Tänkte bara som motvikt till dyra offerter och surt inkomna fakturor komma med min erfarenhet som jag bedömer som prisvärt och nästan på gränsen till billigt.

Utan att namnge så är det en lokal mindre/medelstor firma som funnits länge här och jag har ingen personlig koppling mer än att använt dem för 5 och 10 år sedan på mindre installationer.

Uppdraget var att montera en laddbox, Zaptec Go och ett trefas samt säkra upp till 25A.
Eventuellt lite övriga önskemål och jag skickade bilder som underlag och lite info om vad jag tror behövs.

Fick tid inom en vecka och då hade semestertid börjat. Installatören kommer exakt i tid och vi går igenom vad jag önskar och han kommer med bra idéer och jag kommer få det bättre än tänkt.

Uppsäkrat och anmält till nätägaren.
Installation av laddbox. 25+ meter dragning i markrör.
Extra laddkabel av bra märke som tillval som jag tackar ja till.
Uppsättning av kombinerat 3+1 fas med 25meter kabel dragning i annat markrör.
Dragning ny matning in i byggnad och montering av ännu ett 3+1 fas invändigt. Inkl håltagning och förberedelser till kommande installationer.
En del ombyggnad i fasadskåp och rensning av tidigare tillfällig installation.
Får hjälp med övrig dragning och ser till att alla rör och slangar kommer rätt så det spar tid för mig sedan och jag kan skyddsfylla och återfylla allt samtidigt.

Genomgång av laddboxen och visar vad som gjorts och uppmärkning av nya jordfelsbrytare och säkringar. Egenkontroll på installationen så klart.
Testar laddboxen på bilen och diverse småprat.

Installation och allt klart på exakt 4 timmar (non-stop ingen rast, fick inte ens störa med kaffe)

Summa 13.500kr netto
5 timmar arbetstid som knappt täcker resan då 4 var på plats.
Servicebil under 300kr.

Allt material fanns medtagna direkt. Kunde inte fått mer effektiv installation.
Kostnaden på materialet finns det absolut inget att säga om, jag kan knappt köpa kabel eller uttagen billigare på elbutiker på nätet/bauhaus mm.
Inte tagit betalt för en meter mer än använt.
Allt exemplariskt specificerat.

I mitt tycke en prisvärd installation av kunnig installatör som överträffar förväntningarna.

Finns hopp än i branschen.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Eldräven och 11 till
  • Laddar…
Vad kostade det att säkra upp mot nätägaren??
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Vad kostade det att säkra upp mot nätägaren??
Passdelar 36,80:- inkl moms och grönt avdrag så 18,40:- netto för delar.

Fått betala 48kr för ett 5pack huvudsäkring också inkl moms så 24kr efter avdrag då.

Skulle inte tro att jag fått betala mindre än 5 timmar totalt om de inte säkrat upp samtidigt. 4 timmar på plats och 50min resa. Det tog väl 3min att byta passdelar och säkring och gissning 10-15 min vid kontoret?

Under 50-lappen då i merkostnader för mig.
 
P Pligg85 skrev:
Passdelar 36,80:- inkl moms och grönt avdrag så 18,40:- netto för delar.

Fått betala 48kr för ett 5pack huvudsäkring också inkl moms så 24kr efter avdrag då.

Skulle inte tro att jag fått betala mindre än 5 timmar totalt om de inte säkrat upp samtidigt. 4 timmar på plats och 50min resa. Det tog väl 3min att byta passdelar och säkring och gissning 10-15 min vid kontoret?

Under 50-lappen då i merkostnader för mig.
Tack men jag menade hur mycket elnätsägaren tar för att du höjde till 25A
 
Manganbangan Manganbangan skrev:
Tack men jag menade hur mycket elnätsägaren tar för att du höjde till 25A
Ellevio tar inget. upp till 25A är det gratis iaf.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Ellevio tar inget. upp till 25A är det gratis iaf.
Ahh tack! Jag bad en elektrikerkompis göra detta för ett bra tag sen hemma hos mig och har hållit det hemligt 🤫
 
P Pligg85 skrev:
Ellevio tar inget. upp till 25A är det gratis iaf.
Gratis?
 
useless useless skrev:
Gratis?
Ändringar inom samma intervall = 16-25A så kostar det inget hos Ellevio att göra det och inte heller påverkas övriga avgifterna av det.

Dock finns ju förutsättningar att höja sin effektavgift så den får man hålla koll på.

Men nu kan vi dagtid köra tvätt+ugn vilket pressade säkringarna över 20A om båda värmde samtidigt.
Och kunna köra effektiv 3fasladdning på natten 22-06 utan att höja sina toppar.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.