3 287 läst ·
28 svar
3k läst
28 svar
Portabel 3-fas laddbox till byggcentral
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Okej, förklara gärna vad som var fel i svaret.Bo.Siltberg skrev:
Jag tror dom menar att haka loss den från väggen bara. Finns en fästplatta som följer med. Finns också ett adapter paket med, där det finna adapter för att koppla till vanligt vägguttag.Bo.Siltberg skrev:
Hittade installationsanvisningar: https://go-e.com/fileadmin/Support/...ini-flex-installations-och-bruksanvisning.pdf
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Du litade alltså på svaret? Det är ett av problemen. Jag tänker nog aldrig ge mig in på att peka på vad en AI säger fel, det får hållas till andra forum, det finns annat att lägga tiden på.V vass skrev:
Tack, skummade den som hastigast men den gav inget nytt.V vass skrev:
Jag litar aldrig fult ut på något svar från AI, är väl medveten om att den kan ha fel. Men oftast har den rätt. Det är ingen skillnad från att läsa olika forum och vad personer skriver där, dom kan ha fel.Bo.Siltberg skrev:
Bästa svaret
Enligt 62752 måste skyddet vara inbyggt, det finns inte krav på en JFB, men skydd motsvarande en JFB. (dvs ingen testknapp etc)Bo.Siltberg skrev:
Denna laddtingest har heller inga skäl till att kräva en JFB i den fasta anläggning. Det krävs inte för fast anslutna laddstationer. Men det finns ett allmänt krav att uttag, t.ex ett CEE-uttag i detta fall, ska skyddas av en JFB. Detta saknas dock i många äldre installationer. Därför har riktiga laddklumpar alla skydd inbyggda, och lite mer.
En enhet som följer 61851 behöver skyddas av en JFB med testknapp, men den måste *inte* vara inbyggd. Det var en rätt lång period som "riktiga" fasta laddboxar alltid behövde kompletteras med extern JFB.
Nu har många den inbyggd, men långt från alla.
Hur kan det vara svårt att förstå? Det är en enhet med CEE-kontakt (även om dokumentet i fråga täcker både den med fast anslutning och CEE.)Bo.Siltberg skrev:
Om du tar loss den från väggfästet och ansluter den till ett valfritt CEE-uttag uppfyller den per definition inte IEC 61851 längre, då den inte är fast monterad. Därför behöver den *även* uppfylla IEC 62752
Var hittar du kravet i IEC 62752 på att den ska ha en JFB typ F?Bo.Siltberg skrev:
Precis.Bo.Siltberg skrev:
Och i och med att denna kan användas på båda sätt behöver den uppfylla båda kraven, vilket de gör.
För att den uppfyller båda standarderna?Bo.Siltberg skrev:
Du har inte tänkt på grundfrågan?Bo.Siltberg skrev:
TS pratar om att placera en byggcentral mellan uttag och box, inte helt osannolikt att TS tänkt ansluta den med hjälp av förlängningskabel.
"Många" jag har sett som väljer flex-modellen använder den för att ta med till lantstället under semester eller liknande för att ha en "riktig" laddbox utan att behöva investera i en till.
(Och till skillnad från många andra "portabla" laddare klarar den upp till 22kW)
De som inte har ett CEE-uttag i närheten av sin parkeringsplats använder ibland en förlängningskabel på rätt många meter som då ska vara skyddad av JFB typ A.
Jag måste säga att jag verkligen inte begriper vad du baserar din aversion mot denna produkt på.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Det är i mina ögon enkelt. Min tveksamhet finner du i #9.Dowser4711 skrev:
Tingesten kan inte vara både och utan en tydlig anvisning för hur man gör den till det ena eller andra.
Deras spec är otydlig.
Om den följer 62752 helt och hållet ser jag ingen anledning till att hänvisa till 61851, såvida det inte är något skumt med den.
Man får hänga upp en laddklump på väggen.
Likaså får en laddstation enligt 61851 vara portabel och anslutas med stickpropp.
Man kan ju ställa en fråga till tillverkaren, alltid intressant att se vad de svarar.
Annars får vi hjälpas åt att läsa dessa standarder och försöka lista ut vad de är ute efter.
