Är ev i färd med att skaffa elbil och funderar på laddning hemma.

Bor i villa med solceller (12kw), inget batteri och kör rörligt (månad) med eon. Har ingen ”smart värmepump” och har hittills inte funderat på timpris etc. Men om det blir elbil måste jag nog tänka om.

Fortsätter jag med månadspris hos eon kan jag ju ladda bilen när solen skiner, då går ju all överproduktion till bilen. Men på vinterhalvåret måste jag antagligen ladda när elpriset är lågt och då hjälper ju inte ett rörligt månadsavtal.

Sen behöver jag en laddstolpe och jag har ingen aning vilka som är bra, smarta och så billiga som möjligt inkl. installation?

Har idag huvudsäkring på 16A och gissar att jag bör höja till iaf 20A?

Många frågor, men det vore grymt om ni kunde lotsa stegen jag måste ta i mitt nya ”anpassa mig för elen” :)

• Gilla
Owe 17
  • Laddar…
Det "funkar" med enfasladdning med 16A också, men går oerhört långsamt (en natt räcker inte alltid om bilen är väldigt urladdad). Klarar bilen 11kW trefas så är det inga problem dock.

Men 20A är helt klart att föredra, framförallt på vintern.

Timpris är ju bra om du kan vara felxibel med laddningen på bilen och övrig förbrukning, annars riskerar du att det kostar mer. Så kan du tex ställa den att ladda nattetid på vinterhalvåret så spar du troligen på timpris. Har du solceller så vill du antagligen ladda på dagen, vid solig väder, även om det vintertid kan vara klurigare.

Vi har en Garo i stugan och en DEFA hemma.
Båda är helt ok. Jag har inte ställt in dom på ngt "samrt sätt" dock utan håller dom bortkopplade från internet....då är det bara "att plugga in" och ev styra från bilen om man vill. I början var det strul hos grannarna som hade DEFA med inpluggade laddboxar som skulle göra "smarta" saker, men det torde dom ha fixat nu 5 år senare...

• Gilla
Tjorwen och 1 till
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Är ev i färd med att skaffa elbil och funderar på laddning hemma.

Bor i villa med solceller (12kw), inget batteri och kör rörligt (månad) med eon. Har ingen ”smart värmepump” och har hittills inte funderat på timpris etc. Men om det blir elbil måste jag nog tänka om.

Fortsätter jag med månadspris hos eon kan jag ju ladda bilen när solen skiner, då går ju all överproduktion till bilen. Men på vinterhalvåret måste jag antagligen ladda när elpriset är lågt och då hjälper ju inte ett rörligt månadsavtal.

Sen behöver jag en laddstolpe och jag har ingen aning vilka som är bra, smarta och så billiga som möjligt inkl. installation?

Har idag huvudsäkring på 16A och gissar att jag bör höja till iaf 20A?

Många frågor, men det vore grymt om ni kunde lotsa stegen jag måste ta i mitt nya ”anpassa mig för elen” :)
Tibber med smartladdning och Grid rewards, med solel inkluderat måste vara bland de bättre alternativen. Vi kopplar in vår bil när vi kommer hem och ibland laddar den fullt (80%) till minuspriser (bortsett från skatter m.m) .
Schemat ställer den in automatiskt efter de billigaste timmarna och de går att styra om man behöver ha bilen fulladdad till dagen efter m.m. 😊

Laddbox tycker jag Easee fungerar bra med Tibber Pulse, då kan man även ställa effektvakt så slipper man höga toppar.

• Gilla
naile och 1 till
  • Laddar…
Jag har precis installerat en laddbox och gjorde inför det en hel del research.

Uppsäkring: Vi har också 16A huvudsäkring till ett större hus med bergvärmepump. Efter att ha läst på en del kom jag fram till att vi inte behöver säkra upp utan la istället till en lastbalanserare. Det beror dock på körmönster och pendlar man långa sträckor och alltid måste ha fulladdat så kan det vara en idé att säkra upp. Beror såklart på övriga förbrukare i huset. Det beror också på vad ens elnätsleverantör har för fasta avgifter för säkringsstorlek. Vår tog 80 kr extra för 20A och 150 kr extra för 25A (månadsvis). Det är också en kostnad att säkra upp, men billigt om man gör det i samband med installation av laddbox med tanke på det gröna avdraget (ca 1 000 kr netto). En liten huvudsäkring blir ju också en naturlig begränsning så att inte effekttariffen blir så blodig av misstag.

Kostnad: En laddbox med standardinstallation (oftast en håltagning och 10m kabel) kostar ungefär 5000 kr med grönt avdrag. Det går att komma ännu billigare undan om man hittar en kampanj och byter elavtal. Det kan också bli betydligt dyrare om man har långt till elcentralen, många håltagningar och lägger till lite extraval. Vår installation gick på 8 500 kr men då hade vi 3m extra kabel, behövde extern kapsling samt la till lastbalanserare och kabel med större area för att ev. kunna köra V2G i framtiden.

Val av box: Såvitt jag kunnat se har de flesta boxar (Zaptec, Easee, Charge Amps, Defa m.fl.) som säljs av etablerade installatörer ungefär samma funktioner, de klarar smartstyrning och har en app man kopplar upp sig till (sen har bilen en app, lastbalanseraren en annan och elleverantören ytterligare en, många appar blir det). Vi valde Charge Amps Aura eftersom den tillsammans med Defa Power är de enda (?) boxarna i hyfsat prisläge som är förberedda för V2G. Kanske helt onödig egenskap beroende på hur teknikutveckling blir men båda ska vara bra boxar. Ett tips är att kolla M3:s laddboxöversikt för att få en introduktion. Amina S ska vara enkel och billig enligt testet. Vi valde chargefy för att installera och det gick snabbt och smidigt.

