H
hempularen: Det finns som sagt lite trådlösa varianter för lastbalansering. Har personligen rätt dålig koll på vilka alternativ som finns.
22 svar · 2,5k läst
ARJU
ARJU: [citat] Det är såklart en 1-fas laddare. 😆
12 svar · 8,6k läst
·
B
bjoesk: [citat] Tack för dina svar. Då ska jag kämpa på samfällighetsmötet med målet att installera laddboxar. Annars blir det att inhandla en portabel laddare och köra in bilen i gränden var 3:e dag och ladda. Bra att kunna sälja vidare om boxarna kommer. //Björn
27 svar · 6,7k läst
·
M
merbanan: Jag håller med. Serviseffekten kommer sannolikt inte räcka till om alla lastar på 11kW samtidigt. Iom att matningen går efter mätaren till lägenheten så sköter sig debiteringsdelensig själv men från föreningens sida måste man ta fram en modell på hur man byter till en 3-fas laddbox. Dvs man bör välja en modell av laddbox som nyttjar ett genmensamt system för lastdelning. Man bör
8 svar · 1,1k läst
·
M
merbanan: @sjoelund jag har en Wallbox som jag tänkte skriva en lastbalanseringsmodul för men du verkar ju ha ännu mer trevlig logic än vad jag planerade för. Har du koden någonstans ?
14 svar · 2,6k läst
·
C
chrillol: Yes, ska gräva lite i hur röret ser ut. Finns det några som har laddbox intstallerad på tegelfasad som kan tänka sig att knäppa ett kort?
2 svar · 805 läst
·
H
Hasse2431: [citat] Tackar, svårare än så var det inte
7 svar · 2,7k läst
13th Marine
13th Marine: Så länge du inte har en Kamstrup Omnipower så kan den klara sig på det. Första meningen i din länk: [citat] Dvs mellan laddaren och ett överliggande system, dvs det du efterfrågar.
17 svar · 1,7k läst
·
Dojan och Maja
Dojan och Maja: Hej Kolla med nån el firma om fast pris, att komma undan med 5-6 tusen är väldigt billigt. Lös noga offerten/avtalet, kan bli extra kostnader för tex kabel, extra håltagning, knepigare kabel vägar, lastbalansering och andra saker. I de billigare installationer brukar det ingå tex ett håltagning, 5-10 meter kabel och så vidare. Om du kör med en portabel laddare i tre fas uttag finns det
9 svar · 1,8k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Bara easee som är bättre?
127 svar · 31,0k läst
·
mikethebik
mikethebik: Här var det generaliseringar minsann, är man sosse är man perfekt, är man moderat är man perfekt, är man sosse är man skurk, är man moderat är man skurk. Men varken moderater, sossar eller annan antagligen alla politiska åskådningar är tydligen människor med de fel och brister eller förtjänster som alla människor har. Vad fan är politiker för art?! Ser fram mot den nya art som
616 svar · 136,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Den lösning man kan sätta upp är en gemensamhetsanläggning för parkeringen och en annan för laddinfrastrukturen. Och en enda samfällighetsförening som förvaltar båda gemensamhetsanläggningarna. Ekonomierna hålls då separerade. Men det gäller att få med en förrättningslantmätare på det upplägget.
2 svar · 990 läst
E
Elajomannen: [citat] Ja flera laddkedjor har ju autocharge. Man behöver bara registrera bilen en gång så är det bara att stoppa i sladden nästa gång. Det är ju en bit på vägen mot Teslas unika laddning. Det går att lösa för alla, det är bara viljan som krävs. Ja att plugga in laddhybrider i ett eluttag när man handlar det håller jag med om är ganska meningslöst. Vill man köra på el så
12 svar · 3,0k läst
Attitudeswe
Attitudeswe: 3 elbilar har ägts och laddats via min Easee som laddboxkillarna installerade med dold kabeldragning jag förberett. Mycket nöjd med fina APIer till boxen som gör att jag kan få ut laddkostnad och kontrollera effektbehovet: [bild]
5 svar · 2,8k läst
·
M
Millox: Jag använder evcc, dock inte med HA men det finns en HA-integration. Den har möjlighet för att ställa planer, maximal laddstatus, ladda endast billig el/sol/egen osv. https://evcc.io
11 svar · 6,0k läst
anders07
anders07: Beror ju på hur fasaden ser ut, och om du kan gå från elcentralen inomhus istället, som @Strinde föreslår. Sen är ju ett alternativ att kombinera något av förslagen, alltså gräva en bit och gå på fasaden, eller inifrån centralen en bit...