@Dowser4711 Om jag skulle koppla in laddboxen direkt i CCE-uttaget utan förlängningskabel nu tillfälligt (innan jag fått JFB och nytt uttag installerad), tycker du det skulle vara "okej"?Dowser4711 skrev:
Enligt 62752 måste skyddet vara inbyggt, det finns inte krav på en JFB, men skydd motsvarande en JFB. (dvs ingen testknapp etc)
En enhet som följer 61851 behöver skyddas av en JFB med testknapp, men den måste *inte* vara inbyggd. Det var en rätt lång period som "riktiga" fasta laddboxar alltid behövde kompletteras med extern JFB.
Nu har många den inbyggd, men långt från alla.
Hur kan det vara svårt att förstå? Det är en enhet med CEE-kontakt (även om dokumentet i fråga täcker både den med fast anslutning och CEE.)
Om du tar loss den från väggfästet och ansluter den till ett valfritt CEE-uttag uppfyller den per definition inte IEC 61851 längre, då den inte är fast monterad. Därför behöver den *även* uppfylla IEC 62752
Var hittar du kravet i IEC 62752 på att den ska ha en JFB typ F?
Precis.
Och i och med att denna kan användas på båda sätt behöver den uppfylla båda kraven, vilket de gör.
För att den uppfyller båda standarderna?
Du har inte tänkt på grundfrågan?
TS pratar om att placera en byggcentral mellan uttag och box, inte helt osannolikt att TS tänkt ansluta den med hjälp av förlängningskabel.
"Många" jag har sett som väljer flex-modellen använder den för att ta med till lantstället under semester eller liknande för att ha en "riktig" laddbox utan att behöva investera i en till.
(Och till skillnad från många andra "portabla" laddare klarar den upp till 22kW)
De som inte har ett CEE-uttag i närheten av sin parkeringsplats använder ibland en förlängningskabel på rätt många meter som då ska vara skyddad av JFB typ A.
Jag måste säga att jag verkligen inte begriper vad du baserar din aversion mot denna produkt på.
Eller bör jag ändå köra en byggcentral? Dvs CCE-uttag -> förlängningskabel -> byggcentral -> laddare?
Tja, du uppfyller ju regelverket för 62752 som den är, och då krävs ju inte extern JFB, så risken känns tämligen låg.V vass skrev:
Dvs, om den anses vara "portabel" så gör du helt rätt i det läget.
Resonerar man med chatGPT verkar den dock tycka att behöver en jordfelsbrytare ändå. Vet inte om det den säger är rätt?Dowser4711 skrev:
Hade inte koll på detta innan jag beställde denna, då hade jag kanske valt annat. Nu ska jag ju i och för sig på JFB inkopplad. Och skulle jag ta med den till annat ställe så får man hoppas dom har JFB också. Verkar dock vara en fin laddare annars med bra uppkopplingsmöjligheter.
"
IEC / EN 62752 beskriver hela säkerpaketet som måste finnas i den portabla laddsladden själv: 6 mA-DC-övervakning, ≤ 30 mA-AC-skydd, snabb frånkoppling, självtest, dropprov, IP-skydd, EMC och – sedan 2024 – tempövervakning av stickproppen.
Standarden tillåter två lösningar: med eller utan inbyggd mekanisk RCD. Väljer tillverkaren det senare (som go-e) måste du komplettera med en extern JFB typ A 30 mA för att möta installationsreglerna – oavsett om laddaren används portabelt eller fast.
IEC 62752 styr själva laddkabeln/boxen – inte husets elanläggning
IEC 62752 talar om vilka skydd som inbyggs i en portabel Mode-2-laddare (”IC-CPD”):
- ≥ 6 mA DC ska detekteras (och laddaren måste koppla ifrån sig själv).
- ≥ 20 mA AC ska detekteras (men full 30 mA-brytning är frivillig).
- Laddaren får ange i sin manual att en extern typ A-RCD ≤ 30 mA krävs om den inte innehåller en sådan själv.
