Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ok, så en VD som inte vet vad snabbladdning är plus din egen tolkning alltså.

Jag vidgår att jag tog fel på titel, men i övrigt verkar jag gissat ganska bra tycker jag.
Du kan få en text från en kommunikatör också, samma antagande ligger som grund för detta uttalande.

Det är dock varken VD eller kommunikatörer som bestämmer hur effekttarifferna skall utformas eller kommuniceras.

Textutdrag som diskuterar effekttariffer och elnätet i Göteborg.
Text om effektavgifter och elpriser på natten från Jennie Sjöstedt, chef för kundvård på Göteborg Energi Nät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är dock varken VD eller kommunikatörer som bestämmer hur effekttarifferna skall utformas eller kommuniceras.
Låter som en konstig bolagsordning.
 
Nu har du fått många bra svar och både laddbox och effektvakt kan ju vara vettigt men det går ju också bra att ladda från ett vanligt trefas CEE uttag med en dylik;
https://se.noeifevo.de/products/noe...MIvb7kyYD4jQMVpVmRBR2tYwDmEAQYBSABEgLhXfD_BwE

Jag har 20A-säkring och kör med en sådan. Har timpris och styr laddtiderna i bilen till mellan 12:00-16:00 och 00:00-05:00 och träffar oftast hyfsat rätt.

Laddar 4kW(6A) normalt för att hålla ner ev. effektavgift och ställer upp laddströmmen på kabelboxen de tillfällen jag skulle behöva ladda snabbare.

Allt till det facila priset av 2300:-...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nu har du fått många bra svar och både laddbox och effektvakt kan ju vara vettigt men det går ju också bra att ladda från ett vanligt trefas CEE uttag med en dylik;
[länk]

Jag har 20A-säkring och kör med en sådan. Har timpris och styr laddtiderna i bilen till mellan 12:00-16:00 och 00:00-05:00 och träffar oftast hyfsat rätt.

Laddar 4kW(6A) normalt för att hålla ner ev. effektavgift och ställer upp laddströmmen på kabelboxen de tillfällen jag skulle behöva ladda snabbare.

Allt till det facila priset av 2300:-...
Tänk i så fall på en jordfelsbrytare på AC sidan.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Tänk i så fall på en jordfelsbrytare på AC sidan.
Typ B dessutom, det är inte säkert att laddaren har detektering av läckande likström.

Edit: Jag har monterat JFB typB i min central just för att hantera denna risk.
 
H he-peter skrev:
Tänk i så fall på en jordfelsbrytare på AC sidan.
Mjo, men alla uttag med märkström 16A ska ju skyddas av JFB. Sedan sitter det även en jordfelsbrytare (RCD) i själva "sladden"...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Typ B dessutom, det är inte säkert att laddaren har detektering av läckande likström.

Edit: Jag har monterat JFB typB i min central just för att hantera denna risk.
Jag tolkar "DC6mA RCD-skydd" som att den har det men jag kan ha fel...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mjo, men alla uttag med märkström 16A ska ju skyddas av JFB. Sedan sitter det även en jordfelsbrytare (RCD) i själva "sladden"...
Vad bra! Tänkte bara påminna, att det är bra att kolla att man verkligen har det. Gamla hus och så vidare.

Har läst, ...
[...]
Om laddboxen har ett inbyggt DC-skydd (likströmsdetektering) kan en jordfelsbrytare av typ A eller F räcka. Om DC-skydd saknas krävs en jordfelsbrytare av typ B.
[...]

https://www.elinstallatoren.se/2024...reglerna?,skyddar andra delar av anläggningen.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Dylika laddklumpar på sladden som Styrman länkar till har alla skydd inbyggda.
Man ska inte behöva kontrollera att den följer IEC 62752.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.