E elmont skrev:
Nej, dom kan sätta i säkringar för laddaren i skåpet.
Tack snälla för svar! 😃

Fairlane
Jag förlänger tråden med samma fråga egentligen, med ett litet tillägg.

Mätarskåpet sitter på fasaden av huset, inne i en tillbyggt förråd som inte är isolerat eller tätt (det regnar inte in, men det är öppet under takfot etc). Bilen parkeras framför förrådet, så laddboxen skulle sitta på förrådsväggen. Elcentralen sitter mitt i huset, så det innebär betydligt mer kabeldragning.

Jag tänkte om det är möjligt för elektrikern att sätta säkringar och jordfelsbrytare i en kapsling inne i skåpet (se bild nedan). Elmätare och säkringspanel i ett icke-isolerat förråd. Bilden visar en elmätare ovanför en säkringsdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar också på om det är bättre med ett trefasuttag eller helt enkelt att installera både trefasuttag och laddbox när man ändå har elektriker på plats.
Egentligen har jag inget stort behov av trefasuttag, kanske inget alls, men om pristillägget är litet kanske det är smart ändå. Fast det kanske inte är så billigt, med tanke på eventuella gröna avdraq etc som inte fungerar för detta!?

Oavsett så antar jag att det är bäst att hitta en elfirma för jobbet, inte en som bara monterar laddboxar?

Fairlane Fairlane skrev:
Jag förlänger tråden med samma fråga egentligen, med ett litet tillägg.

Mätarskåpet sitter på fasaden av huset, inne i en tillbyggt förråd som inte är isolerat eller tätt (det regnar inte in, men det är öppet under takfot etc). Bilen parkeras framför förrådet, så laddboxen skulle sitta på förrådsväggen. Elcentralen sitter mitt i huset, så det innebär betydligt mer kabeldragning.

Jag tänkte om det är möjligt för elektrikern att sätta säkringar och jordfelsbrytare i en kapsling inne i skåpet (se bild nedan).[bild]

Jag funderar också på om det är bättre med ett trefasuttag eller helt enkelt att installera både trefasuttag och laddbox när man ändå har elektriker på plats.
Egentligen har jag inget stort behov av trefasuttag, kanske inget alls, men om pristillägget är litet kanske det är smart ändå. Fast det kanske inte är så billigt, med tanke på eventuella gröna avdraq etc som inte fungerar för detta!?

Oavsett så antar jag att det är bäst att hitta en elfirma för jobbet, inte en som bara monterar laddboxar?
Undra om de går byta högra kåpan mot denna
https://www.ahlsell.se/products/el/...atarskap-matartavlor/ovriga-tillbehor/2240646

Fairlane
J J-banan skrev:
Undra om de går byta högra kåpan mot denna
[länk]
Det kanske är möjligt. Jag får försöka hitta någon elfirma i närheten som jag kan få förtroende för.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kanske är möjligt. Jag får försöka hitta någon elfirma i närheten som jag kan få förtroende för.
Om din laddbox har inbyggd ac och dc felströmskydd kan du väl koppla rakt in på mätarsäkringar

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fairlane
J J-banan skrev:
Om din laddbox har inbyggd ac och dc felströmskydd kan du väl koppla rakt in på mätarsäkringar
Jag har inte köpt någon laddbox än, det måste jag väl göra via elfirma för att få del av bidrag?

Jag vill gärna ha lastvakt också.

Sen är frågan om det då går ellet är vettigt att passa på att installera trefas-uttag samtidigt. Vet inte om det är ok att sätta detta på samma säkringar och acceptera att man får välja, ladda bilen eller köra en maskin, eller om man kan lägga det på olika säkringar och låta lastvakten dra ner effekten till bilen om så behövs.

Du kan sätta de skydd som behövs i en separat kapsling någon annanstans i skjulet. En 5G6 från mätarskåpet behöver ingen avsäkring där.

Fairlane
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kan sätta de skydd som behövs i en separat kapsling någon annanstans i skjulet. En 5G6 från mätarskåpet behöver ingen avsäkring där.
Ok, jag har ett "garage" inne i huset. Det var garage en gång i tiden, innan man byggde förrådet framför. Man kan gå in där och sätta en kapsling, det blir nog bra.

I den kapslingen kan alltså lastvakten sitta också då, trots att denna kapsling kommer ligga parallellt med husets vanliga elcentral?

Om garaget är en bra plats så visst. Jag tänkte annars på någonstans i anslutning till laddbox och CEE-uttag. Det spelar inte så stor roll.

Lastreglering måste då monteras i mätarskåpet om du har flera utgående ledningar och åt olika håll. Vad det innebär för din del vet jag inte, strömtrafo eller energimätare.

Fairlane
Om garaget är en bra plats så visst. Jag tänkte annars på någonstans i anslutning till laddbox och CEE-uttag. Det spelar inte så stor roll.
Kan de sitta utomhus? Då är det kanske bättre på insidan av förrådet och bara gå ut med en kabel till boxen? Då sitter den skyddad från regn, sol och vind.
Lastreglering måste då monteras i mätarskåpet om du har flera utgående ledningar och åt olika håll. Vad det innebär för din del vet jag inte, strömtrafo eller energimätare.
Det jag har i mätarskåpet är det som syns på bilden i inlägg #17

Jodå, det flesta normkomponenter kan placeras utomhus, dvs de tål kylan.

Då har du bara en kabel från strömtrafona som ska gå till laddstationen? Det går ju att ordna.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Grymt.
Då återstår bara att hitta en bra elektriker i närheten. Det är alltid lite lurigt. Frågar man grabbarna så säger de såklart "anlita X det gjorde vi och det blev bra", men de är ju nöjda om lampan lyser...

Om du tar en Zaptec eller Easee behövs inga trådar för lastbalansering. Det räcker att du öppnar HAN-porten i mätaren så kopplas den in där. Det finns säkert fler boxar som klarar det men jag kör nästan enbart med Easee och någon enstaka Zaptec så min kunskap om andra boxar är begränsad.

• Älska
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Müssli Müssli skrev:
Om du tar en Zaptec eller Easee behövs inga trådar för lastbalansering. Det räcker att du öppnar HAN-porten i mätaren så kopplas den in där. Det finns säkert fler boxar som klarar det men jag kör nästan enbart med Easee och någon enstaka Zaptec så min kunskap om andra boxar är begränsad.
Säg till om du fungerar på att flytta verksamheten till Södra Stockholm. 😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.