Har en fundering, har fått göra en provisorisk lösning för att få värme i min frusna bil (long story) och den inkluderar en byggcentral som är ansluten till ett trefasuttag. Trefasuttaget har även ett uttag för vanlig enfas och detta skulle jag behöva låna lite, samtidigt som värmefläkten går via byggcentralen.
Så, om jag inte missuppfattat allting så går enfasuttagen på byggcentralen på olika faser från den inkommande trefassladden? Då borde det väl gå att köra både kombiuttaget samt byggcentralen samtidigt så länge man går på olika faser?
Om det är möjligt, hur gör jag för att mäta upp vilket enfasuttag på byggcentralen som använder vilken fas? Går det?

Eller är det så att alla enfasuttag på byggcentralen samt enfasen från kombiuttaget går på samma fas? Då är jag ju körd. :(

Vad är det du ska köra samtidigt som motorvärmaren i kombiuttaget? Värmefläkten du matar genom byggcentralen är väl en trefasare?

Ganska enkelt att mäta upp med en summer om du inte har några trefasförbrukare anslutna, eller så skruvar du ur säkringarna till kombiuttaget och summrar

Tvättmaskinen. :)
Nepp, värmefläkten är enfas. Har väldigt begränsad kunskap inom det elektriska men jag misstänker att om jag kör både tvättmaskin och värmefläkt på samma fas så blir det inte alls bra?

Det kanske enklaste i ditt fall är att göra såhär:

Koppla ur alla förbrukare anslutna till byggcentral och kombiuttag. Ha dock byggcentralen istucken i kombiuttaget och alla säkringar till. Mät att du har ström i kombiuttaget (shuckon) och i alla vanliga uttag i byggcentralen. Skruva nu ur säkring för säkring till kombiuttaget tills du tappar spänningen i shuckouttaget. Skruva i de två andra säkringarna igen, utom det som ger ström till shuckouttaget. Nu kan du mäta i byggcentralen vilka uttag som inte har ström och alltså går på samma fas som shuckouttaget i kombiuttaget.

Tack för svaret Rikard!

Jag var nog lite luddig med min formulering men det jag var osäker på i det hela var huruvida de olika enfasuttagen på byggcentralen verkligen gick på olika faser. Om de aldrig gör det i standardcentraler så skulle jag ju slippa besväret med att mäta mig fram.
Dock fick ditt svar mig att känna mig hoppfull om att hitta rätt, klart det går att köra på tekniken att skjuta proppar också men jag undviker helst det, för något år sedan så glömde jag av att jag hade tvättmaskinen igång samtidigt som jag startade byggsågen och det var inte alls optimalt. :blushing:
Säkringen gick ju förvisso men ett par program på tvättmaskinen la av med, som tur var är standardprogrammen fortfarande okej. Dessutom brände ena stiftet på trefashandsken.

Men, jag har bestämt för mig att det är fyra enfasuttag på byggcentralen nu när jag tänker efter. Hur går det ihop när den matas med trefas?

Två av uttagen ligger på samma fas, de övriga på egna faser.

Gör så här, helst när det är mörkt, det är lättare då:

Koppla in en lampa, helst vanlig glödlampa i det första uttaget, och värmefläkten i nästa.

Blinkar lampan till när du slår på fläkten så ligger de på samma fas, annars inte.

Möjligen kan du få lite blink i alla uttag, men det blir klart mest uttalat när uttagen ligger på samma fas.

Lycka till!

Nej, det funkar inte med blink, OM du kopplar in fläkten på en annan fas än lampan så kommer lampan att lysa MERA när fläkten ansluts. (Detta beror på nollpunktsförskjutning, nollan blir belastad och spänningen ökar mot de ej använda faserna)

Protte

Sak samma. Med blink menar jag att lampan lyser svagare.

Funkar givetvis bättre om man kan koppa in en maskin typ enfas såg istället för fläkten.

Enklast med en multimeter är väl att mäta att man i någon av 4 mätningar får ca 400 volt mellan 2 uttag.

Protte

Men nu handlar det om vilka uttag i byggcentralen som matas med samma fas som shuckouttaget i kombiuttaget

Nu vet jag inte hur stor centralen är, Men har renoverat och lagat många byggcentraler.
Övergripande så ligger Enfasen uppdelar på de säkringar som finns.
I små 16A byggcentraler så är det oftast så att enfas 1 ligger på säkring 1, enfas 2 och 3 på säkring 2 och enfas 4 på säkring 4.

Mikael_L
Men allra enklast måste väl vara att ansluta en lampa till första enfas uttaget.
Sen slår man av (el skruvar ur) en säkring i taget till dess lampan slocknar, då vet man vilken fas det uttaget gick till. Sen fortsätter man med nästa enfasuttag, på samma vis.

Säkringen man testar med är antingen de säkringar som sitter på byggcentralen, saknas sådana får man ta gruppsäkringarna som matar trefasuttaget.

case closed ! eller ...

Nej.. TS vill inte labba med säkringarna..

Mikael_L
Ja jag läste att Dalbotös inte ville skjuta säkringar, vilket jag tolkade som att TS inte vill bränna/lösa ut säkringar. Men att skruva ur eller vippa från är väl inte att skjuta dom.

edit:
Men självklart ska man helst ha en resistiv last på låg effekt vid test. En 15-60W glödlampa är perfekt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.