Laddboxar
merbanan: Någon måste ju stå för fiolerna. Jag tror det kommer för andra tillverkare också. Speciellt när det gäller de som har inbyggd datakoppling. Samma när det gäller att hålla igång servrar. Speciellt Zaptec som gör effektbalanseringen i molnet.
Martin Lundmark: [citat] Hej Tänk om det från oss elanvändare varit lika mycket skriverier om switchbrus som om effektavgiften Tänk om politikerna hade intresserat sig lika mycket för frågan om dessa ökande störningar som drabbar oss som frågan om effektavgiften Tänk om de elektriker som vi anlitar hade kunskap vad switchbrus var och hade instrument som kunde mäta detta Tänk om vi redan för tio år
Hannuse: [citat] Japp, så är det. Köpte den där eftersom jag ändå skulle ha en Homewizard, så det var smidigt, Och den är garanterat från Kina tänker jag, men fungerar utmärkt 🙃
J-banan: [citat] Om det är kopplat så du har ritat är det fel. Din inkommande N till JFB typ B övervakas av första JFB, den skall kopplas mot PEN plint
Linus Hållander: Jag kontaktade kundtjänst som gjorde en omstart hos dom. Dom såg något fel i deras server? Så allting var rätt installerat. Sen efter dom startade om den så fungerade allting. Dom vehöver inte komma till dig utan dom sköter allting hos sig.👍
MathiasS: Ja, man måste se upp med installationsdelen av detta erbjudande. Jag förstår att det kan vara knepigt för många och man får därför en överaskning, men här har vi egentligen kunskap och behörighet att göra arbetet på egen hand så jag är inte så bekymrad över att förbereda för en billig installation som inte kräver ÄTor. Leverantören lämnar också tydlig info kring vad som
TechChad: Det vet jag. Jag har en HAN (E02-EQ) som jag saknar kabel till och tänkte klämma mig en egen men hittar inte hur dom är gjorda i varje ände. Därför jag undrar 😁 Så har någon och kan ta kort skulle det vara guld värt! Orginalkabel är ganska transparent i båda ändra så går nog se hur färgerna ligger.
he-peter: [citat] Kan du beskriver lite kort, hur du gör? Har själv homewizard p1 och HA. Lite tips att komma igång med detta önskas. Tack!
130m2: När vi installerade i en förening jag bodde i valde vi att också gå över till IMD el då en grundtanke var att det inte ska vara dyrare för de boende i föreningen att ladda än det skulle ha varit om vi alla bott i villor. Från början fick vi med i offerten att laddboxen bara skulle ses som en extra elmätare i lägenheten (alltså vara gratis), men pga oväntade komplikationer blev det
Revoman: ingen fara, har beställt med installation. Gör aldrig nåt när jag är osäker. 👍
Superrobban: Vi skissar på att bygga ett plank för 10 laddboxar framför en bergvägg på en industritomt. Funderar på ett litet tak högst upp som skydd för laddboxarna och laddkablarna, är det någon som har en bra ide? Det finns lite olika typ av väderskydd för laddboxar, men tänkte att den kunde bli snyggare med ett litet tak högst upp? Skissen: [bild] Exempel på väderskydd: [bild]
Bo.Siltberg: [citat] Skulle det finnas en potentialutjämning så skulle JFBn lösa av normal belastningsström. Om det inte sker direkt så finns personskyddet kvar och löser JFBn om en person får direkt kontakt med fas, eller utsatt del när det sker ett jordfel i bilen. [citat] Nä men säkringen löser, oberoende av potentialutjämning. Det var därför jag skrev att säkringen skulle vara korrekt
Stefan N: Det är bara 10A på det uttaget. Jag utgår från att ni slagit på det i appen? [bild]
Fjp: [citat] Din adapter ger väl kanske mer V2L än V2H/G eller kan du koppla in dig på trefas i hemmet direkt? Man får kolla på var standarden tar vägen vad som kommer gälla för hushållsanläggningar. Man håller på med -20 av standarden som skulle bli en mobilversion av att kunna koppla in elbilens interna ac laddare på samma sätt som dina solceller men där.kommer nog
Den oroliga byggaren: [citat] Vad intressant jag har full tillgång till min Easee box och kan inte se att det finns något annan tjänst på den. Jag ska prova igen om ett tag men förhoppningen att det skulle fungera är noll. Det är rätt konstigt att smartladdningen inte fungerar då det är rätt enkel lösnings. Det som händer i vattenfalls/Sevabs app är att den visar ett helt fel schema och tiderna som är
Avemo: [citat] Nej det är det inte. Det är en motor som är ansluten till en pulserande likström. Det är tyristorstyrningen som är ansluten till trefas. Ungefär som att de flesta elbilar har trefasmotorer trots att motorstyrningen är ansluten till likström.