Nu återstår bara att pröva detta i praktiken, på onsdag kommer elbilen!

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
J
M m@nge skrev:
Vilken firma bör man anlita för installation? Såg dessa [länk]

Inget jag hört talas om alls, har ni några tips?
Jag läste att enkla elbolaget inte är alls bra.

Jag håller på och ordnar en extra parkeringsplats och skulle vilja ha el där, inte nödvändigtvis en laddplats men skulle vara bra att dra 3-faskabel när man är igång. 10m 2.5 3-faskabel kostar rätt mycket så skulle man få en komplett laddstation för 3000 så skulle jag helt klart köra på det istället. Jag byter gärna elbolag, men inte till just enkla elbolaget... Så har nån annan tips på en installation för kring 3.000 spänn så... :) kan man ju lika gärna ta det som att lägga 2000 på bara en vanlig 220 uttag inkl kabel.

M m@nge skrev:

M m@nge skrev:

Jag kikade på Laddboxkillarna men de föll bort pga. krånglig hemsida och att man behövde anlita Enkla elbolaget för att få de riktigt bra priserna. Stod för mig mellan Evify och Chargefy. Det blev till sist det sistnämnda för jag fick ett lägre pris på den kombination av laddbox och lastbalanserare jag ville ha. Tror de stora som marknadsför sig offensivt ligger typ lika i pris. En del har egna anställda som åker runt, andra anlitar lokala firmor. Det är oavsett lite av ett lotteri vem som dyker upp.

Utifrån de parametrar som jag kan bedöma (uppträdande och estetik samt basala kunskaper om el) var Chargefy bra. De hade en egen anställd som inom en vecka kom förbi och installerade.

Det går såklart att anlita en egen elektriker och ändå ta del av det gröna avdraget. Det är kanske svårt att komma ner i samma pris (den jag kollade med skulle ha 8 500 kr för Zaptec Go jmf med 5 000 kr hos de stora installatörerna). Hade jag haft en "huselektriker" skulle jag nog kört på det just för att ha någon som kan min elanläggning.

Vi laddar bilen med den medföljande laddkabeln till bilen kopplad till vår motorvärmarstolpe med 10A-säkring.
Bilen laddar runt 1800 watt och det räcker gott och väl för vår jobbpendling på 32 km fram och tillbaka.

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
M m@nge skrev:
Men på vinterhalvåret måste jag antagligen ladda när elpriset är lågt och då hjälper ju inte ett rörligt månadsavtal.
Att ladda elbil (hemma) är rätt så billigt jämfört med fossilbil. Om Du inte orkar med timpris, kör med rörligt. Ladda elbil med rörligt är redan bra, ladda med timpris är bättre.

Tycker, du skall räknar först, hur stor skillnad det kan blir mellan timpris-laddning och rörligt. Överföringsavgift och energiskatt blir ju samma.

Sen kan Du ju tar ett beslut

• Gilla
m@nge och 1 till
  • Laddar…
En annan variabel jag inte riktigt räknade med var försäkringen på bilen som är en Tesla model 3. För att spara så mkt som möjligt kanske timpris är att föredra på tex vinterhalvåret, så kan det täcka in den ”dyra” försäkringen?

M m@nge skrev:
En annan variabel jag inte riktigt räknade med var försäkringen på bilen som är en Tesla model 3. För att spara så mkt som möjligt kanske timpris är att föredra på tex vinterhalvåret, så kan det täcka in den ”dyra” försäkringen?
Som det ser ut denna sommaren, och med solceller, kan det vara rätt val att har rörligt på sommarn och timpris på vintern.

Med solceller köper man ju aldrig el på det billiga timmarna, då man producerar själv då.

Så jag tycker ditt resonemang är helt rätt.

Lite nyfiken: hur mycket kostar försäkringen?
Själv har jag ID.3 ca 3 år gammal och helförsäkring hamnar på 4.500 sek.

Lastvakt är bra att skaffa om du har andra storförbrukare som kan vara igång samtigt. Men det är inte någon riktig lastbalansering mellan faserna det handlar om i dessa billiga laddboxar. De bara stryper så att inte huvudsäkringen går, även om nån fas är helt oanvänd så stryper de alla faser.

B bhus2021 skrev:
Lastvakt är bra att skaffa om du har andra storförbrukare som kan vara igång samtigt. Men det är inte någon riktig lastbalansering mellan faserna det handlar om i dessa billiga laddboxar. De bara stryper så att inte huvudsäkringen går, även om nån fas är helt oanvänd så stryper de alla faser.
Det enda riktigt tunga jag har är väl bergvärmepumpen.

H he-peter skrev:
Som det ser ut denna sommaren, och med solceller, kan det vara rätt val att har rörligt på sommarn och timpris på vintern.

Med solceller köper man ju aldrig el på det billiga timmarna, då man producerar själv då.

Så jag tycker ditt resonemang är helt rätt.

Lite nyfiken: hur mycket kostar försäkringen?
Själv har jag ID.3 ca 3 år gammal och helförsäkring hamnar på 4.500 sek.
Den Tesla jag kollat in hamnar på runt 950kr/mån med helförsäkring. Det även fast jag är skadefri, bor i villa och inte i ett brottsutsatt område. Men jag antar att försäkringen på Tesla mestadels sticker iväg pga antal hästkrafter.

• Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Maalox
Debitering för effekttoppar börjar väl bli en variabel att väga in i beslut kring investering i laddbox?

Med Ellevio i Göteborg är det halvering av priset 22-06, så 11kw laddning motsvarar 5.5kw om laddar på natten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.