Jag ska monter bort ett vanligt jordat uttag som sitter i en helt vanlig apparatdosa och sätta ett doslock för, det hela sitter nämligen lite ivägen. :)

Hur behöver jag säkra kabeländarna när jag monterat bort uttaget, räcker eltejp, sockerbit eller liknande eller behövs något mer avancerat?

Dessutom tänker jag montera ett ELJO tidur för att timerstyra utebelysning och således ta bort en vanlig strömbrytare. Något särskilt att tänka på?

Du skall sätta på något bättre än eltejp, ex. en Torix, sockerbit duger nog också.

Du skall sätta ett doslock med skruv, om uttaget sitter lågt. Det får inte gå att ta bort locket utan verktyg.

Tiduret behöver med stor sannolikhet nolla framdraget, man har normalt ingen nolla dragen till en vanlig lampbrytare.

Nä, inga sockerbitar. Det är oproffsig. Använd istället ubåt eller wago...

Mvh// Janne

hempularen skrev:
Du skall sätta på något bättre än eltejp, ex. en Torix, sockerbit duger nog också.

Du skall sätta ett doslock med skruv, om uttaget sitter lågt. Det får inte gå att ta bort locket utan verktyg.

Tiduret behöver med stor sannolikhet nolla framdraget, man har normalt ingen nolla dragen till en vanlig lampbrytare.
Ska man tro TS, så är det ett vägguttag. Till sådana BRUKAR man ha en nolla framdragen. I vart fall i Sverige...

305 skrev:
Ska man tro TS, så är det ett vägguttag. Till sådana BRUKAR man ha en nolla framdragen. I vart fall i Sverige...
Nej, du missförstod nog nu. Han ska ta bort ett vägguttag och byta ut en strömställare mot ett tidur. (Så uppfattade jag det i alla fall).

Sockerbitar ska man aldrig använda till starkström, förutom i typ lampsocklar. Ubåt däremot...

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Nej, du missförstod nog nu. Han ska ta bort ett vägguttag och byta ut en strömställare mot ett tidur. (Så uppfattade jag det i alla fall).

//Patrik
Jo hoppsan, såg det nu...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.