5 300 läst ·
55 svar
5k läst
55 svar
Bygga om schucko till CEE
Visst kan det bli missfärgningar långt innan det blir brandrisk och givetvis är det inte något som man bör acceptera. 55-65 grader är absolut onormalt och ett tecken på att du ska åtgärda den.F fsn skrev:
Har jag sagt något annat?
Skyddet är för att det inte ska bli *brand*, inte att det ska skyddas från missfärgningar.
(Temperaturen är nog vald så att det inte slår av i förtid när laddaren sitter i solen på en oskyddad parkering etc.)
Det normala är nog att man skaffar en fast monterad laddbox, men ja, det är inte särdeles ovanligt att man har en destinationsladdare sittande i sitt uttag även när bilen inte står på plats om man har en egen parkering.F fsn skrev:
Och ja, ett par gånger om dagen blir det ju minimum om man vill ladda sin bil under natten, men ta bort laddaren och lägga in den i bilen på morgonen och sedan plocka fram den igen på kvällen.F fsn skrev:
De flesta jag känner väl nog för att känna till deras laddningsbeteenden har framförallt en typ2 kabel för att ansluta till publika laddare i bilen samt eventuellt en extra destinationsladdare liggande i bilen.
Jag känner ingen som ids plocka upp och ned sin laddare varje gång de kör till jobbet eller kommer hem.
Jag väntar fortfarande på ditt statistiska underlag!
Hur menar du då?F fsn skrev:
Ja, en fast monterad laddbox är att föredra. Jag har aldrig påstått något annat.
Och ja, uttag slits när de används flitigt genom att koppla i och ur kontakter, oavsett om det är billaddare eller brödrostar.
Men det ändrar inte det faktum att *alla* godkända laddare som säljs inom EU *har* en värmesensor i kontakten som känner av om de blir överhettade och då stoppar laddningen innan brand uppstår.
Jag har hittills inte sett *en enda* brand som har orsakats av en korrekt använd laddare.
De har *samtliga* varit orsakade av någon som kopplat in en timer, förlängningssladd eller annat som satt säkerhetsfunktionerna ur spel.
Återigen, har du någon fakta som pekar på något annat så ser jag fram mot att läsa det.
Publika Schuko för laddning (vi hade förr sådana på pendelparkeringarna) har en tendens att vara så slitna efter ett år att de överhettar stickproppen. Jag brukade bara använda dem på vintern då problemet blev mindre.
Men skriv inte då att du tycker att man gott kan säkra upp till 13A…. Helt totalt idiotiskt.Dowser4711 skrev:
Visst kan det bli missfärgningar långt innan det blir brandrisk och givetvis är det inte något som man bör acceptera. 55-65 grader är absolut onormalt och ett tecken på att du ska åtgärda den.
Har jag sagt något annat?
Skyddet är för att det inte ska bli *brand*, inte att det ska skyddas från missfärgningar.
(Temperaturen är nog vald så att det inte slår av i förtid när laddaren sitter i solen på en oskyddad parkering etc.)
Det normala är nog att man skaffar en fast monterad laddbox, men ja, det är inte särdeles ovanligt att man har en destinationsladdare sittande i sitt uttag även när bilen inte står på plats om man har en egen parkering.
Och ja, ett par gånger om dagen blir det ju minimum om man vill ladda sin bil under natten, men ta bort laddaren och lägga in den i bilen på morgonen och sedan plocka fram den igen på kvällen.
De flesta jag känner väl nog för att känna till deras laddningsbeteenden har framförallt en typ2 kabel för att ansluta till publika laddare i bilen samt eventuellt en extra destinationsladdare liggande i bilen.
Jag känner ingen som ids plocka upp och ned sin laddare varje gång de kör till jobbet eller kommer hem.
Jag väntar fortfarande på ditt statistiska underlag!
Hur menar du då?
Ja, en fast monterad laddbox är att föredra. Jag har aldrig påstått något annat.
Och ja, uttag slits när de används flitigt genom att koppla i och ur kontakter, oavsett om det är billaddare eller brödrostar.
Men det ändrar inte det faktum att *alla* godkända laddare som säljs inom EU *har* en värmesensor i kontakten som känner av om de blir överhettade och då stoppar laddningen innan brand uppstår.
Jag har hittills inte sett *en enda* brand som har orsakats av en korrekt använd laddare.
De har *samtliga* varit orsakade av någon som kopplat in en timer, förlängningssladd eller annat som satt säkerhetsfunktionerna ur spel.
Återigen, har du någon fakta som pekar på något annat så ser jag fram mot att läsa det.
Är det nåt man under en övergångsperiod, tills man skaffat antingen fast 3-fas CEE och en portabel laddbox till det, eller en fast monterad laddbox så är det att sänka laddatrömmen till 6A.
Under den veckan det tog innan elektrikern kom och installerade laddbox valde jag... Publika laddare. Inga problem. Bättre som övergång än att köpa dyra schuko laddareF fsn skrev:
Absolut, mycket bättre. Men många får en destinations”laddare” med bilen. Det ingår liksom på många bilar. På just laddhybrider så är ju publik laddare allt som oftast inget direkt imponerande alternativ då de flesta hybrider inte laddar DC. Sen är du med på att det är ingen laddare utan en avancerad förlängningskabel? Själva laddaren sitter fastmonterad i bilen.S sjoelund skrev:
Varför ska man inte kunna säkra upp ett uttag som är godkänt för 16A med kablar som är godkända för 13A till just 13A?F fsn skrev:
Det *är* en godkänd lösning med 1.5mm2 kablage om de uppfyller villkoren gällande förläggning, längd etc. (Och jag har varit väldigt tydlig i samtliga lägen där jag rekommenderat uppsäkring att man ska kontrollera om det är möjligt eller ej)
På vilket vis skulle en avsäkring på 10A respektive 13A ändra situationen för en kabeldragning som är godkänd för 13A?
En glappande kontakt kan bli överhettad av 5A.
Det är därför de har en värmesensor...
Säkringar skyddar *inte* mot överhettning.
Du har också konsekvent ignorerat frågorna jag ställt till dig:
1: Vilket är ditt statistiska underlag som du hänvisar till?
2: Har jag sagt att man ska ignorera varma och missfärgade uttag?
3: Förklara vad du menar att det säger det mesta om mitt säkerhetstänk att jag anser att man bör undvika att koppla i och ur destinationsladdaren mer än nödvändigt?
4: Har du källa till *något* tillfälle där en godkänd laddare med värmesensor inkopplad direkt i ett uttag skapat brand i det uttaget?
Det är godkänt med 1,5kvmm till 16A också om det uppfyller villkoren. Sen om det är en bra idé är en annan sak.Dowser4711 skrev:
Absolut, men i praktiken är det svårt att uppfylla de kraven och samtidigt dra ledningen genom en vägg, så det är knappt värt att ta upp i sammanhanget.Purre skrev:
(Den får väl bara läggas fri eller enskild i rör på vägg om jag minns rätt)
1.5mm2 I vägg går ju förhållandevis ofta att säkra upp till 13A.
Central på ena sidan väggen och 3-fas uttag direkt på andra sidan. Max 1m kabel eller liknande då kommer du klara dig på 1,5 så till vida förimpedansen inte är helt åt helvete.Dowser4711 skrev:
Absolut!Purre skrev:
Men, mängden tillfällen som just de villkoren är uppfyllda är nog som sagt rätt få.
(Även om de givetvis finns)
Klicka här för att svara