Jag har köpt en go-e Gimini Flex 2.0, laddbox som man kopplar till 3-fas. Har beställt med installation, så dom kommer att sätta upp ett nytt uttag och jordfelsbrytare. Laddboxen har jag redan fått men tyvärr verkade det som jag skulle få vänta upp till 2 månader innan jag skulle få det installerat. Jag har egentligen redan ett 3-fas uttag i garaget men ingen jordfelsbrytare till den centralen. Laddboxen kräver jordfelsbrytare typ A.
https://www.evify.se/produkter/go-e-gemini-flex/

Jag är sugen på att kunna börja ladda redan nu. Så min fråga är om det är okej att tillfälligt använda sig av en byggcentral med jordfelsbrytare som jag kopplar till mitt 3-fas uttag för att sedan koppla in laddboxen i byggcentralen?
Eller skulle det vara problem för centralen att klara så stor last under lång tid?
Tänker typ en sån här https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/cee-don/byggcentral-ip44-2000033123

Jag ser inga problem med byggcentralen. Möjligen kan det vara problem att titta till anslutningarna i det befintliga CEE-donet så att de är fräscha. Men byggcentralen är ju ny och skall tåla belastningen.

• Gilla
vass
  • Laddar…
Jag finner denna ladd-var-det-nu-är tveksam. Är det en "laddklump på sladden" som följer den standarden eller är det en laddstation som följer standarden för fast monterade laddstationer men som ansluts med stickpropp?

I det senare faller saknas en del kontroller av matningen som kan vara värdefull, t.ex att skyddsjorden är intakt.

I det första fallet får man alla skydd, inklusive JFB, som gör att det inte krävs någon extern JFB i den fasta installationen.

Kontakta gärna tillverkaren och be om att få se CE-försäkran. Den vore intressant att se.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag finner denna ladd-var-det-nu-är tveksam. Är det en "laddklump på sladden" som följer den standarden eller är det en laddstation som följer standarden för fast monterade laddstationer men som ansluts med stickpropp?

I det senare faller saknas en del kontroller av matningen som kan vara värdefull, t.ex att skyddsjorden är intakt.

I det första fallet får man alla skydd, inklusive JFB, som gör att det inte krävs någon extern JFB i den fasta installationen.

Kontakta gärna tillverkaren och be om att få se CE-försäkran. Den vore intressant att se.
Är en välkänd tillverkare och laddbox. Och kostar en del. Förstår att du tänker på billigare varianter som finns.
https://www.evify.se/produkter/go-e-gemini-flex/
Laddbox från go-e monterad på vägg med en kvinna som håller en tidskrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag fattar det följer den samma standard som en fast monterad laddbox. Den ska ha DC-felströmsskydd + AC-detektion. Men behövs en jordfelsbrytare typ A innan.
Man får samma funktioner och effekt som i en vanlig laddbox.

Översikt över säkerhets- och skyddsfunktioner för go-e Charger Gemini flex 2.0, inklusive DC-felströms- och AC-detektion, jordfel, och temperatursensorer.
Skapa konto

Den är CE-märkt: https://go-e.com/fileadmin/Support/...f-conformity-go-e-charger-gemini-flex-2-0.pdf

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Frågade ChatGPT angående jordfelsbrytaren eftersom det finns DC-felströmsskydd + AC-detektion och den svarade

Text med information om behovet av separat jordfelsbrytare för go-e Charger Gemini flex 2.0, inklusive standardkrav och installationsregler.
Skapa konto

En byggcentral uppfyller kravet på jordfelsbrytare för laddboxen. Jag kanske inte skulle ladda med 11kW utan nöja mig med 10A per fas om inte byggcentralen var i gott skick. Iom att det är kontakter och apparater så kan man ju själv göra översyn på allt innan man använder det.

• Gilla
vass
  • Laddar…
De säger att det är en "IC-CPD", dvs laddklump på sladden, och de säger att den följer IEC 62752, och då ska den innehålla alla typer av JFBer som behövs. CE-försäkran säger och den dessutom följer standarden för fast monterade laddstationer IEC 61851. Detta börjar lukta Easee. Vore intressant vad elsäkerhetsverket skulle säga.

Min tveksamhet ökar...

Varför inte köpa en "riktig" laddklump på sladden? Då kan den pluggas in i ditt CEE-uttag utan JFB och det behövs ingen elfirma.

klump på sladden, och de s
De säger att det är en "IC-CPD", dvs laddklump på sladden, och de säger att den följer IEC 62752, och då ska den innehålla alla typer av JFBer som behövs. CE-försäkran säger och den dessutom följer standarden för fast monterade laddstationer IEC 61851. Detta börjar lukta Easee. Vore intressant vad elsäkerhetsverket skulle säga.

Min tveksamhet ökar...

Varför inte köpa en "riktig" laddklump på sladden? Då kan den pluggas in i ditt CEE-uttag utan JFB och det behövs ingen elfirma.
Hade läst bra om den och framför allt så kan man integrera den i Tibber. sen har den andra bra uppkopplingsmöjligheter. Och så kvalificerar den sig för grönt avdrag.
Men ja lite synd att den inte har en integrerad jordfelsbryatre också. Inte en aning om den bryter mot något.

Det största problemet jag ser med denna produkt är missuppfattning om vad det är. Jag inbillar mig att de flesta känner till att en laddklump på sladden har alla skydd man kan önska sig och går att plugga in i alla uttag.

Denna laddklumpsliknande tingest ställer krav på uttaget vilket inte är tydligt. Eller finns det en tydlig text på framsidan eller på stickproppen att säkerhetsfunktionerna är begränsade?

Det största problemet jag ser med denna produkt är missuppfattning om vad det är. Jag inbillar mig att de flesta känner till att en laddklump på sladden har alla skydd man kan önska sig och går att plugga in i alla uttag.

Denna laddklumpsliknande tingest ställer krav på uttaget vilket inte är tydligt. Eller finns det en tydlig text på framsidan eller på stickproppen att säkerhetsfunktionerna är begränsade?
Nej inget sånt vad jag kan se. Står endast i specifikationerna.

Min tveksamhet ökar...

Tycker att du överdriver något.

Den uppfyller så vitt jag kan se IEC 61851-1:2019 precis som de intygar och de specificerar även "The go-e Charger also provides additional protection against AC faults (6 mA DC, 20 mA AC)."
Dvs, den har en frånskiljning av laddningen vid lägre läckströmmar än vad en JFB typiskt har.

Jag skulle tro att valet av extern JFB primärt har med anslutningen via CEE-uttag att göra. Dvs de vill säkerställa att anslutningen via en 32A 22kW kabel är säker, då det ju är rätt vanligt att CEE-uttag inte har någon JFB.

IEC 61851-1:2019 tillåter separation av JFB mellan enhet och anläggning på det här viset. Det är inget fel i sig. Visst, det är praktiskt i många lägen med att ha den lösningen.

*Men* tänk på att det du föreslår faktiskt innebär ett sämre skydd för TS, då det innebär att anslutningskabeln förblir oskyddad.

• Gilla
vass
  • Laddar…
Jag finner det fortfarande tveksamt att säga sig uppfylla både 62752 och 61851. Vad har de plockat från vilken standard?

Och om det stämmer att den har en inbyggd JFB för både AC och DC, varför skulle den då kräva det av anläggningen? Det låter skumt, det är nåt fel.

Det är ju ingen häcksax där man riskerar klippa av anslutningskabeln mellan CEE-uttaget och laddklumpen. Man får vara duktig för att skada den korta stump som finns här. Ett felkopplat uttag kan däremot orsaka farliga situationer med elbilen som potentiellt är en stor utsatt del - jag vet inte om hela bilens chassi är ansluten till skyddsjord. Hanterar denna tingest det som den ska om den uppfyller hela 62752? Varför behöver den blanda in 61851?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
32A
Tycker att du överdriver något.

Den uppfyller så vitt jag kan se IEC 61851-1:2019 precis som de intygar och de specificerar även "The go-e Charger also provides additional protection against AC faults (6 mA DC, 20 mA AC)."
Dvs, den har en frånskiljning av laddningen vid lägre läckströmmar än vad en JFB typiskt har.

Jag skulle tro att valet av extern JFB primärt har med anslutningen via CEE-uttag att göra. Dvs de vill säkerställa att anslutningen via en 32A 22kW kabel är säker, då det ju är rätt vanligt att CEE-uttag inte har någon JFB.

IEC 61851-1:2019 tillåter separation av JFB mellan enhet och anläggning på det här viset. Det är inget fel i sig. Visst, det är praktiskt i många lägen med att ha den lösningen.

*Men* tänk på att det du föreslår faktiskt innebär ett sämre skydd för TS, då det innebär att anslutningskabeln förblir oskyddad.
Jag har inte så bra koll, vad innebär skillnaden på det skydd en extern JFB typ a ger gentemot det den inbyggda ger(6 mA DC, 20 mA AC)? 20 mA löser väl före en JFB på som är på 30 ma?
Känns som det är som du skriver @Dowser4711, att det är mer ett skydd till CEE-uttag som ska användas?
  • 20 mA AC i boxen är tidigt men lokalt
    go-e stänger redan vid 20 mA AC – tio milliampere före en typ A – men bryter inuti laddaren. Ledning, uttag och byggcentral är fortfarande spänningssatt tills en extern JFB (30 mA) eller säkring löser. go-e
  • Personskyddet ska omfatta hela gruppen
    Elinstallationsreglerna kräver att hela gruppen och uttaget skyddas av JFB 30 mA. Boxens interna relä uppfyller inte kraven på testknapp, märkning, selektivitet osv. Därför säger tillverkaren uttryckligen att “an RCD type A must be installed on the building side”.

