El
Alfredo: [citat] Tror du verkligen att det skulle fungera i längden? Jag är rädd för att nyfikenheten till slut skulle få dem att ignorera "bipet" och hoppa ändå. Nej jag är nog mer inne på att du på något sätt borde försöka stoppa dom rent fysiskt från att hoppa.
Elinfo: [citat] Jepp det är donet som gör det. Så röret behöver inte vara anpassat. Dock hade jag köpt rör från Philips alt Osram alt Auralight, eftersom billigare rör kan ge flimmer vid ner dimning.
Alfredo: [citat] Ja det lär väl ligga högt upp på din priolista när du står mitt i flyttbestyren... :blushing::blushing::blushing: Nä sätt nu dit rätt uttag annars kommer elgudarna att tvinga dig montera Malmbergs resten av livet :cool::cool::cool:
hardbigfoot: BLev lite aggressivt där :P Men men.. ska se vad som händer :) var dock mest uppvärmningen jag syftade på att göra med :) men tackar. tråd kan stängas nu ^^
hempularen: Detta riskerar att bli en ny kilometerlång behörighetstråd. Jag stänger den.
btg acke: Tack för alla svar ska kolla upp det så fort jag får tid, vill lixom slippa ha trådlöst nätverk, har hört att det kan vara osunt med strålning och varför inte undvika lite sånt som kan vara osunt?
ÉlPon: Tackar för era svar. Då tolkar jag det som att det är "normalt". Det fungerar dock fint med de nya elektroniska tändarna! (tips till andra...) Jag har ju inte mätt med något oscillioskop, men multimetern slutade ju fladdra och problemet är borta.
305: Borde väl gå att bra att montera ett 16A-uttag (shucko eller EURO-handske), invid gruppcentralen?
Tobbe_3: Installera i första hand jordfelsbrytare om det inte finns någon. Att installera jordade uttag innebär att ojardade uttag samt lamputtag måste bytas. Mängden ledningsdragning styrs av hur mycket gul grön som redan finns i rören för kök,badrum och utomhusbel samt uttag. Där gul grön redan finns dä är det bara för elektrikern att byta uttag samt verifiera jordningen genom mäting.
Rrrrr: 1. Grövre FK än på inkommande? Inkommande brukar vara 6mm² eller 10mm². Man får använda vanlig FK, men då måste man trä på värmebeständig slang på den. Det normala är att använda värmetålig kabel. Ska du verkligen ta dit en elektriker så låt denne bestämma vad du ska göra för att förbereda (om något) 2. Kommer det vara kvar någon koppling i takdosan så ska du INTE bygga
sepnur: Färgen på jordledningen är en klurig sak, nyare kopplingar är den gröngul, men in äldre elsystem (som i mitt hus) använde man andra färger. Röd t.ex var förr vanlig som jord. Att gissa är livsfarligt. Det kanske är lite sena kommentarer till tråden för frågaren, men det finns andra som läser.
Bo.Siltberg: [citat] Ja [citat] Det är väl inte fel med en brandskydds-JFB där, men inget krav. Den måste då vara av fördröjd typ. Den kommer då bara att skydda huvudledningen från X1 fram till centralerna. [citat] Ja, om UPS och reservkraft klarar av det (utlösningsvillkoret). Om generatorn är klen kan det behövas en avsäkring på dom långa huvudledningarna.
hempularen: Jag vill be att få påpeka att byggahus är ett forum flr konsumenter. Så tyvärr tycker jag att den här tråden är lite väl Off Topic för förumet. Jag stänger.
