Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Jag tänkte på de "många" rapporter som påstås finnas att Easee relä svetsar fast.
Den lilla skillnaden i brytavstånd har väldigt liten betydelse här i Sverige.
Den lilla skillnaden i brytavstånd har väldigt liten betydelse här i Sverige.
De rapporterna har jag inte hört talas om. Sen har jag full förståelse för att man har svårt att lita på Easee efter vad som hänt.Bo.Siltberg skrev:
Kan jag lika gärna dra kablarna från Charge Amps Aura till normcentralen och koppla dessa direkt på inkommande faser från fasadmätarskåpet? I och med att det inte behövs en separat dvärgbrytare eller jfb så går det väl lika bra att använda faserna direkt från normcentralen?
Har inte mycket plats för säkringar kvar i normcentralen så skulle ändå passa bra om man klarar sig utan extra.
Har inte mycket plats för säkringar kvar i normcentralen så skulle ändå passa bra om man klarar sig utan extra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Ja
Fick tag på en Charge Amps Aura för ett bra pris begagnad. När jag kikar på installationsmanualen så verkar den kräva att vara avsäkrad?Bo.Siltberg skrev:
Hur kan den behöva en extra säkring när den redan har inbyggd säkring och jordfelsbrytare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller syftar dom på huvudsäkringen i mätarskåpet i detta fallet?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det är inte samma säkring. Den säkring de beskriver här är den s.k. försäkringen eller backup-skyddet som syftar till att skydda boxen mot för höga kortslutningsströmmar. Alla(?) apparater har ett sådant krav, JFBer etc, även Easee som kräver högst 40 A, dvs långt över den säkring som ska skydda ladduttaget.
Den inbygga säkringen skyddar ladduttaget så att det inte går att överbelasta. Den ska vara på max 32 A eftersom det är märkströmmen för ett typ 2 ladduttag. Boxar som inte har denna säkring inbyggd kräver att den finns i den fasta anläggningen, och då max 32 A.
Så du har redan den säkring de kräver i form av dina mätarsäkringar eller ev andra huvudsäkringar nedströms.
Den inbygga säkringen skyddar ladduttaget så att det inte går att överbelasta. Den ska vara på max 32 A eftersom det är märkströmmen för ett typ 2 ladduttag. Boxar som inte har denna säkring inbyggd kräver att den finns i den fasta anläggningen, och då max 32 A.
Så du har redan den säkring de kräver i form av dina mätarsäkringar eller ev andra huvudsäkringar nedströms.
Vad bra! Jag har dragit 2st 20mm flexslang till normcentral, behöver bara dra igenom kabel (har 20A huvudsäkring, men eftersom laddboxen är 2x22kw så borde jag väl dra kabel som är mer än 2,5mm2?).Bo.Siltberg skrev:
Det är inte samma säkring. Den säkring de beskriver här är den s.k. försäkringen eller backup-skyddet som syftar till att skydda boxen mot för höga kortslutningsströmmar. Alla(?) apparater har ett sådant krav, JFBer etc, även Easee som kräver högst 40 A, dvs långt över den säkring som ska skydda ladduttaget.
Här är bilder på normcentralen. Inkommande vid huvudbrytare är 6mm2 från mätarskåp.
Blev lite konfunderad varför inte färgerna är i rätt ordning? Ska inte L1 vara brun, L2 svart och L3 vit? Här är ju ordningen svart, brun, vit?
Utgående från huvudbrytare så har dom klämt in två kablar per fas, så antar att det inte är några problem att göra samma på inkommande.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur kommer det sig att man har två olika nollskenor som inte är ihopkopplade?
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Vad ska de slangarna användas till? De är för klena för att användas till laddstationen eftersom du behöver 6 mm² om du vill kunna ansluta ledningen direkt på HB i denna central.J joasag skrev:
Det kan vara möjligt att använda 2.5 mm² om
1. mätarsäkringarna fortfarande duger som kortslutningsskydd, och
2. om laddstationen kan programmeras för att dra max 16-20 A från den gemensamma matningen.
