Har en Easee laddbox och deras lastbalanserare. Skulle vilja få till att bilen enbart laddas med överskottet från solcellerna nu under sommaren.

Hittade en meny där man som det verkar kan styra just detta. Är det så enkelt och att det verkligen fungerar?

Skärmdump av inställningsmenyn för överskottsenergi i en laddboxapp som visar alternativ för inaktiv, begränsad nätanvändning, och endast överskott.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mBard
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Har en Easee laddbox och deras lastbalanserare. Skulle vilja få till att bilen enbart laddas med överskottet från solcellerna nu under sommaren.

Hittade en meny där man som det verkar kan styra just detta. Är det så enkelt och att det verkligen fungerar?

[bild]
Överskottet måste vara lika stor eller större än minsta tillåten laddeffekt av bilen.

På min bil är det:
3 fas: 4,1kw (6 Amp)
1 fas: 2,3kw (10 Amp)

Har själv inte testat att ladda med 1 fas.

Sen har jag läst någonstans, att man inte skall ändra laddeffekt mer än var 15 minut. (Vet inte om det stämmer)

edit: har nu läst, att på 1 fas 6 Amp är det minsta. Det blir ca 1,4kw laddeffekt då.

Redigerat:
  • Gilla
m@nge
  • Laddar…
Instämmer med @he-peter, vill man köra på sol så gäller det att man håller sig inom fysikens lagar :)
Själv har jag 8.7kW på taket och ett 10kW batteri i garaget.
Därefter så styrs det mesta med HA, så med en del script och automatiseringar kan man köra på solel 😎

Kortfattat: När hembatteriet blivit över 90% och bilen är kopplad, börja ladda med 6A.
(det jag saknar är att öka styrkan ifall det "steker på") skulle det inte vara tillräckligt så tas ström från hembatteriet, blir det överskott så laddas både bilen och hembatteriet.

BTW; ang Esse laddare om jag minns rätt så har dem inte ett öppet API som man kan integrera direkt med utan måste gå via deras molntjänst, med fördröjningar osv, så att styra med HA blir kanske inte så smidigt som via LAN och modbus.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Hur var det nu igen……

Om man laddar bilen när det är minuspriser får man väl ändå betala för allt annat? Skatt, nätavgift, överföringsavgift etc?

De flesta härjar om att passa på att ladda när det är minus men just spotpriset är ju den lilla kostnaden nuförtiden.

R
M m@nge skrev:
Hur var det nu igen……

Om man laddar bilen när det är minuspriser får man väl ändå betala för allt annat? Skatt, nätavgift, överföringsavgift etc?

De flesta härjar om att passa på att ladda när det är minus men just spotpriset är ju den lilla kostnaden nuförtiden.
Överföringsavgift och skatt på något som aldrig passerar din elmätare? Hur tänker du nu?

R RoAd skrev:
Överföringsavgift och skatt på något som aldrig passerar din elmätare? Hur tänker du nu?
Jag menar att när det är minuspris är det väl bara spot som blir gratis? Har trott att man ändå "köper" kWh men till 0kr kostnad för själva spot, men du betalar ändå allt annat som innefattar elpriset i form av moms, skatt ets?

Ja, om du tar från nätet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, om du tar från nätet.
Tack för klargörandet :)

Då är det inte gratis trots minuspriser. Det var det jag var osäker på.

Minuspriset måste ju överstiga överföringskostnaderna för att det ska va gratis.

Stefan N Stefan N skrev:
Minuspriset måste ju överstiga överföringskostnaderna för att det ska va gratis.
Absolutbeloppet av minuspriset måste ju överstiga...

R
M m@nge skrev:
Jag menar att när det är minuspris är det väl bara spot som blir gratis? Har trott att man ändå "köper" kWh men till 0kr kostnad för själva spot, men du betalar ändå allt annat som innefattar elpriset i form av moms, skatt ets?
Tråden du startade har titeln "ladda elbil med endast överskottet av solceller", så jag antar att du pratar om överföring mellan dina egna solceller och din bil. Där tillkommer förstås inga skatter eller överföringsavgifter.

R RoAd skrev:
Tråden du startade har titeln "ladda elbil med endast överskottet av solceller", så jag antar att du pratar om överföring mellan dina egna solceller och din bil. Där tillkommer förstås inga skatter eller överföringsavgifter.
Nej det vet jag :)

Frågade för att jag var osäker och tänkte inte belamra forumet med ytterligare en tråd :)

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.