Två designvägar i standarden
| Variant | Vad den innehåller | Exempel | Konsekvens för installationen |
|---|---|---|---|
| A – ”Full RCD inbyggd” | 30 mA Typ A-RCD + 6 mA DC-detektor | CTEK Njord Go | Yttre RCD behövs inte – men kabeln före boxen är ändå oskyddad. |
| B – ”RCM + kontaktor” | 6 mA DC + ≤ 30 mA AC-detektor som bara bryter laddboxen | go-e Gemini flex (bryter vid 20 mA AC) | Extern RCD typ A ≤ 30 mA krävs uppströms (fast i centralen eller portabel adapter). |
Båda varianterna är tillåtna – men manualen måste tydligt ange om extern RCD krävs (så gör go-e). go-e.com
"
Ja, den har inte en certifierad JFB i sig, men den har ett motsvarande skydd (B i tabellen), så matningen till laddsladden (dvs typ2 kabeln) etc är skyddad, men inte nödvändigtvis själva elektroniken typ WiFi, mätning etc. Den och kablage behöver en extern enhet för att vara skyddad.V vass skrev:Resonerar man med chatGPT verkar den dock tycka att behöver en jordfelsbrytare ändå. Vet inte om det den säger är rätt?
Hade inte koll på detta innan jag beställde denna, då hade jag kanske valt annat. Nu ska jag ju i och för sig på JFB inkopplad. Och skulle jag ta med den till annat ställe så får man hoppas dom har JFB också. Verkar dock vara en fin laddare annars med bra uppkopplingsmöjligheter.
"
IEC / EN 62752 beskriver hela säkerpaketet som måste finnas i den portabla laddsladden själv: 6 mA-DC-övervakning, ≤ 30 mA-AC-skydd, snabb frånkoppling, självtest, dropprov, IP-skydd, EMC och – sedan 2024 – tempövervakning av stickproppen.
Standarden tillåter två lösningar: med eller utan inbyggd mekanisk RCD. Väljer tillverkaren det senare (som go-e) måste du komplettera med en extern JFB typ A 30 mA för att möta installationsreglerna – oavsett om laddaren används portabelt eller fast.
IEC 62752 styr själva laddkabeln/boxen – inte husets elanläggning
IEC 62752 talar om vilka skydd som inbyggs i en portabel Mode-2-laddare (”IC-CPD”):
- ≥ 6 mA DC ska detekteras (och laddaren måste koppla ifrån sig själv).
- ≥ 20 mA AC ska detekteras (men full 30 mA-brytning är frivillig).
- Laddaren får ange i sin manual att en extern typ A-RCD ≤ 30 mA krävs om den inte innehåller en sådan själv.
Två designvägar i standarden
Variant Vad den innehåller Exempel Konsekvens för installationen A – ”Full RCD inbyggd” 30 mA Typ A-RCD + 6 mA DC-detektor CTEK Njord Go Yttre RCD behövs inte – men kabeln före boxen är ändå oskyddad. B – ”RCM + kontaktor” 6 mA DC + ≤ 30 mA AC-detektor som bara bryter laddboxen go-e Gemini flex (bryter vid 20 mA AC) Extern RCD typ A ≤ 30 mA krävs uppströms (fast i centralen eller portabel adapter).
Båda varianterna är tillåtna – men manualen måste tydligt ange om extern RCD krävs (så gör go-e). go-e.com
"
Om du anser att det är ett stort problem eller ej är upp till dig att avgöra.
Okej 👍 tack för svarDowser4711 skrev:
Ja, den har inte en certifierad JFB i sig, men den har ett motsvarande skydd (B i tabellen), så matningen till laddsladden (dvs typ2 kabeln) etc är skyddad, men inte nödvändigtvis själva elektroniken typ WiFi, mätning etc. Den och kablage behöver en extern enhet för att vara skyddad.
Om du anser att det är ett stort problem eller ej är upp till dig att avgöra.
En avgörande skillnad är att tex på detta forumet och i hög grad då det berör olika elfrågor finns en betydande "felrättningsmekanism" i form av en mycket varierad i kunskap, inställning osv skara som läser och reagerar. Jag har sällan eller aldrig under åren här sett något helgalet eller i olika grad farligt klara sig särskilt länge.V vass skrev:
I din grundfråga skulle jag säga att en vettig tanke är att din påbyggnad med ännu fler kontakter, byggcentral av i sig tveksam kvalitet osv inte tillför något av värde snarare tvärtom. Förutsättningen är att du som du skriver menar att ordna matningen till ditt uttag i någorlunda närtid. Din box uppfyller ju som sagt de olika krav som ställs på den för att skydda på anslutningssidan mot bilen det är där i princip allt som betyder något kan hända jämfört med stumpen kabel mot uttaget.
Klicka här för att svara