Laddboxar
PFO: Finns bra video om en konvertering till låg kostnad av Leaf batteri för batterilager: [MEDIA=youtube]XHZWGLzT7gg[/MEDIA]
Hubbe73: [citat] För vår del så ligger stor del av LVVP förbrukningen på fas 3 av ngn anledning, samt att troligen ligger minst ett elvärmegolv på samma. Så kikar jag i Perific appen (lastbalanseraren) så är toppbelastning idag: L1-1,8kWh, L2- 2,5kWh och L3-3,7kWh och då är det inte ens speciellt kallt, men jag tror det var när den gasade på varmvatten i natt. Men när det var -10 så låg
13th Marine: Kan tilläggas att Ctek Njord är en laddbox med app och möjlighet till "lastbalanserare".
Testarn: Du verkar ju ha identifierat en möjlig(trolig) bov i dramat - grannens laddbox. Du skriver att problemen började när de förra grannarna satte upp den, försvann när den monterades ner och sen kom tillbaka när den sattes upp igen. Det låter ju som om deras laddare har en radioenhet som stör ut din wifi och andra radiosignaler(din bilnyckel) Du kan ju installera en app på telefonen för
Demmpa: Den svarta kabeln ser ut att vara en EKKJ 4x2,5/2,5, den texten bör finnas "stämplad" på kabeln, alltså 3fas + nolla + jord, det är ingen biledare utan en koncentrisk skyddsledare, den har samma area som ledarna i kabeln. Den är helt okej att använda.
Hemingway: [citat] Eller testutrustning, det finns ju andra sätt än elbil att testa en laddare på.
he-peter: Hej, Har varit ute och bilat upp till Norska fjällen under semestern. Tyckte det var märkligt: alla MER snabbladdare jag kollade på svenska sidan gränsen fungerade inte; provade ett antal. I Norge fungerade alla felfritt och mycket smidigt med appen. Igår använder jag google maps för att planera nästa resa på en helt annan sträcka. Där kunde jag se, att även andra MER snabbladdare har
JohanLan: [citat] Det blev en Zaptec Go iställer för en DEFA. Zaptec har en bra integration både i HA och Tibber, så nu har jag full koll på allt som rör laddningen. Tibbers system för laddning fungerar så pass bra att jag inte har behövt styra det närmare från HA, men alla siffror finns tillgängliga i HA så jag är helt nöjd.
Amiala: Att säkra upp känns inte aktuellt givet att problemet uppstår relativt sällan under året. Jag sänkte elpatroneffekten till 2 kW och justerade graden för när den kickar in, och stängde av Smart Price Adaptation på FVP. Bra värme i huset nu och bilen laddas som den ska..
sinuslinus: Nu under januari har Grid rewards verkligen varit användbart. Fyllt upp bilen nu på tre fyra dagar. Det har snittat 30 kWh per dag. I natt så laddade jag 43 kWh för -8 kr och det tog stopp när bilen slog ifrån vid 100%.
Nötegårdsgubben: Det har kommit en SOU i frågan som föreslår att samfällighetsföreningen själv (med krav på kvalificerad majoritet om det bedöms kostsamt) ska kunna besluta om att inkorporera elbilsladdning i en parkeringssamfällighet. Den har fått en egen tråd här.
Dojan och Maja: Hej! Har du en hel elbil eller en el hybrid? Hybrid laddar på en fas, L1. Du får göra en mätning och ta den fasen som minst belastat. Hel elbil laddar på tre faser. ( bra att snurra på faser med den minst belastade på L1 i laddboxen ändå, om Man får besökare med en Hybrid bil som ska ladda hos dig). Lastbalansering tipsar jag Enigic one, man får para ihop Zaptec med enegic. Då styr
Bo.Siltberg: Jag vet inte hur man löser ut det. Men 16 A är ju en god gissning då det är väldigt vanligt. Det är troligen viktigt att det blir rätt för att lastbalanseringen ska fungera. Men det är en grov uppgift. Jag menar, effektvakten ska känna av ifall det finns tillräckligt med ström "ledigt" för att koppla in elbilen. 16 A är där väldigt grovt som troligen leder till att elbilen aldrig
Deek: Tack! Det här gått bra. Det tog oväntat lång tid att borra hål i plåten och det blev rejält varmt. Blev lite nervös för att det skulle börja brinna i väggen, så körde extra långsamt. Nu är det dock problem med appen, men det ligger i en annan tråd 😂
Galten: Nu har jag beställt en Zaptec Go och en Zaptec Sense som borde funka fint 😊 Sen kommer frågan vilken elbil jag skall köpa, ett rätt mycket större beslut. Jag kör som sagt runt 2 mil på vardagar men kör de flesta helger till min flickvän i Simrishamn (10 mil enkel väg). Antar att de flesta rena elbilar klarar det.
