Hej,

Jag hyr ut mitt hus under två års tid och vill installera en elbilsladdare.
Nu läste jag någonstans att skatteverket troligen avslår Grön Teknik avdraget om jag beställer en laddare med installation, då jag hyr ut huset. Stämmer detta.

Jag står fortfarande skriven på huset men det gör även familjen som hyr.

Vad gäller. Vill ju inte hamna i ett läge där boxen kostar 6000 kr mer än planerat

MVH
N

Jag gissar men om du äger fastigheten och beställer arbetet ser jag inga problem med grön teknik. Jag kan ha fel.

Gissar också, men om det är så att du inte bor där själv så är min bedömning att du inte är berättigad till ROT-avdrag i fallet ovan, så det vore väl inte otänkbart att samma sak skulle gälla avdraget för laddbox.
Och om det är så att du inte bor i huset är det väl ett folkbokföringsbrott att stå skriven där?

• Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
Det är som TS skriver, det är inte avdragsberättigat. Det framgår av 67 kap. 41 § inkomstskattelagen.

Att avdraget nog skulle gå igenom ogranskat då TS är skriven på adressen är en annan sak.

• Gilla
mrbackstrom
  • Laddar…
Eftersom TS hyr ut fastigheten kan han troligen göra avdrag för laddaren som för andra underhåll han gör på fastigheten. Naturligtvis inte om det är en hyresinkomst som inte beskattas och jag tycks minnas att uthyraren inte får vara skriven på fastigheten.

• Gilla
Svenerik_p
  • Laddar…
Tack för alla svar och tankar.
Nu har jag kommit fram till att det INTE går att få avdraget pga uthyrningen detta och nästa år. Tråkigt. Så det jag kommer att göra är att sätta ett trefasuttag direkt från mätarskåpet (alltså uppsäkrat som egen grupp), och sen köpa en mobilsladd som har inbyggd lastbalansering. Tråkig mellanlösning men godkänd av skattemyndighetens regler.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.