13th Marine 13th Marine skrev:
Det sker genom att laddboxen säger åt bilen "du får vara ladda med 6A" och om bilen inte gör det så stänger den av till slut.

Tror det finns boxar som kan gå över till enfasladdning, men det är ingen generell standard.
Heter protokollet CCS??

P Pligg85 skrev:
Vem har behov av att ladda så mycket som 22kW?
Idag så finns väldigt få fordon som kan ladda med den effekten. Men det finns elbilar med mer än 100kWh batteri, jag gissar att det kommer arbetsfordon med ännu större batterier där det är värt att ladda med den effekten för att kunna vara redo på morgonen.

Sen är det ju så att 22kW kräver väldigt lite mer än 11kW, den laddare jag har hemma klarar 22kW och eftersom de flesta boxar vill kunna stödja 1-fas med 32A så blir den gemensamma nämnaren 22kW.

Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
Heter protokollet CCS??
Nej, det är kontakten för likströmssnabbladdare kopplad till typ 2. Combined charging system.

Protokollet heter PWM för typ 2 och ISO15118 för CCS.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Kolla under signalling:
[länk]
Okey,, inget vidare smart protokoll ( jag skummade wikin )

Det förklarar också att, typ Tibber, måste ha access till bilens molntjänst för att typ veta laddnings nivå på batteriet.
Laddboxen verkar inte kunna fråga bilen direkt.

Okey,, inget vidare smart protokoll ( jag skummade wikin )

Det förklarar också att, typ Tibber, måste ha access till bilens molntjänst för att typ veta laddnings nivå på batteriet.
Laddboxen verkar inte kunna fråga bilen direkt.
Har väl rätt många år på nacken så man såg kanske inte behövet av dubbelriktad kommunikation.

Purre
Som gammal pensionerad elektronikkonstruktör vet jag att kraftelektronik är den del som kostar och har låg MTBF. Kostnad, inte bara i inköp utan även i kylning och montering.
Här är bild på en Garo laddbox invändigt. Det är alltså lite kabel och kontaktorn nere till vänster som skiljer, samt mjukvara då. Om dom nu ens gör någon skillnad på dom i hårdvaran. Kretskortet tar inte hand om någon kraft alls. Det rör sig alltså om några hundralappar i skillnad för hårdvaran max.

Invändig bild av en Garo laddbox med kretskort, kablar och en kontaktor nere till vänster, visande detaljkomponenterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Här är bild på en Garo laddbox invändigt. Det är alltså lite kabel och kontaktorn nere till vänster som skiljer, samt mjukvara då. Om dom nu ens gör någon skillnad på dom i hårdvaran. Kretskortet tar inte hand om någon kraft alls. Det rör sig alltså om några hundralappar i skillnad för hårdvaran max.

[bild]
Mitt fel att jag förutsatte boxarna innehöll kraftelektronik.
Väldigt intressant bild.

• Gilla
sjoelund och 1 till
  • Laddar…
Mitt fel att jag förutsatte boxarna innehöll kraftelektronik.
Väldigt intressant bild.
Lätt hänt, till en början var de prissatta som det.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag kanske är feg men jag vågar inte köpa den. Recensionerna känns lite ....
Vad kostar motsvarande som du litar på? Så jag förstår hur mycket extra du vill betala för det🤔

• Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Vad kostar motsvarande som du litar på? Så jag förstår hur mycket extra du vill betala för det🤔
Jag vet inget om denna webbplats..
Jag tyckte kundrecensionerna var lite för bra.

Om något verkar vara för bra för att vara sant,, avstår jag gärna.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag vet inget om denna webbplats..
Jag tyckte kundrecensionerna var lite för bra.

Om något verkar vara för bra för att vara sant,, avstår jag gärna.
Jag förstår det men jag undrade inte vilken du inte vill köpa utan ett exempel på en du kan tänka dig köpa...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.