31 652 läst ·
125 svar
32k läst
125 svar
VP-rör eller slang?
Sida 1 av 9
Allvetare
· Östergötland
· 4 363 inlägg
Båda. Jag föredrar rör. Mindre arbete med att fästa upp och inga probs att dra om. Snyggare också. Men på lite knixiga ställen är slangen kanon.
Priset på slang/VP-rör lär inte slå på så många kronor på ett helt nybygge. Det är enklare/snabbare att göra en installation med slang om den utföres bra utan för snäva svängar samt ordentligt fäst i skarvar och vid inlopp i dosor. Felaktigt använd så kan man råka ut för en hel del problem när det är dax att börja dra tråd och kabel.
Det bäst är att köra med lite av varje. Kör med enbart rör till Data/Tv och på resten av installationen så går det utmärkt att använda slang på stora delar av installationen. Kör med slang på de kortare sträckorna och rör när det blir lite längre sträckor.
Det bäst är att köra med lite av varje. Kör med enbart rör till Data/Tv och på resten av installationen så går det utmärkt att använda slang på stora delar av installationen. Kör med slang på de kortare sträckorna och rör när det blir lite längre sträckor.
Vi använder i princip aldrig nått annat än "färdigdragen" slang, kostnaden för den blir lika eller något lägre än rör/slang och tråd. Den stora fördelen är att man spar in ett moment, tråddragningen så totalt sett blir det betydligt billigare. Vad kostnaden blir beror naturligtvis på fabrikat och "förhandlingsförmåga" men med en bra förhandling är det ingen tvekan vad som är kostnads effektivast.
Skall tillägg att jag själv kommer att lägga ut rören och dra kabeln i dem.
Och kan man tjäna nån 1000-lapp på att välja det ena framför det andra utan att man förlorar massa tid så är det ju intressant.
Men det verkar som jag var inne på, köra en blandning.
/L
Och kan man tjäna nån 1000-lapp på att välja det ena framför det andra utan att man förlorar massa tid så är det ju intressant.
Men det verkar som jag var inne på, köra en blandning.
/L
Katalogpriset (GNP) för slang/rör tre färger FK är c:a 25:- färdigdragen slang (Qvick line) tre färger (GNP) 26:40 (och ju större rabbat man har dess mindre blir skillnaden i kronor och ören) så jag garanterar att ingen kan göra sig några pengar på att först lägga rör/slang och sedan dra tråd.
Jo elmont, om man köper för 25:- per meter finns en hel del att spara.....bara genom att byta leverantör.
På clas ohlsson kostar flexrör 16mm med 3*FK (i 50 m pack) ca 12Kr /m inkl moms., På Biltema ca 9:10...Och då pratar vi inkl moms.....
Vill man dra FKn själv sparar man ca 2:-/m på biltemapriserna....Så långt har du rätt att det är lite att spara iofs....-
På clas ohlsson kostar flexrör 16mm med 3*FK (i 50 m pack) ca 12Kr /m inkl moms., På Biltema ca 9:10...Och då pratar vi inkl moms.....
Vill man dra FKn själv sparar man ca 2:-/m på biltemapriserna....Så långt har du rätt att det är lite att spara iofs....-
Vad :eek: Vi har använt färdigdragen slang (nåja, slang med tråd i då. Fast färdigdragen vore ju bekvämtLoner skrev: