Laddboxar
zombi: Hej. Hur fungerar ljuset runt boxen?Boxen laddar som den ska lyser blått under laddning och grönt vid färdiglattat.Jag menar ljuset runt boxen,inte i mitten.Jag vet att den har ljussensor som tänder upp när man passerar.Jag När man inte laddar går jag dit står framför boxen skulle inte VITT ljus tändas runt ytterkanten?Jag stod där framför täckte hela boxen med jackan i 3 sekunder
largab: [citat] Inte direkt svar på din fråga. Men det är nog som vanligt. Man måste bygga själv för att få det man vill ha. Du har sett denna tråd av pacman42 ? https://www.byggahus.se/forum/threads/projektide-bygga-egen-laddbox-till-elbilen-laddhybriden.325257/
Pernhult: [citat] Även detta löser sig köp när rätt setupp finns den kommer! Snart kan våran om några år köra iväg och ladda själv Det blir bra. Vi betalade för FSD level 5 som nu kommer. Laddare är på gång som ansluter sig självt.. Detta blir kanonbra. Sen åker den och ställer sig nånstans själv där du finns eller kommer och möter dig när du kommer ut. Summon har vi redan på vår
JLyck: Ja, alltså vardagligt behövs väl inte super mycket kräm i laddaren. Men mer kanske dagar där frun jobbat natt, och ska se iväg på en längre färd runt lunchtid där man känner att man vill kunna ladda fullt. Mig veterligen har de ingen möjlighet att ladda på jobbet. L/L-pumpen är en Hero LN25. Märkeffekt hittar jag inte (vill inte gå ut i regnet :cool:). Ja, laddaren får vi med i
sinclairhacker: [citat] Tyvärr har även de senaste Leaf vad jag vet enfasladdning, eller chademo som är på väg ut, så köper man en beg Leaf så måste man ha koll. Knepigt för mig men 16A huvudsäkring och en bergvärme som vid -15 går igång för ofta , och leafen skall visst inte ladda så bra om den blir avbruten stup i kvarten. (Leaf även nyare beg har gått ned lite i pris, gissar att den saknar
GK100: [citat] Gör dig inte fånig. Det jag skrev var menat som en hjälp till dig att komma framåt om du nu är intresserad. Att ha annan/olika uppfattning om du så vill väl underbyggd mot ESV kräver ibland inte så mycket.
merbanan: [citat] 40km -> ca 8kWh. 6A -> 1,4kW med 230V. 8/1,4 ger att du behöver ca 6 timmar med 6A för att ladda laddhybriden. Så ställ in laddhybriden att ladda minst 6 timmar varje natt med 6A via reseladdaren i ett ordentligt schukouttag. Använd sedan en laddbox med lastbalansering och koppla Leafen till den. Se till att de hamnar på olika faser så ska detta fungera bra tills du vet om det
Käradu: Fråga till dem kunniga. Vilken Dimension in på varmvatten beredare? Vvb är på r15. Finns det då mening att gå upp i dimension innan den? Ut från den kommer endå va r15 och och in i fördelare. Följdfråga.. Vad är bäst, montera fördelaren (grenröret) Direkt ut av vvb eller först slang och sen montera grenrör på vägg?
Styrman_jansson: [citat] Nja, Formel 1 bilar har ett väldigt snävt effektspann men trots det skulle jag tillmäta dem egenskapen att vara "verkligt snabba" bilar. [citat] Återigen en definitionsfråga. Detta har det ju jobbats rätt hårt med på senare år och jag skulle faktiskt anse att en modern överladdad diesel och till viss del bensinmotor är ganska pigga på lågvarv. Detta beror förstås vad man
hempularen: Jag tror att enl. konsumentköplagens, så har du rätt att få även installationskostnader, från inköpsstället.
Müssli: [citat] Garos boxar klarar samtliga dina krav. Max laddström ställer du in med dipswitchar i boxen och sen kan du begränsa laddströmmen i appen med 1 amperes steg. Dock kan du inte höja strömmen mer än vad switcharna är inställda på, å andra sidan kan du ställa upp strömmen till 32A (på 22 kW-versionen) med switcharna om du vill.
NICHOLAS J: [citat] Det står ju klart och tydligt att den sitter i styrboxen? Jag har tom visat dig bilden på texten som beskriver det?
pacman42: [citat] Den största nackdelen (troligen för andra, inte för mig dock) är att inte allt är integrerat direkt mot boxen utan att vissa delar går omvägen via min hemautomatisering. Detta gäller dock enbart sådant som jag inte har sett något behov av om jag inte är hemma. En del kanske tycker att det är en nackdel att den inte går att låsa. Den har fast kabel idag, men så länge den
Panor82: [citat] Lite off-topic men då det ändå kom upp så kanske vi ska förtydliga. Typ A kan detektera nätfrekvent växelström och pulserande likström. (Pulserande likström kan produceras av laster med effektreglering, likriktare, tyristorer etc). Typ B kan detektera växelström upp till 1kHz, pulserande likström och ren likström. *edit ac på telefonen ställer till det ibland, ändrat
Trunk: Till att börja med så bor nästan halva befolkningen i villa så redan där täcks väldigt många bilar. Lägg därtill att det är villabefolkningen som använder bilarna mest. I städerna parkerar förstås många längs gatan och där kan det bli knepigt att ladda bilen. Det går förstås att sätta en laddstolpe var tionde meter men frågan är om det kommer ske. Väldigt många har dock
El-Löken66: [citat] Har du beställt standardinstallationen så sätts boxen på fasaden med max 20 meter kabel och ett begränsat antal väggenomgångar. Då hade man nog behövt förklara att det är tillägg, ser inga problem vem som gräver gropen men som du påpekar ska installatör förlägga rör, kabel och kringfyllnad då det endast är så det kan bli 100 % rätt. Man ring och prata igen.
Sjöhästen: Tack för de tipset - och nu fick jag en anledning att återuppta detta lilla projekt!
BirgitS: Det skrevs i ett par trådar om just det under hösten: https://www.byggahus.se/forum/threads/debiteringsmodell-foer-brfer-med-laddplats-laddbox.358898/ https://www.byggahus.se/forum/threads/laddbox-elbil-och-motorvaermare-i-samma-enhet.350113/
Pernas: Spiken i kistan för oljeindustrin. https://alltomelbil.se/europeisk-rapport-elbilarna-ar-snart-billigare-an-fossilbilarna-oljebehovet-kan-snabbt-minska-med-40/
c_olsson: [citat] Det är bara typ 2 som gäller vid installation av elbilsladduttag. De Schuko-uttag som ofta installeras samtidigt är i regel begränsade till 6A och är avsedda för motorvärmare. Man har i regel trefas i typ-2 uttagen men de flesta bilar använder bara enfas och har man lämplig styrenhet så kan man t.ex. få max 3-fas 20A om inget annat uttag är igång, annars fördelas effekten
fiskbuggaren: Jag förstår att de vill det, men då får man använda riktiga argument. Offgridproduktion skulle kunna vara det. Solceller i Mariefred är det inte. Att producera energin med solceller adresserar inte problemet med den extremt ineffektiva vätgaskedjan i de fall alternativet att skicka ut elen på nätet finns där. Vätgas är bara en energibärare. Om det varit en bra idé att producera