El
yxis: De där stirlingmotorerna lär väl gå ner i pris i framtiden kan man gissa... En ren spekulation men man kan väl gissa att i framtiden driver man stirlingmotorn från t.ex. pellets/vedpanna på vintern, och på sommaren driver man den från solvärme (och för att få tillräcklig temperaturskillnad så kanske man framställer kyla med amoniakkylprincip, också från solvärmen, och då passar
Stealthen: [citat] Grymt! Då kan vi ta bort denna tråd. Tack
Tobbe_3: [citat] Nja, Det är ett gränsfall att köra med 13 A och 1,5 mm2 ledning och samtidigt ligga med "planerad" överlast. Då är en tvåfasfördelning och 10 A säkringar en mycket bättre lösning.
GK100: Som nämnts är det inte direkt felaktigt att göra som du tänkt, men kanske inte så vanligt utförande. För att både få lite bättre logik och översiktlighet och samtidigt undvika onödiga magnetfält som PST beskriver skulle du kunna mata fas för aktorerna tillbaks i röret från takdosan med tändtrådarna. Dvs matning L-N-PE i ett rör från centralen till takdosan, sen L tillbaks för
Nusnäs: Tack för svaren - då vet jag hur jag ska hantera situationen, jag gör färdigt men avvaktar med inkoppling av elen tills JFB blir installerad om ett par månader i samband med byte av central.
ClasseClas: Jag har OnTech i stugan som funkar bra. Att tempen visar fel är känt. Min hänger därför upp och ner. Tyvärr har den hängt sig några gånger vid strömavbrott så nu kör jag med backupbatteri sedan 2 år tillbaka. Det är ett litet motorcykelbatteri som jag egentligen har till mitt portabla ekolod till båten. Numera finns det en ny modell av OnTech inbyggd batteribackup. Den är rätt
vattenboj: Okej okej tack så mycket för hjälpen, nu skall jag nog kunna lösa detta!
yxis: Som redan påpekats, kolla hur grova ledningar du har fram till elcentralen, om de behöver bytas mot grövre för att klara 25A så kan det bli rätt dyrt (om det är långt och/eller mycket jobb att byta dem)...
snaggletooth: Den här ordningen skulle jag använda: Med pressostat för motorström: Central -> (Ev. säkerhetsbrytare, många motorskyddsbrytare kan även användas som frånskiljare med rätt tillbehör) -> motorskyddsbrytare -> pressostat -> pump Med pressostat för manöverström: Central -> säkerhetsbrytare -> kontaktormotorskydd styrt av pressostat -> pump
yxis: Kulodosan är ju en rätt bra plats för splittningen, om det nu inte blir långa dubbeldragningar...
Bo.Siltberg: Häststall klassas som brandfarligt. För lysrörsarmaturer gäller D- och F-märkning, och ett material som motstår brandspridning eller om det inte går, säkerhetsglimtändare. IP-klassen hittar jag bara en rekommendation för, IP54. Se Elinstallationer i lantbruk
BigGitt: [citat] Inte för att jag kan det. För att jag inte kan... Tror inte man får blanda dessa 2 sätt inom samma fastighet..... Inte ens i Polen.
elmont: Normalt kostar årsavgiften lika om man har tre eller en fas in i huset
FrittDrag_II: 98 m3/h är vad fläkten ger när den går friblåsande (utan kanaler m.m.) Om du skall suga från en platomatta + lite kanaler undrar jag om den fläkten kommer orka flytta någon luft alls.
Elinfo: Kallas oftast fiskögon men tror dom heter 3M Scotchlok http://solutions.3m.com/wps/portal/3...&soloMode=true
Fotografen: Jo det finns, har fö en rulle EKK 4x1,5 med svart-svart-brun-blå, praktisk till trappkastare tex. Köpte den vid nån utförsäljning hos nån närdrake, vill minnas att jag gav 1 krona metern.
Bo.Siltberg: Helt korrekt Hasse. Man ska dra ut tryckknappen tills den hakar i "L"-blecket, varefter L-et skjuts framåt och förbinder stift 1 med bimetallen. Detta gick inte pga att tryckknappen var av, och därmed saknades också en fjäder som skjuter tillbaka tryckknappen. Lyckades tejpa ihop säkringen igen efter att ha byggt en ny tryckknapp. Hittade ingen likvärdig på nätet. Dom jag hittade hade
Pierre1981: http://www.elbutik.se/product.html/converter-plr?category_id=15142 http://www.elbutik.se/product.html/led-trafo-pmr-12v-84w-dc?category_id=15142
Patrik_Hed: Appropå klamra kulo. Hur kan det egentligen komma sig att vissa elektriker (vanliga installations- och service.) inte kan klamra kulo? Basicgrejer som att 5 cm ska hållas från apparater och böjar, hur man räknar ut bra klammeravstånd, gör en böj osv. Det är ju bara att se vissa installationer som kollegor gjort, det får ju en att stanna upp och undra hur de egentligen tänkte nu.
Bo.Siltberg: Ok, glöm inte att täta slangen från kopplingsdosan som alltså går från kallt till varmt.
Majgårdarna: [citat] Det verkar ju vara en bra ide.Skaffa armaturer för att man kan byta dom. ... Är det armaturer eller ljus man vill ha?
yxis: Det har nog påpekats redan i tråden, men jag tar det en gång till: Jordfelsbrytare gör nytta även om alla uttag är ojordade! Byt till petsäkarede ojordade uttag själv. Ta ut en elektriker för att installera jordfelsbrytare.
yxis: Av pdf-länken att döma så har du en sensor men inte "reläburken"... Det verkar som om sensorn matas med 20V likspänning in på + och - och du får ut någon form av klen styrsignal på S respektive Lx. Lxo verkar vara en blindplint. Ge bort den som present till nån bekant som är elektroniknörd...
jeffan: [citat] Man får tänka att alla som borrar i väggen inte tittar var kablarna smiter iväg i dosan. Det mest logiska är att kablarna går upp till dosan i taket. Då borde de också gå rakt! Enda anledningen som jag ser till att man har placerat dosan som den är på bilden är för att det inte ska krocka med dörrfodret!