För punkt 1 behöver vi veta förimpedans, längd och area på huvudledningarna. Du kan mäta upp förimpedansen själv i ett uttag nära elcentralen på bild med vattenkokarmetoden.
Punkt 2 får du kolla upp själv, om du nu inte vill kunna ladda med högre ström för annars går 2.5 mm² bort.
EU...år 2001 så bytte man inom EU ordning på färgerna för de tre faserna från svart, brun, grå till brun, svart, grå. Din elcentral är alltså äldre än så.J joasag skrev:
Ja, det brukar finnas plats för en kabel till.J joasag skrev:
Troligen har du grupper som ligger utanför JFBn i centralen. Det ska framgå av gruppförteckningen. Har du ingen gruppförteckning så bör du ordna en sådan.J joasag skrev:
Redigerat:
Insåg att det är 2st 25mm flexslang jag har dragit. Då borde 5G6 kabel gå bra att dra väl?Bo.Siltberg skrev:
Vad ska de slangarna användas till? De är för klena för att användas till laddstationen eftersom du behöver 6 mm² om du vill kunna ansluta ledningen direkt på HB i denna central.
Det kan vara möjligt att använda 2.5 mm² om
1. mätarsäkringarna fortfarande duger som kortslutningsskydd, och
2. om laddstationen kan programmeras för att dra max 16-20 A från den gemensamma matningen.
För punkt 1 behöver vi veta förimpedans, längd och area på huvudledningarna. Du kan mäta upp förimpedansen själv i ett uttag nära elcentralen på bild med vattenkokarmetoden.
Punkt 2 får du kolla upp själv, om du nu inte vill kunna ladda med högre ström för annars går 2.5 mm² bort.
EU...år 2001 så bytte man inom EU ordning på färgerna för de tre faserna från svart, brun, grå till brun, svart, grå. Din elcentral är alltså äldre än så.
Ja, det brukar finnas plats för en kabel till.
Troligen har du grupper som ligger utanför JFBn i centralen. Det ska framgå av gruppförteckningen. Har du ingen gruppförteckning så bör du ordna en sådan.
Alternativt lösa FK och några i varje slang?
Okej, då är jag med, tänkte att det var något sådant med färgerna.
Bör laddboxens nolla anslutas till nollan utanför JFB? Vad jag kan se så är det den högra plinten.
Edit: är detta en bra kabel för ändamålet?
https://www.bauhaus.se/kabel-draka-aceflex-rv-k-5g6-svart-pris-per-meter#go-to-description
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 808 inlägg
Det är bättre. 25 mm flexslang har en innerdiameter på ca 18 mm. Det kan gå. Den kabeln behöver öht ingen slang då det är ändå brukar bli svårt att byta den. I mark så använder man 50 mm gulslang.
Ja, laddboxen ligger utanför din elcentral och dess JFB, så nollan ska då tas före JFBn.
RV-K duger fint, tillika N1XV. Det är valfritt. RV-K är mjukare och kanske lättare att dra i slang.
Ja, laddboxen ligger utanför din elcentral och dess JFB, så nollan ska då tas före JFBn.
RV-K duger fint, tillika N1XV. Det är valfritt. RV-K är mjukare och kanske lättare att dra i slang.
Vad bra! Jag testar med RV-K eftersom den finns tillgänglig hos Bauhaus.Bo.Siltberg skrev:
Det är bättre. 25 mm flexslang har en innerdiameter på ca 18 mm. Det kan gå. Den kabeln behöver öht ingen slang då det är ändå brukar bli svårt att byta den. I mark så använder man 50 mm gulslang.
Tack för all hjälp!
Och eftersom det handlar om samma grupp får man inte dela upp ledarna i olika slangar, alla trådar ska gå inom samma utterhölje.J joasag skrev:Insåg att det är 2st 25mm flexslang jag har dragit. Då borde 5G6 kabel gå bra att dra väl?
Alternativt lösa FK och några i varje slang?
Okej, då är jag med, tänkte att det var något sådant med färgerna.
Bör laddboxens nolla anslutas till nollan utanför JFB? Vad jag kan se så är det den högra plinten.
Edit: är detta en bra kabel för ändamålet?
[länk]
Klicka här för att svara