JohanLun: Jag har funderat på detta. Jag har fixat en extra pplats och det skulle vara bra att ha el och laddare där, funderade på bara dra en motorvärmarkabel. typ enfast 2.5kvadrat. Alternativet vore att montera laddbox - 3500 inkl installation
Bastens: Eldon installation AB har just lanserat sin nya ladd lösning som går under namnet ”Intra”. Här sätter man laddaren i garaget och sen ett infällt snyggt uttag i fasaden. Man kan ladda både i garaget och på uppfarten. https://www.eldoninstallation.se/produkt/laddbox-intra
krystyna k: [citat] Hej! Intressant! Jag har också problem med Zaptec. Efter några problemfria månader har jag nu svårt att ladda ca var 3e gång, ladboxen detekterar ibland inte kabeln. Företaget tror att det är min kabel som är problemet. Funderar på att köpa en ny men vilken kan passa 100%kan dem inte säga.
Rayyan: [citat] Historik verkar fungera men appen är ofta offline så man får kolla någon dag senare eller ett par dagar efter det. Kontenta är att appen är usel men laddning funkar om man sätter den i oskyddat mode. Koppla in. Lås bilen och laddning starter. Lås upp bilen. Laddning slutar och du kan ta ur kabeln och köra iväg.
fredand44: Efter några dagar slutade laddboxen lysa rött och gick över till vitt. Nu har vi provat ladda och det gick bra. Så förmodligen lyckades supporten lösa problemet remote. Optimalt hade varit att de hojtat till att "nu har vi gjort det här och det här, nu ska det lira" . Mvh Fredrik
Müssli: Med Easee går det att låsa fast kabeln med hjälp av appen, det går alldeles säkert med andra laddboxar också.
Pligg85: [citat] Jag kör allt utomhus i petg av några namnkunniga märken. Men ska tillägga att jag skrivit ut fasadnummer på prov på första printern för en handfull år sedan i billig "no name" PLA typ Ali Express och de sitter kvar på söderstaket helt oskyddat från sol och regn och är lika svart idag. Något mjuk på årets varmaste dagar men imponerande bra. Provat bryta lite i dem på
Attitudeswe: Jag menar att du i VPns menysystem säger att du har mindre huvudsäkring än du har (strömkännarna sitter på ingående matning och inte på pumpens egen grupp). Så att den backar av tidigare (och i värsta fall behöver dubbla tiden innan legionellakörningen är klar). Jag har haft dum effektavgift i 10år. Optimerat en del. Maxade 7.5kW effektavgift i feb i år. Data:
Tottep: Hej, Nu har jag inte haft min så länge utan någon vecka hittills men när jag har testat laddat på dagen utan att vi har använt något annat speciellt i huset så får full blås i laddaren men så fort vi startar t.ex tvättmaskinen så gick den ner och körde typ på en fas, jag ska också tillägga att vi huset säkrat på 20 A så har man högre så kan man nog använda mer grejor hemma