Du vill inte ha trefas till laddaren?
 
  • Gilla
Johan Eek
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du vill inte ha trefas till laddaren?
Alltså jag tänker att en fas borde räcka för mig idag, 16a 230v borde bli max 3,6 kWh och kanske snitt 2 kWh. Tänker att kan uppgradera om man skulle behöva i framtiden.
 
Det blir 3,6 kW, inte kWh.
Vad har du för huvudsäkringar? Inte ofta en ensam förbrukare kan dra 16A på en fas utan att man får problem när värmepannan/spisen/vattenkokaren/etc drar igång. Då finns det stora fördelar med tre faser till laddaren och lastbalansering
 
  • Gilla
Johan Eek
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir 3,6 kW, inte kWh.
Vad har du för huvudsäkringar? Inte ofta en ensam förbrukare kan dra 16A på en fas utan att man får problem när värmepannan/spisen/vattenkokaren/etc drar igång. Då finns det stora fördelar med tre faser till laddaren och lastbalansering
Jo absolut, jag menar kW.
25A huvudsäkring och ska ha lastbalansering så att det inte blir överbelastad. Det är därför jag har räknat med 2kW laddning i snitt och det räcker för mig.
 
Vill inte dra om elkablarna då det är rätt så långt mellan där jag vill ha laddaren och elskåpet.
 
Johan Eek Johan Eek skrev:
Vill inte dra om elkablarna då det är rätt så långt mellan där jag vill ha laddaren och elskåpet.
At drar ordentliga kabel 3 fas från elskåpet till billadaren är nog at rekommendera.

Sen kostar lastbalancering en hel del.

Jag med mina försäkringar skulle drar 3 fas fram till bil laddningen, hoppa över lastbalanceringen och begränsningar laddströmmen på själva laddaren.

Tror det blir bättre och billigare, då nytt kabel kostar nog mindre än lastbalancering, beroende på avstånd säkerligen.
 
  • Gilla
Johan Eek
  • Laddar…

Bästa svaret

Formellt är det inga problem att ersätta ett vägguttag med en laddare. Men om det är en gammal installation kan det vara en bra idé att kontrollera alla eventuella kopplingspunkter så att de är i bra skick. Men det är mindre risk att skjuta säkringar om man har en trefasladdare och ställer ner strömmen en bit.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
H he-peter skrev:
At drar ordentliga kabel 3 fas från elskåpet till billadaren är nog at rekommendera.

Sen kostar lastbalancering en hel del.

Jag med mina försäkringar skulle drar 3 fas fram till bil laddningen, hoppa över lastbalanceringen och begränsningar laddströmmen på själva laddaren.

Tror det blir bättre och billigare, då nytt kabel kostar nog mindre än lastbalancering, beroende på avstånd säkerligen.
Ok, vad skulle du rekommendera för laddström från laddaren i en vanlig villa med 25A huvudsäkring?
 
Inte högre än att bilen blir laddad till nästa normala arbetsdag - det fins något som heter effektavgifter och det vill du inte maxa ut då det kostar knappt 90:- kW för månades högsta effekttopp under en timme eller genomsnitten av månadens 3 högsta effekttoppar i genomsnitt och det kan gälla vardagstid eller under hela dygnet beroende på nätägare.

maxar du ut 25 ampere under en timme eller mer under månaden kan effektavgifterna gå på ~1500:- - eller tusenlapp mer än om du håller dig kring 5 kW under 1 timme som högsta strömtopp under månaden.
 
  • Gilla
Johan Eek
  • Laddar…
Johan Eek Johan Eek skrev:
Ok, vad skulle du rekommendera för laddström från laddaren i en vanlig villa med 25A huvudsäkring?
Medan jag hade enfasladdare hemma brukade jag ha den ställd på max vilket var 16A. Jag blev tvungen att omfördela laster mellan faserna en del för att inte lösa huvudsäkringen på 20A när jag använde ugnen under pågående laddning. Det går att ladda 16A i ett hushåll. Men man måste tänka på vad man gör samtidigt och man måste eventuellt omfördela laster mellan faserna en aning.

Nu har jag en trefasladdare och den står normalt på sin lägsta inställning 6A. Det ger 4 kW laddeffekt och har aldrig löst en säkring för mig. Behöver jag någon gång ladda snabbare så är det bara att ställa upp den då.

Det händer att jag laddar från vanligt vägguttag med 10A. Det går det också. Men man får inte ha bråttom.
 
  • Gilla
Johan Eek
  • Laddar…
Johan Eek Johan Eek skrev:
Ok, vad skulle du rekommendera för laddström från laddaren i en vanlig villa med 25A huvudsäkring?
Vilken typ bil har Du? Vad är max AC laddning på den? Finns ju hybrid bilar som laddar en fas.

Jag har kommit överens med min elektriker, att jag får drar kablar och han kommer och kopplar in det.

Vi har kopplat laddaren till en ny central, som är kopplat till inkommande el vid garaget. Så det är helt skild från huset. Då blir det lite enklare att har koll på vilka laster kan vara på samma grupp.
 
Tack, tänker mig en Zaptec go
H he-peter skrev:
Vilken typ bil har Du? Vad är max AC laddning på den? Finns ju hybrid bilar som laddar en fas.

Jag har kommit överens med min elektriker, att jag får drar kablar och han kommer och kopplar in det.

Vi har kopplat laddaren till en ny central, som är kopplat till inkommande el vid garaget. Så det är helt skild från huset. Då blir det lite enklare att har koll på vilka laster kan vara på samma grupp.
Hej, id 4 och ioniq 5.
Ok, bra veta ska prata med elektrikern vad hen tycker.
 
Johan Eek Johan Eek skrev:
Tack, tänker mig en Zaptec go

Hej, id 4 och ioniq 5.
Ok, bra veta ska prata med elektrikern vad hen tycker.
ID4 och ioniq 5 (fina bilar) kan laddar med max 11kw, det är 16 Ampere på 400V (3 fas). Då har du 9 Ampere (6 kw) kvar för resten av huset. Det beror på vilka andra förbrukare du har hemma. Värmepump, elpatron ...

Jag tror bilarna vill har minst 8 Ampere. Det är ca 5,5kw. Tror inte att ladda en fas är bra för bilarna.

Jag tycker man skall har en ordentlig laddare med en bra och proffsig installation. Det är bäst för bilen och säkrast för huset.
 
Redigerat:
H he-peter skrev:
Jag tror bilarna vill har minst 8 Ampere. Det är ca 5,5kw. Tror inte att ladda en fas är bra för bilarna.
ID4 kan ladda med 6A. Varför skulle enfas vara dåligt för bilen? Det är ju mest i Europa som trefas är aktuellt.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.