Patrik_Hed: [citat] Precis. Lycka till! Är du säker på att du ska använda Eljo Trend nu när Eljo Exxact lanseras i slutet av månaden? Exxact som blir ersättaren till Trend på långt sikt. ;) //Patrik
kultingen: Naturligtvis trefas, är lite väl trött idag tror jag... Dammsugning genomförd precis efter jag la upp bilderna =) Testar att koppla som du säger, tackar så mycket!
ricebridge: Beror helt på vad den ska vara till. Om utrustningen kräver stabiliserad likström (den som kommer ut ur laddaren) kan det bli problem om du kör med en ostabiliserad. Enklast är att alltid köra stabiliserat. Ser inte på bilderna om någon av de två är det, men kolla med tillverkare (googla!) eller återförsäljare.
Patrik_Hed: Ja, då är du nog tvungen att riva elen, göra det du ska och sedan dra om det. För det kan ju inte förvinna i isoleringen, där gör elen ingen nytta. :P //Patrik
storkarp: En gammal tjock-tv drar 60-80 watt vad jag minns. Nya tv drar 120-400 beroende på storlek och teknik LED eller plasma. TV borde väl nog dra ännu mindre om man endast använder det för radiomottagning . Ingen bild borde ge betydligt lägre elförbrukning.
Friedrich: Första jag tänkte va också hembrännare.. :) Det är gammalt skit alltihop. Patronen ser risig ut så skulle inte förvåna mig om det är isolationsfel i den.
Enk Projektet: [citat] Ta dit en elektriker som tar bort brytaren och ersätter den med 2 st vägguttag så är problemet löst även i framtiden
Bo.Siltberg: Ja, jag tror att dom kommer att se varandra som en (för hög) last och reglera ned uteffekten. Den trafo du länkar till kommer med stor säkerhet att fungerar. Verkar vara en äldre variant på SLT 15 från beslagdesign.se
Slugge: :känns som det redan finns jord om det går tre ledare till utaget.. Eller satt det i köket? Kolla hur det ser ut i andra uttag, verkar det ok kan du ju sätta JFB i första hand och testa anläggningen och sen byta apparater.
Matss: En lösning som använts är att mata en lågvolts pump direkt via en liten solcell. Då pumpar pumpen bara när solen lyser och mer ju starkare solen lyser.
Glufsglufs: [citat] Troligen var det en snåljop till lokal elektriker som grejade med dom sakerna för som du säger, det är inte vanligt, inte i "vårat" område i alla fall och jag har svårt att tänka mig att det har varit ett "system" i andra delar av landet. Inom andra saker kan det förekomma lokala avvikelser från förr, tex hur en trappbrytare ska kopplas, vit eller svart som fas osv osv.
mycke_nu: Uppenbart ligger häll och spottarna i fråga på samma fas. Induktionshällar är vanligen kopplade på 2-fas. Be din elektriker flytta spottarna till den tredje fasen om det är möjligt.
Tobbe_3: [citat] Ja i stort sätt är Norge ganska ensamma om 3 * 230 V utan nolla. Det kallas IT -system. Det normala är 400 v huvudspänning i TN-C (4 ledare) eller TN-S (5 ledare) system. Norge överger allt mer sitt gamla system vid nybyggnad eller större ombyggnader.
Tobbe_3: Den bästa lösningen är att koppla in en elektriker innan du börjar med en massa bilninigsjobb och ev. slangdragning. Ni behöver gå igenom hur rören skall läggas samt vilka apparater du skall ha i lägenheten. Med dom ganska luddiga beskrivningar som du ger, så blir det svårt att ge några vettiga råd om detaljer. Det är sånt som en elektriker har utbildning och erfarenhet att
HenrikHuslöse: Jag antar att du har separat häll och ugn? Då är det lätt. Köper du en spis för enfas så måste du kolla kopplingsschemat i den för att som om det över huvud taget går att koppla för både enfas och trefas. Förmodligen går det inte. Med separat ugn: Montera ett uttag där den sitter och dra till elcentralen på vanligt sätt. Vid bytet till 3-fas behöver ingen ändring vidtas,
Ljusbåge: [citat] Ja, de är seriekopplade till ca 400 volt. Och avsäkrade med 63 amperes säkringar, 2 st, en på plus- och en på minus-ledningen.:)