Om jag använder mig av en byggcentral så kommer man ändå vara oskyddad mellan uttag och byggcentral. Känns som det egentligen inte har något större syfte då och jag egentligen inte borde göra så? Den biten som skyddas är väl i och för sig kabeln från laddboxen till uttag som sätts i byggcentralen.

Säg att jag skulle koppla in laddaren till uttaget (jag skulle kunna ta ut säkringar när jag kopplar in om man vill vara extra försiktigt). Sätter i laddkabel i laddaren. Skyddar laddare och uttag tillfälligt så ingen kan komma åt dem, tills jag får JFB installerat. Då kommer jag ha ett jordfelskydds från laddkabel fram till laddaren?
Eller är jag ute och cyklar och bara dumt? :)

Jag finner det fortfarande tveksamt att säga sig uppfylla både 62752 och 61851. Vad har de plockat från vilken standard?

Och om det stämmer att den har en inbyggd JFB för både AC och DC, varför skulle den då kräva det av anläggningen? Det låter skumt, det är nåt fel.

Det är ju ingen häcksax där man riskerar klippa av anslutningskabeln mellan CEE-uttaget och laddklumpen. Man får vara duktig för att skada den korta stump som finns här. Ett felkopplat uttag kan däremot orsaka farliga situationer med elbilen som potentiellt är en stor utsatt del - jag vet inte om hela bilens chassi är ansluten till skyddsjord. Hanterar denna tingest det som den ska om den uppfyller hela 62752? Varför behöver den blanda in 61851?
Kan det inte vara så att det är ett krav p.g.a av kabeln mellan uttag och själv boxen? Även om det bara är en kort stump.

Två st JFBer av samma typ i serie tillför väldigt lite. Det ger bara lite extra skydd ifall den ena går sönder. Det finns här inget skäl till att kräva en extern JFB.

Denna laddtingest har heller inga skäl till att kräva en JFB i den fasta anläggning. Det krävs inte för fast anslutna laddstationer. Men det finns ett allmänt krav att uttag, t.ex ett CEE-uttag i detta fall, ska skyddas av en JFB. Detta saknas dock i många äldre installationer. Därför har riktiga laddklumpar alla skydd inbyggda, och lite mer.

Tack för länken till pdf'n. Deras hemsida är sedvanligt epilepsiframkallande så jag hittade ingenting där. Några citat från specen.
Text som beskriver go-e Charger Gemini flex, användbar som stationär och mobil laddstation.

Jag förstår inte ens vad de menar. Vad ska man göra för att förvandla den till portabel? Haka loss den från väggen? Det kanske står något i bruxet. Har du en pdf-länk till det också?

DC-skyddsmodul med DC-detektion och extra AC-detektion, specificerar 6 mA DC och 20 mA AC, med krav på RCD typ A och säkringskoppling.

Om den följer 62752 (laddklump) så ska den också har en JFB av typ F, dvs som klarar högre frekvenser. Jag förstår inte vad de menar med "additional".
V vass skrev:
Personskyddet ska omfatta hela gruppen
Elinstallationsreglerna kräver att hela gruppen och uttaget skyddas av JFB 30 mA. Boxens interna relä uppfyller inte kraven på testknapp, märkning, selektivitet osv. Därför säger tillverkaren uttryckligen att “an RCD type A must be installed on the building side”.
Är det go-e som skriver detta? Om de följer 61851 så finns ett krav på testknapp mm ja, men inte om man följer 62752.

Detta känns mer o mer lurt. Varför hänvisar de till 61851?
V vass skrev:
Om jag använder mig av en byggcentral så kommer man ändå vara oskyddad mellan uttag och byggcentral. Känns som det egentligen inte har något större syfte då och jag egentligen inte borde göra så? Den biten som skyddas är väl i och för sig kabeln från laddboxen till uttag som sätts i byggcentralen.
Precis, den skyddar dina 30 cm kabel till boxen :)
V vass skrev:
Säg att jag skulle koppla in laddaren till uttaget (jag skulle kunna ta ut säkringar när jag kopplar in om man vill vara extra försiktigt).
Det behövs inte så länge tingesten inte är ansluten till elbilen. Du ska plugga in den i väggen först så att den kan göra sina kontroller av skyddsjord innan den pluggas in i bilen.
V vass skrev:
Sätter i laddkabel i laddaren. Skyddar laddare och uttag tillfälligt så ingen kan komma åt dem, tills jag får JFB installerat. Då kommer jag ha ett jordfelskydds från laddkabel fram till laddaren?
Ja, du får fullt skydd mellan tingesten och bilen, om nu denna tingest har alla skydd...
V vass skrev:
Eller är jag ute och cyklar och bara dumt? :)
Jag kan ännu inte svara på det. En riktig laddklump ja, men denna vet jag inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.