Hur många ampere kan jag få in?

10k läst  23 svar

1. A
    Medlem Nivå 1
    I mitt proppskåp har "huvudsäkringen" 25A
    Men exempelvis en induktionshäll drar ju runt 7400 watt (vilket jag får till 230 V 32A och det är just 2x16A tillverkaren rekommenderar)

Är i princip omöjligt för mig att ha en sådan häll?

Tack på förhand

2. W
    Medlem Nivå 2
    Hällen går väl på 2/3 fas vilket är 400 V. Alltså 400V X 25 A = 10 kW så inga problem enl min uträkning. OBS ! 2.5 kvadrat mm kabel gäller isf med det vet den elektriker som installerar detta förhoppningsvis

Redigerat 11 feb 2011 14:12
  3. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Möjligen har Andreas enfas..

4. P
    Medlem Nivå 3
    Det kommer att gå bra så länge su avsäkrar hällen's 2 faser med 16A säkringar.

5. A
    Medlem Nivå 1
    Redigerat 11 feb 2011 14:15
  6. A
    Medlem Nivå 1
    Oj så snabbt man får svar här :)

Ja, jag har enfas i lägenheten, det finns möjlighet att dra upp 3-fas från källaren men det kostar väl en förmögenhet. :S

7. S
    Medlem · Nivå 6
    Inte väldigt tydligt specat, men det står "Kabel 4 leadare". Svårt att tolka som något annat än tvåfasanslutning.

8. W
    Medlem Nivå 2
    Då tror jag du kan lägga ner projektet tyvärr om du inte kan säkra upp till 32 A (ring elbolaget )

9. S
    Medlem · Nivå 6
    Om spisen är OK att koppla in på enfasmatning så kommer det funka fint med en 20A säkring för normal användning. 7400W drar den bara om man kör alla fyra plattorna på boost samtidigt och hur ofta gör man det?

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Din 25A huvudsäkring är väl en porslinspropp.

Den klarar säkert 32 A under en stund, då och då. Hur ofta och länge brassar du på max på alla plattor samtidigt?
    Jag tror du klarar dig.

11. A
    Medlem Nivå 1
    Nä, jag har bara automatsäkringar, så ingen porslinspropp.

Bra tips med att öka huvudsäkringen, jag ska ringa o kolla.

och sant, så mycket lagar jag väl inte mat så jag kommer maxa allt. :)

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Ja en 25A automat har inte samma möjlighet att klara tillfällig överström.
    Jag vill minnas att det rör sig om ca 10%, dvs 27,5A då.
    Jag kan givetvis ha fel här, men i så fall bli jag troligen rätt snabbt rättad.

13. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    En C-automat klarar nog 32 A i 5-15 minuter om man har lite tur.

14. B
    Medlem · Nivå 11
    Hällen får bara säkras högre än 16A om det uttryckligen står så på den, eller i manualen.
    I det här fallet är det nog 16A som är max, även om man kör den på enfas. Nollan internt i hällen kan överlastas om man säkrar högre.

/Hasse

15. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Good Point.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: