Hej
Jag förbereder för installation av laddbox. Rent praktiskt är jag nöjd med en 11kW box men marknaden erbjuder mestadels 22kW boxar.
Från inomhus placerad elcentral har jag dragit ett flexrör ut genom väggen fram till avsedd plats för laddbox. Längd mindre än 3 meter. Vilken typ av kabel ska jag använda?
Googling säger att 5g2,5 är ett bra val. Någon som säger annorlunda?
Jag tar gärna tips var jag kan handla denna typ av kabel metervis. Tråkigt handla 10 meter eller mer.
Jag förbereder för installation av laddbox. Rent praktiskt är jag nöjd med en 11kW box men marknaden erbjuder mestadels 22kW boxar.
Från inomhus placerad elcentral har jag dragit ett flexrör ut genom väggen fram till avsedd plats för laddbox. Längd mindre än 3 meter. Vilken typ av kabel ska jag använda?
Jag tar gärna tips var jag kan handla denna typ av kabel metervis. Tråkigt handla 10 meter eller mer.
Jag tänker så här.
Det finns i huvudsak laddboxar på 11 eller 22 kW. Mitt var av laddbox kommer dock basera sig på kombinationen elleverantör, laddbox, bil och vilka funktioner jag vill ha. Naturligtvis kommer jag välja 11kW laddare om möjligt, då jag inte har brått.
Då jag utför förberedande arbete på huset tänkte jag passa på dra kabel för laddboxen och för att hålla alla optioner öppna, en 22 kW laddbox.
Så, fråga kvarstår, vilken dimension på kabel är tillräckligt.
Det finns i huvudsak laddboxar på 11 eller 22 kW. Mitt var av laddbox kommer dock basera sig på kombinationen elleverantör, laddbox, bil och vilka funktioner jag vill ha. Naturligtvis kommer jag välja 11kW laddare om möjligt, då jag inte har brått.
Då jag utför förberedande arbete på huset tänkte jag passa på dra kabel för laddboxen och för att hålla alla optioner öppna, en 22 kW laddbox.
Så, fråga kvarstår, vilken dimension på kabel är tillräckligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
En snabb googling säger snarare 5G10 till 32A (vilket 22kW trefas innebär).Lars-Göran Lindström skrev:
Hej
Beroende på förhållande kanske 5G6 kan vara acceptabelt.
Area blir minst 6 mm2 (ev grövre beroende på förläggningssätt och kabeltyp), det gäller att det dragna flexröret kan hantera denna typ av kabel.13th Marine skrev:
Med tanke på de initiala frågorna vill jag starkt rekommendera att anlita en installatör. En billaddare kan dra angiven effekt kontinuerligt och då är marginalerna för fel materialval, fel förläggningssätt, fel area (tex hade tidigare förslag med 4mm2 sannolikt resulterat i brand, 2,5 mm2 hade definitivt lett till brand), slarvig kontaktering eller fel åtdragningsmoment små.
Dessutom är det lämpligt att ta en titt på resten av anläggningen före laddaren när den plötsligt utsätts för en mångdubbling i kontinuerlig belastning. Allt fräscht? Rätt dimensionerat? Ordentligt åtdraget? Alla kardeler med?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Hur långt vill du förbereda för 22 kW? Ska du löpa hela linan ut så får man börja med en föranmälan till nätägaren om att uppgradera servisen till spannet 32-63 A. Detta kan de neka, eller ta rejält betalt för. Och det kan ta när halvår innan du får svar.
Sedan behöver du byta mätarskåpet till ett som är snäppet större.
Och du behöver byta huvudledning mellan mätarskåp och elcentralen du har inomhus till minst 10 mm².
Allt detta kostar stora pengar.
Sedan behöver du byta mätarskåpet till ett som är snäppet större.
Och du behöver byta huvudledning mellan mätarskåp och elcentralen du har inomhus till minst 10 mm².
Allt detta kostar stora pengar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Kan ju sägas att 11kW kommer man långt med, det innebär att man laddar ett normalt större elbilsbatteri på 6-8h.
Eller ca 5mil i timmen.
Eller ca 5mil i timmen.
Med tanke på vad som framkommer här så kanske jag tänker fel. En bättre strategi är kanske att sikta på 11 kW? ( eller mindre? )
Det som fortfarande förvirrar,,, varför är majoriteten av laddboxar som säljs på 22 kW??
Det som fortfarande förvirrar,,, varför är majoriteten av laddboxar som säljs på 22 kW??
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 646 inlägg
Jag vill påstå att majoriteten för hemmabruk är på 11kW, men jag vet inte vad för boxar du tittar på.
För att det kostar tillverkaren av laddbox väldigt lite extra att klara av 22 kW än 11 kW. En 22 kW laddbox kan installeras med stöd för 11 kW, så de behöver bara ha en produkt i sortimentet att ge support för, etc.Lars-Göran Lindström skrev:
Min box klarar 22 kW men har bara kablar för 11 kW draget till sig. Och med effektavgift så stryper jag ändå effekten lägre än 11...