2 svar · 1,3k läst
·
mickelindkvist
mickelindkvist: [citat] Ja men vad bra 👍🏻 Sant, den tål mer än 16, men är det mer belastning under längre tid då smäller den så inte att rekommendera 😊
8 svar · 3,2k läst
returen
returen: en kompis gör leveransservice av begagnade volvo och hans viktigaste uppgift är att se till att dessa kablar finn i bilen innan kunden upptäcker att de är borta
32 svar · 5,0k läst
·
S
Syra Bas1: Hallå där, ville bara informera att problemet är tillslut löst. Min installatör hade inte skannat licensen för Enegic lastbalanseraren och Zaptec go laddaren. Nu har jag gjort det och allt fungerar nu som det ska. Något lite skrämmande och tråkigt är att de senaste två åren som jag har haft enegic har den inte kommunicerat med min laddare och därmed inte lastbalanserat. Roligt också
7 svar · 5,5k läst
·
A
AroH: [citat] Förstår. Tror den funktionen finns i Perific appen men är inte säker. Annars kan du sätta laddaren i fristående läge och välja vilken ström du vill ladda med, då kommer den ignorera Perific. Men då tar man ju oxå bort effektvaktens funktion. Dock är den inte lika viktig om man vill ladda långsamt.
14 svar · 11,8k läst
·
J
JohanLun: [citat] Trist att vi som har den gamla inte fick någon uppdatering Bra att de verkar överleva.
591 svar · 84,4k läst
·
H
he-peter: [citat] Jag köpte Zaptec Go med Enegic lastbalancering. Är helt nöjd med Zaptec. Men tycker att lastbalancering är inte värt det för oss. Förutom laddningen på 11kw har ingen hög förbrukning, så det är aldrig risk för att det blir tajt. På Zaptecs nya/ uppdaterad app kan man ställa max laddningsström manuellt. Jättelätt. Sen skall man inte ladda av och på så mycket ändå. Jag
5 svar · 1,1k läst
13th Marine
13th Marine: Eller så är det bara en tvåfasbil. 🤔
6 svar · 1,0k läst
·
A
Anaste: [citat] Tack, vi ska kolla med företaget vi beställde boxen hos om dem kan fixa det.. annars får vi försöka lösa det med en lokal elektriker.
4 svar · 1,6k läst
·
A
Alxxx: Är lite kluven om jag ska slå av vår Garo GLB laddbox vid säkring då vi har sålt vår elbil och inte kommer att använda den på ett bra tag. Vad är rekommendationer angående detta? Kondens i boxen om den är av? Styrningen görs med en raspberry pi i boxen och kanske inte så bra om den är av en längre tid under vintertid? För övrigt har boxen fungerat galant =)!!
0 svar · 1,1k läst
L
Lundstroem1: [citat] Varför inte både och. Sätt upp cee uttag, ett ute och ett inne, sen en flyttbar laddare som tex ctek Njord
2 svar · 1,1k läst
T
trojlee: Är en sådan med lastbalansering nått att ha? Erfarenheter?
0 svar · 484 läst
anders07
anders07: [citat] Ja, jag använder inte app alls. Man trycker på A knappen bara. Jag har dock den med display...
4 svar · 936 läst
A
A.G: [citat] Fick du Easee att ladda med 2st faser. Enligt deras support så laddar den antingen 1-fas eller 3-fas när lastbalanseraren är installerad. Laddeffekten blev kass när vi installerade lastbalanseraren. Nu Max 3,6 kW och utan 7,2 kW (hybridbil).
4 svar · 861 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.