Få blir det GT avdrag.
...och är det en liten vit lögn för att inte skriva att du tänkte montera den själv så bryr sig inte många här om det. Skriv det istället i så fall så kommer du säkert få ett antal bra tips på hur du ska göra det på ett säkert och bra sätt (samt några få i moralpanik skrivna eller skråförsvarande svar) :-)

Men som ovan, köper man via elfirma kan man få bidrag, av någon outgrundlig anledning brukar boxarna man får bidrag på dock kosta ungefär lika mycket mer som bidraget är.

E Elajomannen skrev:
Garo , Chargeamp, zaptec det finns många bra boxar. De är bra på lite olika sätt.

Vill du göra det lätt för dig och bara plugga i en box i trefasuttaget är inte Ctek Njord Go ett dåligt alternativ. Jag har tidigare klagat på appen till den, men den har fått sig ett rejält lyft. Vill du kunna styra laddningen med exempelvis Tibber har den dock inte stöd för det.

Den går att få med grönt avdrag den med (trots att bara en elektrikerlärling kommer ut och skruvar upp en krok att hänga den på.

Ska man ändå ha ut en elektriker kan man nog tjäna på bidraget där, annars kan man lika gärna sätta upp den själv.

• Gilla
buffyin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Men som ovan, köper man via elfirma kan man få bidrag, av någon outgrundlig anledning brukar boxarna man får bidrag på dock kosta ungefär lika mycket mer som bidraget är.
Så är det med bidrag. Alltid nån som skall utnyttja det.

Likadant som med rotavdrag.

Själv gick jag dock igenom flera elleverantörer.

Inte för att göra reklam men en som börjar på T **** slutar med R.
Gjorde det mycket billigare än vad en viss Vatten skulle gjort.

Det sjuka var att jag överskred några meter deras max 15m kabel så där fick jag betala ockerpris 1000kr till för nån extrameter som egentligen kostar fler ggr mindre.

Men efter alla gröntbidrag blev det i slutet ändå billigare och slapp själv göra jobbet. Kostade mig då 8000kr om jag inte minns helt fel och då tog andra 15k o uppåt. Samma laddbox.

Vart söker man bidrag?

Står att privatpersoner inte kan der

kisumisu
R Roobiiiiin skrev:
Står att privatpersoner inte kan der
Den som installerar det här åt dig fixar bidraget och du får fakturan där bidraget är redan räknats bort.

• Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vill du göra det lätt för dig och bara plugga i en box i trefasuttaget är inte Ctek Njord Go ett dåligt alternativ. Jag har tidigare klagat på appen till den, men den har fått sig ett rejält lyft. Vill du kunna styra laddningen med exempelvis Tibber har den dock inte stöd för det.

Den går att få med grönt avdrag den med (trots att bara en elektrikerlärling kommer ut och skruvar upp en krok att hänga den på.

Ska man ändå ha ut en elektriker kan man nog tjäna på bidraget där, annars kan man lika gärna sätta upp
kisumisu kisumisu skrev:
Den som installerar det här åt dig fixar bidraget och du får fakturan där bidraget är redan räknats bort.
Ja det är mycket enkelt. Kan även rekommendera att ta med en extra laddkabel om det gäller box med uttag. Då ingår den i GT avdraget. Och glöm inte lastvakten om du vill ha en sådan. Det blir MYCKET dyrare att göra det efteråt.

Sist men inte minst viktigt. Anlita gärna en lokal elektriker för detta uppdrag. Då kan du gå bra med hjälp om det sedan strular.

De stora laddbolagen lägger sig oftast som ägare till anläggningen. Då kan inte någon annan elektriker hjälpa dig om du får problem. Ett jäkla krångel är det.

På den firman jag jobbar så lägger vi alltid kunden som ägare.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
E Elajomannen skrev:
Ja det är mycket enkelt. Kan även rekommendera att ta med en extra laddkabel om det gäller box med uttag. Då ingår den i GT avdraget. Och glöm inte lastvakten om du vill ha en sådan. Det blir MYCKET dyrare att göra det efteråt.

Sist men inte minst viktigt. Anlita gärna en lokal elektriker för detta uppdrag. Då kan du gå bra med hjälp om det sedan strular.

De stora laddbolagen lägger sig oftast som ägare till anläggningen. Då kan inte någon annan elektriker hjälpa dig om du får problem. Ett jäkla krångel är det.

På den firman jag jobbar så lägger vi alltid kunden som ägare.
Ok tack för ett förtydligande.

Saker som jag tyvärr missade göra.

Men håller med att man måste kolla noga vad man godkänner! När jag frågade vissa elbolag så svarade dom inte ens på alla mina frågor t ex om separat fakturering vilket kan bli väldigt dyrt.
.
Mina föräldrars förening valde nåt bolag fakturor skulle gå via dem och redovisas separat i elräkningar. Nu betalar dom 3kr kWh 😡 medans jag betalar efter mitt elavtal (just nu rörlig och betydligt billigare).

Så håller fullständigt med dig!

Jag äger dock en box som jag äger 100%. Nu när jag bytt elbolag hamnar alla laddningar direkt på hushållselsfakturan så de syns inte ens nånstans (förutom i boxen om man loggar in i den) hur mycket av elen är till just bilen (gissar på att det kan vara framtida sätt för skattemasen att hålla billaddning dyrare).

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Ok tack för ett förtydligande.

Saker som jag tyvärr missade göra.

Men håller med att man måste kolla noga vad man godkänner! När jag frågade vissa elbolag så svarade dom inte ens på alla mina frågor t ex om separat fakturering vilket kan bli väldigt dyrt.
.
Mina föräldrars förening valde nåt bolag fakturor skulle gå via dem och redovisas separat i elräkningar. Nu betalar dom 3kr kWh 😡 medans jag betalar efter mitt elavtal (just nu rörlig och betydligt billigare).

Så håller fullständigt med dig!

Jag äger dock en box som jag äger 100%. Nu när jag bytt elbolag hamnar alla laddningar direkt på hushållselsfakturan så de syns inte ens nånstans (förutom i boxen om man loggar in i den) hur mycket av elen är till just bilen (gissar på att det kan vara framtida sätt för skattemasen att hålla billaddning dyrare).
Ja när det gäller föreningar så är det en egen historia. Många föreningar lägger ut faktureringen på ett laddbolag. Inte för attd3 måste, men för att slippa jobbet. Det tar de naturligtvis betalt för.

Min upplysning om ägande av boxen har sikte på att inte bli upplåst till ett laddbolag.

T.ex så i förra veckan så ville en kund till mig att jag skulle hjälpa honom med att installera en lastvakt, han hade glömt att beställa när boxen installerades för ett år sedan.

Jag behövde att kunden skulle bjuda in mig som service på boxen. MEN icke, det gick inte för laddbolaget hade lagt sig som ägare på boxen och vägrade konsekvent att antingen överföra ägandeskapet till kunden eller lägga in lastvakten i systemet åt oss.
Om de fick sälja lakvatten själva så skulle de gärna hjälpa med att skicka ut en serviceman och plugga in den i mätaren samt lägga in I systemet. Kostnad 6180 kr !

Hade han ägt boxen själv, dvs inte haft den låst av laddbolaget så hade det kostat 2800 kr genom mig.

Kundens topplock rök omgående och han beställde en ny likadan av mig med lastvakt och GT avdrag för 5900 kr av mig.

Så kan det gå när man nappar på något erbjudande från något laddbolag. Se upp !
Anlita en lokal elektriker.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.