Såg denna tråden och även om jag inte är ett laddboxproffs så känner jag inte igen mig att enfasladdning skulle vara förenat med någon typ av problematik, jag kan nämna att vi på en firma i Norge upptäckt ett problem med att Zaptec inte fungerar som trefasladdare i vissa nät (sverige är ej drabbat) så dessa fick kopplas om till enfas. Hade detta inneburit någon typ av bekymmer är jag ganska övertygad om att vi skulle upptäckt det vid det här laget.

Då går det bra att koppla laddaren som enfas, laddningen går långsammare men i övrig är elbilsladdare väldigt flexibla i hur dom kan kopplas in. Kopplar man in en elbilsladdare med enfas trots att det är en laddare som har kapacitet att hantera 3fas så funkar de flesta laddare bra.

K KenNo skrev:
jag kan nämna att vi på en firma i Norge upptäckt ett problem med att Zaptec inte fungerar som trefasladdare i vissa nät (sverige är ej drabbat) så dessa fick kopplas om till enfas.
I delar av Norge finns så kallade IT-nät med 230 V huvudspänning utan nolla. Det är de ganska ensamma i Europa om att ha. En pryl som är gjord för trefas 400 V med nolla fungerar oftast inte bra med trefas 230 V utan nolla. Jag har hört talas om att IT-nät kan ställa till med problem för laddare även vid enfas därför att bilen inte förstår att det finns skyddsjord. Men just det problemet är nog unikt för Norge. Jag skulle säga att trefas här alltid är att föredra. Men enfas fungerar också.

A Avemo skrev:
I delar av Norge finns så kallade IT-nät med 230 V huvudspänning utan nolla. Det är de ganska ensamma i Europa om att ha. En pryl som är gjord för trefas 400 V med nolla fungerar oftast inte bra med trefas 230 V utan nolla. Jag har hört talas om att IT-nät kan ställa till med problem för laddare även vid enfas därför att bilen inte förstår att det finns skyddsjord. Men just det problemet är nog unikt för Norge. Jag skulle säga att trefas här alltid är att föredra. Men enfas fungerar också.
Stämmer helt, det som är väldigt lustigt här är att Zaptec mig veterligen är en Norsk produkt, så att den inte klarar deras eget när föreföll för mig som väldigt lustigt.

IT system är en hemsk huvudvärk, och jag längtar tillbaka till svensk standard så fort jag stöter på dem. Bör dock nämnas att dom inte är helt ovanliga på sjukhus och andra miljöer där man inte vill att jordslutning ska orsaka driftstopp även hemma på svensk mark.

• Sida från en teknisk manual om IT-system, med text om jordningssystem och en diagramillustration av ett AC IT-fordelingssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K KenNo skrev:
Stämmer helt, det som är väldigt lustigt här är att Zaptec mig veterligen är en Norsk produkt, så att den inte klarar deras eget när föreföll för mig som väldigt lustigt.
Laddstationen kan inte styra vilken spänning som finns i uttaget. Och inte heller vilken spänning bilen kräver. Det är i typ 2 standarden begränsningen sitter. Inte i deras produkt. Skall man ladda en bil via typ 2 trefas från ett norskt IT-nät måste man ha en transformator.

A Avemo skrev:
Laddstationen kan inte styra vilken spänning som finns i uttaget. Och inte heller vilken spänning bilen kräver. Det är i typ 2 standarden begränsningen sitter. Inte i deras produkt. Skall man ladda en bil via typ 2 trefas från ett norskt IT-nät måste man ha en transformator.
stämmer inte riktigt...

Det är korrekt det du säger att laddaren inte kan styra utspänningen, jag har pillat i en del gamla laddare när kommunikationsmodulen fortfarande satt på en dinskena inne i dem. Det som reglerar laddningen är faktiskt bilen, men laddaren talar on för bilen via kommunikationsgränssnittet hur mycket den får ta. Och när dom kommit överens så slog en fyrpolig kontaktor till i de gamla modellerna.

Vi sätter i huvudsak Zaptec och dessa har begrännsningen att dom inte klarar det norska 3 x 230 volt...

Ett annat norsk företag tillverkar dock laddaren easee och denna har inga problem med 3 x 230... detta kan du själv kolla upp och verifiera

K KenNo skrev:
stämmer inte riktigt...

Det är korrekt det du säger att laddaren inte kan styra utspänningen, jag har pillat i en del gamla laddare när kommunikationsmodulen fortfarande satt på en dinskena inne i dem. Det som reglerar laddningen är faktiskt bilen, men laddaren talar on för bilen via kommunikationsgränssnittet hur mycket den får ta. Och när dom kommit överens så slog en fyrpolig kontaktor till i de gamla modellerna.

Vi sätter i huvudsak Zaptec och dessa har begrännsningen att dom inte klarar det norska 3 x 230 volt...

Ett annat norsk företag tillverkar dock laddaren easee och denna har inga problem med 3 x 230... detta kan du själv kolla upp och verifiera
Jag backar. Tydligen får man ha trefas utan nolla i typ 2-handsken. Men det är fortfarande så att bilen måste kunna hantera det och inte bara laddaren. De skriver just det.
Få bilar stöder konventionell 3-fasladdning i IT-systemet.
https://support.easee.com/hc/sv/articles/4413169971345-Kan-min-bil-ladda-på-3-fas

A Avemo skrev:
Jag backar. Tydligen får man ha trefas utan nolla i typ 2-handsken. Men det är fortfarande så att bilen måste kunna hantera det och inte bara laddaren. De skriver just det.
Få bilar stöder konventionell 3-fasladdning i IT-systemet.
[länk]
Man lär sig något nytt varje dag...

Problemet med dessa saker är just att man kan vara hejare på elektriska system, men finns inte mjukvaran i en viss pryl så blir det alltid svårt. När vi monterar solcells inverters blinkar hela apparaten rött tills dess att den fått hem system för IT.

Men mellan de norska elfirmorna så är det mycket tips och tricks emellan, så man får en ganska bra bild om vad som funkat sedan tidigare.

Zaptec funkgar dock inte ens om bilen skulle stödjer det, vilket fortfarande är konstigt eftersom det ska vara en Norsk produkt.

Men det är som sagt trevligare att jobba med detta i Sverige, samma överallt. Här kan man inte ens rampa jordfelbrytare utan specialkoppling.

K KenNo skrev:
Zaptec funkgar dock inte ens om bilen skulle stödjer det, vilket fortfarande är konstigt eftersom det ska vara en Norsk produkt.
Jag gissar nu. För enfasinkoppling till IT-nät skall en fas kopplas till typ 2-handskens nolla medan en annan fas skall kopplas till handskens L1. För trefasinkoppling till IT-nät skall de tre faserna ligga på handskens faser medan jag låter vara osagt om nollan skall ligga på en fas eller vara flytande. Men eftersom det blir olika kopplingar krävs två kontaktorer i stället för en. Så kanske vill de inte fördyra produkten för att den skall bli bättre för ett fåtal bilar i delar av Norge.

A Avemo skrev:
Jag gissar nu. För enfasinkoppling till IT-nät skall en fas kopplas till typ 2-handskens nolla medan en annan fas skall kopplas till handskens L1. För trefasinkoppling till IT-nät skall de tre faserna ligga på handskens faser medan jag låter vara osagt om nollan skall ligga på en fas eller vara flytande. Men eftersom det blir olika kopplingar krävs två kontaktorer i stället för en. Så kanske vill de inte fördyra produkten för att den skall bli bättre för ett fåtal bilar i delar av Norge.
När jag koppla in zaptec så kopplar jag mycket riktigt de två faserna till N och L1... har inte installerat en ren 3x230 ute i fält så hur det kopplas internt i easee kan jag faktiskt inte svara på, jag har endast dokumentation ifrån zaptec eftersom det är dom vi monterar. Och arbetssättet är att vi sätter "enfas" på IT med högre säkring och tjockare kabel, TN systemen kör vi som full trefas med 400 volt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.