Costanza: [citat] Tack. Snubblade över biluppgifter.se som också har infon, och dessutom inte begränsar antalet sökningar (eller i alla fall inte lika tidigt som car.info). /C
HenrikP: Kort svar: Det där går inte att återställa för mindre än 10000 kr. Använd din försäkring.
Dowser4711: Jag tycker att @Daniel 109 har helt rätt det var väldigt tydligt skyltat och upplyst om i god tid. På ett anslag i källaren, utan belysning och trappor, i ett låst arkiv i en toalett med skylten varning för leoparden... Så jag förstår verkligen inte vad @Claes Sörmland med flera klagar på. Ni hittade dem ju!
xxargs: Jag laddar med 6 Ampere vilket ger ca 1.4 kW laddeffekt till en Kia creed laddhybrid. - har aldrig råkat ut för att bilen bara skulle vara halvladdad när jag senare skall åka till jobbet på morronen. Ställt in tiden så att laddningen påbörjas efter tiden när effektavgiften inte räknas längre - typ efter kl 21.00 på kvällen och det är avslutat innan det blir högpris igen. som redan
TommyC: Mekaniskt våld mot Li-Ion-batteri innebär stor risk för att batteriet hamnar i termisk rusning och därav mycket tråkiga konsekvenser.
Hemingway: [citat] Inget tar skada, det enda som kan hända är att säkringen går. Det här är som det ska fungera. Den ska återuppta laddningen själv, men bile behöver minst 6A tillgängligt för att det ska kunna ske. 5A räcker alltså inte. Laddprotokollet är uppbyggt så. Du behöver inte justera till 10A, den ska justera det själv, givet att minst 6A finns. Däremot så är detta inte 100%
Avemo: Vad är det vi ser? Det ser ut i bilen som att den laddar med 11A trefas. Men belastningen säger något annat. Om en fas är mycket mer belastad än övriga kan man flytta en eller flera större enfaslaster från den högt belastade fasen. Jag har normalt bilens laddare ställd på den lägsta strömmen. (6A). Jag ställer bara upp den om jag behöver ladda fortare vilket inte är ofta.
lbgu: [citat] Egentligen inte. Större risk att något går fel första månaderna när det gäller ny utrustning än när man haft den ett tag och den bevisat att den inte är ett måndagsexemplar.
Christoffer L: [citat] Vi har billigare effektavgifter 23-06.
AroH: Om man inte har någon extern styrning så kan man alltid sänka tillgänglig ström via Zaptec appen från ”avancerade inställningar” och ”fristående läge”. Aktiverar man det så kan man ställa ner strömstyrkan från det initiala säkringsvärdet till vad man vill. Men viktigt att komma ihåg är då att externa kopplingar inte fungerar. Har man Tibber så får man styra därifrån,
Alfa Beta: [citat] Jag hävdade reklamation och krävde byte till annat märke och så plötsligt har den fungerat de sista 5 laddningarna (de hävdade bla att det var inloggad någon tredje part och ville hävda att vi hade konto inloggat hos vår förra elleverantör vilket vi inte hade)
Powun: [citat] Jag är själv i branschen för Laddboxar, och jag skulle vilja säga. Om du inte har väldigt god ekonomi så vill du nog inte betala för den ”bästa” Laddboxen då du troligtvis inte kommer att använda dom funktionerna som den har. Dyrare laddboxar har en del funktioner exempelvis lastbalansering som inte riktigt är aktuella för en villa. Däremot kanske du vill ha en box med
da20: [citat] Lämnade in bilen på torsdag innan midsommar och fick tillbaka den tisdag veckan efter. Gick på garantin utan diskussion. Fick lånebil under tiden.